Ať neotevřete černou díru

06. listopadu 2006, 00:00 - JAN BIRAS
06. listopadu 2006, 00:00

INVESTICE DO ITJak vyhodnotit potřebnost investice do IT? Jaký konkrétní a viditelný přínos bude mít? Nejde jen o černou díru na velké peníze? V žádném případě se nejedná o marginální otázky. Všichni by si měli uvědomit, že IT si pořizují, aby se lépe pracovalo s informacemi - od jejich samotného pořízení, přes zpracování, uložení, vyhodnocení, až po distribuci.

INVESTICE DO IT

Každý typ podnikání vyžaduje jiný přístup k informačním technologiím. Obecná pravidla neexistují. Někomu stačí papír a tužka, jinde potřebují nákladný informační systém.

Jak vyhodnotit potřebnost investice do IT? Jaký konkrétní a viditelný přínos bude mít? Nejde jen o černou díru na velké peníze? V žádném případě se nejedná o marginální otázky. Všichni by si měli uvědomit, že IT si pořizují, aby se lépe pracovalo s informacemi - od jejich samotného pořízení, přes zpracování, uložení, vyhodnocení, až po distribuci.

O VOZE A O KOZE

Management či majitelé firem často nedokáží přesně definovat své požadavky. IT specialisté potom nemohou provést kvalitní odhady - a to jak v přípravě řešení na míru, tak pro správné doporučení nákupu hotového produktu. Mnoho ambiciozních projektů iniciovaných IT odborníky ztratilo ve firmách podporu vedení ještě před dokončením.

I když se v menší či střední firmě stará o informační technologie třeba jen jeden člověk, je většinou schopný poznat, že někde něco zastarává a následně se snaží zjednat nápravu. Jenže management zpravidla netuší, o čem je řeč.

IT MUSÍ ZLEPŠIT OBSLUHU ZÁKAZNÍKA

Náklady na informační technologie by tedy měly jít ruku v ruce s analýzou přínosů. Nové trendy v oboru berou v úvahu i tuto stránku. Typickým příkladem je CRM - tedy řízení vztahů se zákazníky. Samotná implementace CRM ale žádnou firmu nespasí. Veškeré procesy komunikace s klientem je nutné propojit se zbytkem firmy - s fakturací, výrobou, marketingem nebo obchodními nabídkami.

Systém CRM totiž lze využít kromě jiného k automatizaci určitých prodejních procesů - po získání nového zákazníka může naplánovat obchodníkovi pravidelné návštěvy, termíny obnovení smluv nebo vytipovat nejvhodnější skladbu produktů. Obchodník se osvobodí od zbytečné byrokracie a soustředí se na získávání dalších obchodů od zákazníka.

UDĚLEJTE SI POŘÁDEK V DATECH

Dalším moderním nástrojem informačních technologií se za posledních několik let stal Enterprise Content Management (ECM). Jde o soubor velmi účinných nástrojů, které umožní spravovat elektronický obsah dokumentů v tom nejširším slova smyslu. Větší firmy totiž mají většinou spoustu úložišť dat. A každé úložiště se specializuje na určitý typ informací. Zaměstnanci proto musí vědět, kde a co hledat.

Převedeno do praxe: Dochází k duplikaci informací, zpomaluje se obsluha klienta a stoupají náklady, protože každé z oddělení firmy si pro své úložiště dat musí zajišťovat aktualizaci relevantních dat samostatně.

ECM dává uživateli k dispozici nástroj, který umí z různých datových úložišť integrovat informace do jednoho místa. Pokud například operátor call centra zaznamená změnu adresy klienta, rázem se tento údaj objeví všude.

JE TO JAKO S LÉKEM NA HLADOMOR

Dalším fenoménem, do kterého se v druhé polovině devadesátých let investovalo bez většího dopadu na celkové hospodaření, je internet. Webové stránky byly velmi módní záležitostí. Naděje s internetem spojované by se s mírnou nadsázkou daly označit za lék na africké hladomory. Zklamání z nefunkčnosti všeléku je v paměti akciových brokerů dodnes.

Doba se ovšem změnila. Masová penetrace vysokorychlostního připojení k internetu se dotkla většiny tuzemských domácností. Internetové stránky jsou místem, kam zabrousí většina klientů jako první.

Vztah k internetu by tak ihned měla přehodnotit většina společností - zvláště menších a středních firem a drobných živnostníků. A to především v kontextu reklamy, přímé komunikace se zákazníky a přímé prezentace nabídky. Internetové médium se dnes ve většině marketingových aktivit ukazuje jako velmi užitečné.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče