Ať si velké firmy připlatí!

06. února 2006, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
06. února 2006, 00:00

MINISTR FINANCÍ BOHUSLAV SOBOTKA: Ministerstvo financí přichází s návrhem na zřízení speciálních finančních úřadů pro firmy s vysokým obratem. Šéf státních financí Bohuslav Sobotka říká, že jejich smyslem je zlepšení výběru daní.

„Hospodářská sféra se kloní k názoru, že zákony k dani z příjmů mají být dva - jeden pro právnické a druhý pro fyzické osoby,“ podotýká ministr financí. foto: Profit - Martin Siebert

MINISTR FINANCÍ BOHUSLAV SOBOTKA: Ministerstvo financí přichází s návrhem na zřízení speciálních finančních úřadů pro firmy s vysokým obratem. Šéf státních financí Bohuslav Sobotka říká, že jejich smyslem je zlepšení výběru daní.

* Expertní skupina vašeho ministerstva pracuje na novém návrhu zákona o dani z příjmu. Ten má nahradit stávající, nepřehledný a mnohokrát novelizovaný. Jak její práce probíhá a jak by měl nový zákon vypadat? Počátkem roku jsme těmto odborníkům položili řadu otázek a očekáváme jejich názory a stanoviska. Nemůžeme zjednodušit zákon o dani z příjmu, pokud nebude v podnikatelské sféře konsenzus. V tom, že firmy dají přednost jednoduššímu zákonu, který bude mít nižší sazbu, ale širší daňový základ, tedy i odstraní různé odečitatelné položky či výjimky. Diskuze by měla trvat do voleb. Hospodářská sféra se přitom zatím kloní k názoru, že by měly být zákony dva. Jeden pro právnické a druhý pro fyzické osoby. Sociální demokracie přitom již zveřejnila plán snížit daň z příjmu pro firmy až na 20 procent, pokud bude panovat shoda vytvořit nový jednoduchý zákon o dani z příjmu. Rádi bychom rovněž byli, kdyby byl zákon atraktivní pro nově přicházející firmy do Česka. * Pocítily by změny i fyzické osoby? Rádi bychom rozšířili možnost platit paušální daň, kdy si daňový poplatník dopředu dohodne s finančním úřadem výši daně. Tu zaplatí a již neřeší případné kontroly ze strany finančního úřadu. Od letošního roku mohou takový postup uplatnit podnikatelé-fyzické osoby do obratu pět milionů korun. * Navrhujete rovněž vytvořit specializovaný finanční úřad pro velké firmy.

Ano, byl by určen pro firmy od určité výše obratu, tedy od jedné či dvou miliard korun ročně. Měl by sídlo v Praze, zřejmě ještě pobočku v Brně a Ostravě, a spadaly by pod něj všechny velké firmy. Smyslem jeho zřízení je zlepšit výběr daní od těchto firem.

* Součástí volebního programu sociální demokracie má být i návrh na podávání majetkových přiznání. Zahrnoval by veškeré příjmy lidí?

Tak především by se případný zákon nevztahoval na majetek nabytý před datem jeho účinnosti. Nebyl by ani plošný, nevztahoval by se tedy na veškerý majetek. Majetkové přiznání by lidé povinně podávali jen při nabytí movitého či nemovitého majetku od určité hodnoty. Přiznání by se odevzdávalo finančnímu úřadu. Smyslem zákona by bylo především zabránit daňovým únikům a částečně i korupci.

* S jakým záměrem jste odjížděl do Bruselu na jednání Ecofinu, ministrů financí unijních zemí?

To, co nás jako Českou republiku především zajímá, jsou dvě přechodná období, která máme vyjednána do konce roku 2007. Konkrétně na dodávky tepla a na stavební práce související s bydlením. Na jednání Ecofinu jsme odjížděli se záměrem tato období prodloužit. Chtěli jsme využít toho, že se devět zemí Unie dostalo do problémů, protože fungují v rámci určitého daňového experimentu. Ten vypršel na konci loňského roku a bylo zapotřebí rozhodnout o jeho prodloužení. Rakousko jako předsedající země ovšem přišla na jednání s vlastním návrhem řešení, který byl pro nás nepřijatelný.

* Máte na mysli prodloužení trvání zvýhodněné sazby DPH u služeb náročných na lidskou práci pro „staré“ země Unie do roku 2010?

Ano. Česko, Polsko a Kypr vetovalo původní rakouský návrh, naše iniciativa byla vytvořit podmínky pro to, abychom uspěli v prosazení nižší DPH. Rakouský návrh přitom zmiňoval zvýhodněnou sazbu pouze u stavebních prací souvisejících s rekonstrukcí bydlení, u ničeho jiného, a pouze pro staré unijní země.

* Nižší sazbu daně u dodávek tepla se vám ale podařilo prosadit. Podařilo se nám do konečného návrhu prosadit to, aby dodávky tepla byly v České republice trvale daněny nižší, pětiprocentní sazbou DPH. V jeho rámci máme nakonec také možnost mít práce související s rekonstrukcí bydlení v nižší sazbě do roku 2010. Po konzultaci s Evropskou komisí jsme nakonec nalezli cestu, jak velkou část výstavby nových bytů a domů ponechat ve snížené sazbě daně i po roce 2007. * Máte na mysli možnost definovat si na národní úrovni termín sociální bydlení, na které lze využívat zvýhodněnou sazbu? Ano. * Proč jste tedy jako zástupce jedné z unijních zemí rakouský kompromis vetoval? Na jednání Ecofinu jsem byl první, kdo původní rakouský návrh odmítl, pak se ke mně přidali zástupci dalších zemí. Rakouský návrh neobsahoval pro nové členské státy vůbec nic. Ani sníženou DPH na teplo, ani možnost přihlásit se k ostatním členským zemím, k experimentu nižší daně na služby náročné na práci. A nebyla v něm ani zmínka o tom, že by se Unie k jednání o daních měla vrátit v polovině roku 2007. I na základě našeho tlaku se do návrhu dostala trvalá výjimka na sníženou DPH na dodávky tepla. A příslib, že v polovině roku 2007 se Unie znovu vrátí k projednání dočasně snížených sazeb souvisejících s bydlením. * Šlo vám tedy spíš o to získat čas?

Podat veto jsem se daný večer rozhodl se dvěma podmínkami. Jednak, že naše rozhodnutí tím bude na pár dní odloženo a získáme čas na posouzení výhodnosti a nevýhodnosti kompromisního návrhu. A také to, abych mohl se zástupci Rakouska, Německa a Evropské komise znovu konzultovat další možnosti, které máme v oblasti zdanění stavebních prací souvisejících s bydlením. Díky tomu se nám podařilo prodiskutovat možnosti definice termínu sociální bydlení a jeho daňového zvýhodnění, stejně jako zvýhodněného zdanění i stavebních prací na rekonstrukci bydlení do roku 2010 i pro nové unijní země. Tyto skutečnosti ještě v úterý večer nebyly zřejmé, respektive byly ve fázi mlhavých příslibů.

* Nakonec, vždyť smyslem veta bylo upozornit na nerovné podmínky mezi starými a novými členskými zeměmi. Jistě. Ale myslím, že pokud by Polsko na svém vetu dál trvalo, nic by nezískalo. Naopak svůj postoj by těžko vysvětlovalo. To, aby na tom byly všechny země Unie stejně, je dlouhodobý cíl. A jako takový jej chceme podporovat. Ale z hlediska krátkodobého potřebujeme dát českým občanům jistotu o tom, co bude za dva roky. * Polsko ve středu večer minulý týden své veto stáhlo. Co to pro nás znamená?

Přijetí dohody by tak už nic nemělo stát v cestě. Měli bychom mít trvale zvýhodněnou sazbu na dodávky tepla a nižší sazbu na rekonstrukce a výstavbu bydlení do roku 2010. Polské veto se netýkalo sociální politiky bydlení. Česká vláda projedná v nejbližších dnech příslušné usnesení a ministerstvo financí připraví návrh zákona o DPH tak, aby od roku 2008 bylo možné uplatnit sníženou sazbu pro zhruba sedmdesát procent výstavby nových bytů a rodinných domů.

* Tedy, využili bychom možnosti definovat si termín sociální bydlení a používat na něj nižší sazbu daně. To je - jak jsme si při konzultacích minulý týden ověřili - v národní kompetenci České republiky. Téměř polovina zemí Evropské unie této možnosti využívá, každá trochu jinak. My jsme ji zatím využívat nepotřebovali díky širším vyjednaným podmínkám do roku 2007. * Nemohl by někdo proti naší definici protestovat? Některá země by na Česko musela podat stížnost. Ale pro definici toho, co je sociální politika v oblasti bydlení, neexistují jednotná unijní pravidla, každá země si ji může definovat po svém. My navíc nechceme vybočovat ze systému, který jiné země již využívají. * Jak to tedy v těchto zemích funguje? Jde v zásadě o možnou kombinaci tří omezujících faktorů. První je definice určité obytné plochy jako standardu a jiné jako nadstandardu. V některých zemích se jako sociální bydlení chápe první byt či dům, který rodina využívá k bydlení. Třetí možností je cenový limit. My bychom pravděpodobně využili kombinaci obytné plochy a určitého procenta veřejné podpory poskytnuté pro pořízení bydlení. Za veřejnou podporu mohou být považovány nejen státem zvýhodněné úvěry (takzvané novomanželské půjčky od Státního fondu rozvoje bydlení, pozn. red.), ale i úvěry ze stavebního spoření či hypotéky, které mají také určitou formu státní podpory. Bydlení pořízené všemi těmito třemi způsoby by tedy mělo splňovat podmínku pro sníženou DPH. Přesnou definici projedná a stanoví vláda. * Ještě při projednávání nového rozpočtu Unie na roky 2007 až 2013 panoval jednotný názor na to, že se podaří prodloužit naše výjimky na nižší DPH až do roku 2015. Změna tedy nastala až poté, co Unii začalo předsedat Rakousko a přišlo s výrazně jiným návrhem? Ano, britský návrh nám dal naději, kterou rakouský sebral. Proto české veto. Problém byl v tom, že Británie připravila návrh bez dohody s Německem, a to jej vetovalo. Na německé straně panuje největší odpor k výjimkám v DPH. Rakousko svůj návrh konzultovalo pouze s Německem. Myslím si, že pro příště se bude muset předsedající země soustředit na konzultace se všemi členy Unie. BOHUSLAV SOBOTKA (1971)

Absolvoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Členem ČSSD je od roku 1996, kdy byl také poprvé za tuto stranu zvolen do Poslanecké sněmovny. Ve sněmovně zastával různé funkce, obvykle v rozpočtovém či finančním výboru. Ministrem financí a místopředsedou vlády se poprvé stal v roce 2002 a v této funkci působí dodnes. Ve volném čase se zajímá o historii, sci-fi literaturu, cestování a film.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče