Audi A8: limuzína, která sleduje okolí

30. dubna 2010, 14:02 - Erich Handl
30. dubna 2010, 14:02

Špičku velkých manažerských vozů tvoří poslední desetiletí tři limuzíny. Jde o Mercedes-Benz třídy S, BMW třídy 7 a Audi A8. Posledně jmenovaný vůz nyní přichází k českým prodejcům v nejnovější verzi.

Autor: Audi

Audi A8 se vyrábí od roku 1994, kdy vůz navázal na předchozí modely 100 a 200. Už první generace se stala hitem mezi manažery. Karoserie pět metrů dlouhé limuzíny byla vyrobena z hliníku za použití hliníkového příhradového rámu, který značně snižuje hmotnost vozu, zvyšuje tuhost karoserie a v neposlední řadě nepodléhá korozi. Původně začínala nabídka se dvěma benzinovými motory, později se přidala celá paleta agregátů od šestiválců po dvanáctiválce.

Letošní generace, poprvé představená na konci loňského roku v Miami, se ukázala českým novinářům v polovině dubna v Mariánských Lázních. Svoji první testovací jízdu tu absolvoval i týdeník Profit. Jaké to bylo?

Nová „áosmička“ už nevypadá robustně, má oproti předchůdci sportovnější tvary. Připomíná trochu přerostlé Audi A4. Navzdory tomu je o 130 milimetrů delší než předchůdce (celkem 5267 milimetrů). Šířka vozu zůstala nezměněna (1949 mm) a výška vzrostla o nepatrné 2 milimetry. V nabídce motorů jsou zatím dva agregáty, my jsme vyzkoušeli vidlicový osmiválec s objemem 4,2 litru. Jeho 272 kilowattů nám při rozjezdu dávalo pocit startu v kosmické lodi, z klidu na 100 km/h jsme mohli zrychlit za 5,7 sekundy. Jízda byla tichá a komfortní, kombinovaná spotřeba paliva přitom nepřesáhla 9,5 l/100 km, což představuje snížení o 1,4 litru/km oproti předchozí verzi. Může za to i fakt, že jako jediná ve své třídě nabízí limuzína osmistupňový automat. Interiér má nové exkluzivní prvky, mimo jiné řadicí páku, která evokuje ovladače luxusních jachet.

„Zřejmě největší pokrok ale přináší A8 v oblasti informačního systému MMI,“ řekl v Mariánských Lázních šéf značky Petr Neústupný. „Tento Multi Media Interface dokáže sledovat situaci před autem i za ním a podle toho automaticky přizpůsobovat režim jízdy. Využívá k tomu kamer, radaru i ultrazvuku a dokáže ve tmě před autem najít objekt vyzařující teplo, například přecházejícího člověka,“ slíbil Neústupný. Podle něj je MMI schopen stahovat dopravní informace ze systému GPS a využívat je ve prospěch řidiče. Škoda jen, že tento systém zatím neumí komunikovat v češtině.

Ceny nového Audi A8 začínají na 2 336 600 korunách s DPH, importér již eviduje 82 objednávek od českých klientů.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od…
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít