Auta na plyn? Velký byznys

18. července 2005, 00:00 - VÍT SMRČKA
18. července 2005, 00:00

ALTERNATIVNÍ PALIVA Až nečekaně dobré investiční příležitosti se otevírají před podnikateli v oboru alternativních paliv. Do roku 2020 mají totiž garantováno, že pro zemní plyn využívaný k pohonu vozidel se nezvýší spotřební daň.

ALTERNATIVNÍ PALIVA Až nečekaně dobré investiční příležitosti se otevírají před podnikateli v oboru alternativních paliv. Do roku 2020 mají totiž garantováno, že pro zemní plyn využívaný k pohonu vozidel se nezvýší spotřební daň.

Usnadnit náhradu benzínu a nafty ekologicky šetrnějšími palivy má nedávno přijatý vládní program podpory alternativních paliv v dopravě. Podnikatelé mají zaručeno, že stlačený nebo zkapalněný plyn bude v nejbližších patnácti letech podstatně levnější než paliva vyráběná z ropy.

Vedle své ekologické výhodnosti -podstatně nižších emisí - tak zemní plyn získá i ekonomické přednosti. Šanci díky tomu mají nejen velcí dopravci či městské dopravní podniky, ale také drobné firmy.

VLÁDA CHCE MÉNĚ EMISÍ „Znečištění ovzduší z automobilů stále roste. Během posledních patnácti let se zvýšily emise hlavního skleníkového plynu oxidu uhličitého téměř o polovinu, emise pevných prachových částic dokonce o 120 procent,“ zdůvodnil přijetí vládního programu ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Cílem vlády je nahradit do roku 2020 zemním plynem 10 procent benzínu a nafty. To odpovídá i příslušné směrnici Evropské unie, která nechce jen řešit problémy s ochranou životního prostředí, ale zároveň omezit závislost členských zemí na ropě. Stabilizace spotřební daně pro zemní plyn na minimální sazbě přibližně 2,35 koruny za kubík plynu není jedinou formou podpory, kterou stát v tomto oboru podnikání přináší. Program počítá s ním, že i po roce 2007 zůstanou zachovány investiční pobídky ministerstva dopravy na obnovu vozidel městské hromadné i veřejné linkové autobusové dopravy. Přepravce získá na nákup autobusu s plynovým pohonem dotaci ve výši 900 tisíc korun, což má kompenzovat zpravidla vyšší ceny těchto vozidel.  VYROSTOU DALŠÍ ČERPACÍ STANICE

Ještě letos mohou města, obce či jejich sdružení požádat ministerstvo dopravy o část z celkem 3,9 milionu eur určených na dotování výstavby potřebné infrastruktury, především plynových čerpacích stanic. Program by měly podpořit i plynárenské firmy - letos se chystá výstavba několika čerpacích stanic, například v Ostravě nebo Brně. „Vládní návrh analyzujeme, jasno bude během několika týdnů,“ říká k tomu mluvčí společnosti RWE Transgas Martin Chalupský.

Podobný vládní program přijali před několika lety v Německu dokonce ve formě zákona. Experti připomínají, že právě tato iniciativa tam tehdy akcelerovala výstavbu čerpacích stanic na plyn. V současnosti jich je přes 400 a stále jsou otevírány nové. Cílem je, aby během dvou let bylo v Německu 1000 čerpacích stanic, to znamená v okruhu nejméně 50 kilometrů. Podle Ladislava Lodera, zástupce německé firmy Bauer, expeduje tento výrobce každý týden přinejmenším jednu čerpací stanici.

Právě kvůli zatím nedostatečné síti plnicích stanic v Česku bude v tuzemsku v nejbližším období zemní plyn využíván zejména v autobusech městské a příměstské dopravy, taxících či komunálních vozidlech pro odvoz odpadu. Tato vozidla totiž nejsou vázána na síť čerpacích stanic, protože většinou disponují vlastními.

PUMPA DO KAŽDÉ RODINY?

Firma Milox, která zastupuje kanadského výrobce plynových pump, chce v České republice prodávat malé čerpací stanice, které doplňují síť veřejných pump. „Zemní plyn lze díky nim tankovat ve firmě nebo doma,“ konstatuje zástupce této firmy Miloň Bambásek. Na trhu se již objevily čerpací stanice, které lze instalovat do garáže.

Řidiči v USA i některých dalších zemích si tak k novému autu kupují zároveň i čerpací stanici. Jedinou podmínkou je přívod plynu do firmy nebo rodinného domu. Cena garážové pumpy se pohybuje kolem tří tisíc eur. Francouzská plynárenská společnost Gaz de France má připraven program na jejich podporu, takže zákazník by zaplatil jen tisícovku eur.

Na zájem evropských zemí o rozvoj alternativního čistého paliva reagují také automobilky. Téměř každý větší výrobce má v nabídce plynové verze svých modelů. V České republice existují tři výrobci plynových autobusů. Některé automobilky navíc spolupracují na zmíněném projektu dotace garážových čerpacích stanic.

LIBEREC: DALŠÍ AUTOBUSY NA PLYN

„Vládní program určitě pomůže. Urychlí se nástup zemního plynu v dopravě a získá podnikatelská jistota,“ říká ředitel ČSAD v Liberci Petr Wasserbauer. Severočeská firma je jedním z dopravců, který chce zvyšovat podíl plynových autobusů ve svém vozovém parku. Provozuje již tři plynové autobusy, které se mu velice osvědčují. „Ještě letos chceme koupit další tři,“ upřesňuje ředitel. ČSAD tato vozidla s minimálními emisemi nasadí do městské dopravy v Liberci, kterou společně s místním dopravním podnikem zabezpečuje. Ekologické autobusy budou také jezdit na meziměstských linkách, zejména na Frýdlantsku. ČSAD má ve svém areálu vlastní čerpací stanici na plyn.

Wassebauer upozorňuje na ekonomickou výhodnost použití zemního plynu - je o více než polovinu levnější proti naftě nebo benzínu. Experti připomínají, že cenový rozdíl mezi plynem a palivy vyráběnými z ropy se bude patrně ještě v dalších letech zvyšovat. Investice do nákupu automobilů jezdících na plyn se proto několikanásobně vrátí.

 
Cena zemního plynu na pumpách zůstane výrazně nižší než u tradičních paliv. foto: Profit - Martin Siebert

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče