Auta bez mříží

01. listopadu 2009, 11:46 - Petr Korbel
01. listopadu 2009, 11:46

„Přepážka v autě byla českou anomálií,“ tvrdí Dušan Blaško, vedoucí prodeje užitkových vozů firmy Import Volkswagen Group.

Autor: Jakub Hněvkovský

Co vám přinesly legislativní změny?

Zákony se změnily v několika etapách. Po prvním kroku zmizely vozy kategorie N1 s mřížkou, což často byly pouze nepatrně upravené osobní automobily. První dopad spočívá v tom, že se o tu přepážku zlevnila auta, což představuje patnáct až dvacet tisíc korun. Přepážka byla anomálií, takové daňové předpisy má jen málo zemí v Evropě. Její odstranění mělo u nás největší dopad v případě modelu Multivan.

Jak se to projevilo?

Sedmimístné luxusní auto jsme kvůli českým předpisům museli přestavovat na pětimístné a vybavovat je přepážkou. Původní účel tak byl narušen. Díky změně zmizela přepážka, auto zlevnilo, pojme více cestujících a zvýšil se komfort. Obdobně to ovšem platí pro městskou dodávku Caddy, Transportera i velký užitkový model Crafter. Další dopad to mělo na statistiku. Ta se vyčistila, protože obrovské množství rádoby užitkových vozů se vrátilo do kategorie osobní automobil. V kategorii lehkých užitkových aut nyní zůstala auta pro řemeslníky či autodopravu.

A co další krok?

Druhý krok přišel o prázdninách. Odpisová doba se zkrátila z pěti let na dva roky. Zároveň došlo k návratu ke tříletému leasingu. Tato opatření jsou pro nás stěžejní, neboť pomohou podnikatelům, čili našim zákazníkům.

Jak si stojí vaše firma?

Jsme na první pozici mezi dovozci užitkových aut, za námi jsou Citroën a Ford. Škoda dosud figuruje ve statistikách jako jednička, ale přitom už skutečná užitková vozidla prakticky nevyrábí. Jde především o Octavie s přepážkou a o vozy Roomster-Praktik. Za období leden až červenec se celkový trh užitkových aut snížil o více než 30 procent. Ale u užitkových vozů Volkswagen klesl jen o 14,2 procenta. Měli jsme tedy propad výrazně nejnižší a na tržním podílu jsme přidali více než čtyři procenta.

Čím si to vysvětlujete?

Výsledek odráží také kvalitu naší obchodní sítě. Máme 44 dealerů a 67 servisních partnerů. Není však snadné tuto pozici držet, neboť ten první má vždy obrovskou nevýhodu. Konkurence se nás snaží co nejrychleji dohnat. Prodat auto umí kdekdo. Důležité je udržet vůz v provozu a dokázat pomoci zákazníkovi zejména v nouzi. Nabízíme širokou škálu doplňkových služeb, jako jsou klasické asistenční služby, prodloužená záruka, velmi výhodné financování a řadu dalších.

Jak to bude v příštím roce?

V roce 2008 jsme prodali 4902 aut. Letos jich bude o 800 až 900 méně. Nepředpokládáme, že bychom se již v roce 2010 dostali na úroveň roku 2008, to potrvá ještě asi jeden až dva roky. Domnívám se, že v příštím roce dojde k růstu, bude však hodně pozvolný.

Během krize auta dramaticky zlevnila. Lze ještě jít s cenou dolů?

Ne. Zákazník ani neočekává velké slevy. Výrazně jsme zlevnili model Crafter, ale na prodeji se to takřka neodrazilo. Nechali jsme si udělat analýzu a z ní vyplynulo, že prodej velkých náklaďáků, které vozí zboží od výrobce do centrálních skladů, se propadl skoro o více než 55 procent. Auta, jako je Crafter, pak vozí to zboží z centrálních skladů jednotlivým prodejcům. Trh v tomto segmentu klesl zhruba o 44 procent. Když není co rozvážet, není potřeba nových aut.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče