Audi A8: limuzína, která sleduje okolí

30. dubna 2010, 14:02 - Erich Handl
30. dubna 2010, 14:02

Špičku velkých manažerských vozů tvoří poslední desetiletí tři limuzíny. Jde o Mercedes-Benz třídy S, BMW třídy 7 a Audi A8. Posledně jmenovaný vůz nyní přichází k českým prodejcům v nejnovější verzi.

Autor: Audi

Audi A8 se vyrábí od roku 1994, kdy vůz navázal na předchozí modely 100 a 200. Už první generace se stala hitem mezi manažery. Karoserie pět metrů dlouhé limuzíny byla vyrobena z hliníku za použití hliníkového příhradového rámu, který značně snižuje hmotnost vozu, zvyšuje tuhost karoserie a v neposlední řadě nepodléhá korozi. Původně začínala nabídka se dvěma benzinovými motory, později se přidala celá paleta agregátů od šestiválců po dvanáctiválce.

Letošní generace, poprvé představená na konci loňského roku v Miami, se ukázala českým novinářům v polovině dubna v Mariánských Lázních. Svoji první testovací jízdu tu absolvoval i týdeník Profit. Jaké to bylo?

Nová „áosmička“ už nevypadá robustně, má oproti předchůdci sportovnější tvary. Připomíná trochu přerostlé Audi A4. Navzdory tomu je o 130 milimetrů delší než předchůdce (celkem 5267 milimetrů). Šířka vozu zůstala nezměněna (1949 mm) a výška vzrostla o nepatrné 2 milimetry. V nabídce motorů jsou zatím dva agregáty, my jsme vyzkoušeli vidlicový osmiválec s objemem 4,2 litru. Jeho 272 kilowattů nám při rozjezdu dávalo pocit startu v kosmické lodi, z klidu na 100 km/h jsme mohli zrychlit za 5,7 sekundy. Jízda byla tichá a komfortní, kombinovaná spotřeba paliva přitom nepřesáhla 9,5 l/100 km, což představuje snížení o 1,4 litru/km oproti předchozí verzi. Může za to i fakt, že jako jediná ve své třídě nabízí limuzína osmistupňový automat. Interiér má nové exkluzivní prvky, mimo jiné řadicí páku, která evokuje ovladače luxusních jachet.

„Zřejmě největší pokrok ale přináší A8 v oblasti informačního systému MMI,“ řekl v Mariánských Lázních šéf značky Petr Neústupný. „Tento Multi Media Interface dokáže sledovat situaci před autem i za ním a podle toho automaticky přizpůsobovat režim jízdy. Využívá k tomu kamer, radaru i ultrazvuku a dokáže ve tmě před autem najít objekt vyzařující teplo, například přecházejícího člověka,“ slíbil Neústupný. Podle něj je MMI schopen stahovat dopravní informace ze systému GPS a využívat je ve prospěch řidiče. Škoda jen, že tento systém zatím neumí komunikovat v češtině.

Ceny nového Audi A8 začínají na 2 336 600 korunách s DPH, importér již eviduje 82 objednávek od českých klientů.

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče