Aut přibývá, překážek také

15. října 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
15. října 2007, 00:00

Po tuzemských silnicích jezdilo v polovině letošního roku přes 620 tisíc malých užitkových automobilů, nákladních aut a autobusů registrovaných v České republice. Zejména kategorie malých užitkových aut je ta, která nejvíce roste, alespoň pokud jde o registrace nových i ojetých vozů.

Nákladní a užitkové automobily, leasing Po tuzemských silnicích jezdilo v polovině letošního roku přes 620 tisíc malých užitkových automobilů, nákladních aut a autobusů registrovaných v České republice. Zejména kategorie malých užitkových aut je ta, která nejvíce roste, alespoň pokud jde o registrace nových i ojetých vozů.

Množství nejen nákladních vozidel jezdících denně po silnicích přesahuje v řadě případů kapacitu komunikací. Proto se také ministerstvo dopravy a další instituce snaží dopravu určitým způsobem regulovat.

Jednou z možností je další rozvoj počtu kilometrů zpoplatněných komunikací a poplatky pro auta nad 3,5 tuny. Zatímco druhé opatření „hrozí“ nejdříve od 1. ledna 2009 v souvislosti se zavedením elektronického mýta na silnicích první třídy, mapa komunikací, na kterých musí velká nákladní auta nad 125 tun platit již nyní, se rozroste už od ledna roku příštího.

Ministerstvo dopravy zpoplatní od ledna 2008 mýtem 193,8 kilometru silnic první třídy. To je přibližně o 80 kilometrů méně, než předpokládal návrh vyhlášky.

Na poslední chvíli ministerstvo z vyhlášky vyškrtlo trasu od České Lípy k německým hranicím a silnici z Turnova do Harrachova. „Jde o komunikace, které již jsou předmětem zkoumání satelitu,“ upozorňuje náměstek ministra dopravy Jiří Hodač na úvahy o využití satelitní technologie. Podle něj nemá stavba mikrovlnných bran na těchto silnicích smysl. Zpoplatnění obou silnic ale požadovali hejtmani dotčených krajů kvůli hustému provozu.

Dražší budou zejména přivaděče

Kamiony o hmotnosti nad dvanáct tun tak zaplatí například na dálničním přivaděči z Jihlavy, na silnici číslo 33 mezi Hradcem Králové a Náchodem nebo mezi Přerovem a Frýdkem-Místkem. Naopak zdarma budou jezdit kamiony i nadále po silnici číslo tři z Prahy do Českých Budějovic. A to i přesto, že dokončení jihočeské dálnice D3 je stále v nedohlednu.

Podle vyhlášky bude průměrná sazba mýtného na „jedničkách“ 2,6 koruny za kilometr. Skutečně zaplacená suma se ale bude lišit podle počtu náprav, denní doby jízdy nebo množství emisí. Na dálnicích platí nyní kamionoví dopravci v průměru 4,05 koruny za kilometr. Ministerstvo dopravy se nevzdává do budoucna rozšíření systému mýta ani na zbytek „jedniček“ a silnice nižších tříd. Ty by hlídaly družice.

Povinné ručení zlevní

Většina řidičů naopak zaplatí příští rok méně peněz za povinné ručení. Zlevnění se dočkají řidiči, kteří nebourali, a to díky bonusu za jízdu bez nehody. Základní sazby pojištění však zřejmě podobně jako letos mírně vzrostou. „Každý řidič, který neboural, zaplatí u České pojišťovny na povinném ručení proti letošnímu roku méně,“ říká náměstek ředitele této pojišťovny Pavel Řehák.

Konkurenční pojišťovna Direct nabízí do konce roku motoristům dvacetiprocentní úsporu z ceny jejich současného povinného ručení u ostatních pojišťoven. Pojišťovny také tradičně nabízejí motoristům řadu výhod, aby je přilákaly právě k sobě.

Přestup už nepomůže

Řidiči, kteří způsobují nehody, se od 1. října mohou obtížněji vyhnout penalizaci od pojišťoven, než tomu bylo dříve. Pojišťovny uvedly do provozu databázi škod, která má zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně. Výměna informací mezi pojišťovnami tak může být nezávislá na jejich klientech.

Hlavním cílem databáze škod je zpřístupnění informací mezi pojišťovnami o škodách klienta, který mění pojišťovnu. Dosud totiž někteří motoristé ve snaze vyhnout se takzvanému malusu měnili pojišťovnu a nové pojišťovně zapírali, že měli nehodu.

Bionafta bez problémů

Již více než měsíc tankují řidiči do automobilů s dieselovými motory naftu s příměsí bio-

složek. Potvrdilo se, že používání metylesteru řepkového oleje (MEŘO) jako příměsi do motorové nafty nepůsobí žádné problémy.

„Od 1. září, kdy čerpací stanice začaly prodávat naftu s příměsí biosložek, nemáme hlášen jediný problém,“ uvádí Ivan Indráček, ředitel Společenství čerpacích stanic v České republice.

Potvrdily se tak původní informace ze strany producentů bionafty a Ústavu paliv a maziv, že bionafta s příměsí biosložek, jejíž kvalita odpovídá českým technickým normám a normám Evropského výboru pro standardizaci CEN, nemá na chod motoru žádný negativní vliv. Motoristé nepozorují žádné změny ani na čerpacích stanicích, protože palivo se složkou MEŘO do pěti procent je stále normální motorová nafta.

„Řidiče každopádně biosložka zajímá a ptají se, jestli v naftě je. Setkali jsme se už i s několika obavami o motor, ale jsou opravdu zbytečné,“ říká Lenka Divišová z čerpací stanice Jet v Králově Dvoře. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče