Audi jako obraz ekonomiky SRN

17. března 2003, 00:00 - Petr Doul, nezavislý publicista
17. března 2003, 00:00

O automobilovém průmyslu se mluví jako o hnacím motoru hospodářství země a v případě sousedního Německa to platí dvojnásob. Toto tvrzení lze doložit například na automobilce Audi, která spadá pod křídla koncernu Volkswagen Group.

Připomeňme, že v automobilovém průmyslu pracuje přes 1,2 milionu Němců a samotné Audi zaměstnává přes 50 tisíc pracovníků, což v poměru s počtem produktivních lidí v Německu není zanedbatelné číslo. Firma Audi v minulých dnech informovala, že výsledky prodejů za minulý rok jsou ovlivněny především politickou situací ve světe a přechodem na euro. V roce 2002 prodalo Audi celosvětově 995 531 vozů, což v meziročním porovnání představuje nárůst o pouhých 0,4 % (tj. o 4087 prodaných vozů). Na malém nárůstu prodejů se však největší měrou podepsal přechod na novou měnu, který nebyl zas tak plynulý, jak předpokládali někteří přední ekonomové. Nechuť Němců utrácet svá těžce naspořená eura měla za následek propad prodejů o 4,4 %. Zatímco bylo v roce 2001 v Německu prodáno 254 866 nových Audi, o rok později to bylo pouze 243 650, což je o 11 216 vozů méně. Podobná situace byla v minulém roce i na trzích severní Ameriky. Především v USA očekávalo Audi velký nárůst prodejů. Bohužel díky zmrazení vztahů mezi Německem a USA hlavně v souvislosti s očekávanou válkou v Iráku se tak nestalo. Z těchto důvodů, které nemůže automobilka přímo ovlivnit, se podle managementu začalo vedení továrny více věnovat rozvoji prodejů mimo Německo a Evropu vůbec. Tyto marketingové aktivity pozitivně ovlivnily prodeje především ve Velké Británii a Asii. Doslova raketovým způsobem vzrostly prodeje v Japonsku, kde značka prodala o 3521 vozů více, což v meziroční porovnání znamená neuvěřitelných 43,3 % nárůstu. Stejným způsobem vyletěly také prodeje v Číně. Oproti roku 2001 celkem o 7664 automobilů, což znamená 26,1 %. Úsilí německých marketingových manažerů se odrazilo i na trzích Anglie a Irska, kde bylo prodáno o 11 412 (+ 21,1 %) více vozů než v roce 2001. Pro akcionáře automobilky byly příjemné také prodejní výsledky továren zabývajících se výrobou motorů. Především továrna na motory v Maďarsku (Audi Hungaria Motor Kft.) se může pochlubit nárůstem 4,9 %. Od počátku roku 2002 spadá pod vedení automobilky Audi také italská továrna na supersportovní vozy Lamborgini. Pro patriotisticky smýšlející Italy budou výsledky zřejmě šokem, a ti, kteří až do nedávna tvrdili, že Němci koupili Lamborgini jen proto, aby ho zničili, zřejmě ztratili poslední argument. Nárůst prodejů o 57,9 % svědčí o tom, že Němci to myslí s Lamborgini vážně.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče