Audi S4: výkonný sedan s kompresorem

16. března 2009, 02:39 - Erich Handl
16. března 2009, 02:39

Nová generace manažerského vozu Audi A4 dostala také sportovní verzi s tradičním označením S4. Je určena podnikatelům, kteří nechtějí velkou limuzínu, ale rychlé auto, které by je reprezentovalo a přitom uspokojilo vysoké nároky na výkon motoru.

Autor: Audi

Výkonné vozy s označením S vyrábí Audi od roku 1990. Jako první sjelo z výrobních pásů kupé S2, v roce 1994 pak model A4 a hned za ním jeho sportovnější verze S4. Loni přišla na trh třetí generace této individualistické varianty. Karoserie se oproti předchůdci změnila jen kosmeticky. Objevily se dodatečné spoilery a emblémy S4, prahy dveří byly rozšířeny, kryty vnějších zpětných zrcátek mají povrchovou úpravu v odstínu hliníku. Záď zdobí čtyři koncovky výfuku. V interiéru přibyla loga S4 na nástupních prahových lištách a kůží obšitý multifunkční volant. Sportovní sedadla jsou nyní čalouněna kombinací Alcantary a kůže. Čalounění stropu je černé, za příplatek může být i stříbrné. Podvozek s pohonem všech kol quattro zůstal, vyjma snížených pružin a odlišných tlumičů, stejný jako u klasické A4.

Nový třílitr

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Nové S4 dosud nemělo jako sedan možnost odpočtu DPH, ale to se má od dubna změnit. Vůz nabízí kombinace malé limuzíny se sportovním strojem. Nový motor je sice menší než předchozí osmiválec, ale poskytuje stejně efektní zátah i hluboký sytý zvuk. Úspěšní podnikatelé ocení nejen výkon, ale i posezení v anatomicky tvarovaných sedadlech a další komfortní prvky interiéru.

Hlavní novinkou je ale nový třílitr 3.0 TFSI s výkonem 245 kW. Tento vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním benzinu a kompresorem nahradil předchozí osmiválec 4,2 litru.

Může se tento motor, který se vrátil ke kompresoru, vyrovnat většímu předchůdci? Rozdíl ve výkonu je skutečně neznatelný. Není divu, oba agregáty mají prakticky stejný výkon kolem 250 kilowattů. Sprint z 0 na 100 km/h absolvuje S4 s novým motorem 5,1 sekundy, při rozjezdech nás auto doslova vmáčklo do opěradel sedadel. Motor jde výborně odspodu. Může za to mechanicky poháněný kompresor, který nahrazuje dosavadní použití dvou turbodmychadel.

Rozdíl je ale ve spotřebě. Podle tabulek má jezdit nový motor pod průměrných 10 l/100 km, snížení umožnila technologie přímého vstřikování benzinu FSI. Tomuto údaji odpovídají i měření v našich jízdách. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Limuzína s raketovým motorem

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Audi S4 3.0 TFSI typ vozu - čtyřveřový sedan motor - benzinový šestiválec objem válců - 3 litry max. výkon - 245 kilowattů max. rychlost - 250 km/hod zrychlení 0-100 - 5,1 sekundy spotřeba - 9,7 l/100 km kufr - 480 litrů cena** - 1 436 400 Kč

Výsledek testu? Za zhruba 1,5 milionu korun si podnikatel kupuje celkem nenápadnou limuzínu s raketovým motorem, úspornější než předchozí model. Už ve standardu je nabita výbavou a špičkovou elektronikou, připlatit lze ještě za prvky, které náležejí do vyšších kategorií. Jde třeba o hi-fi aparaturu Bang & Olufsen s 14 reproduktory nebo aktivní zadní diferenciál, který dokáže měnit tah jednotlivých kol v zatáčce. Kdo ale nemá sportovní ambice, jistě najde na trhu za výše uvedené peníze méně výkonné, ale větší a ještě pohodlnější auto.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče