Aspoň si loknout

30. května 2012, 17:12 - Mgr. Dáša Hyklová
30. května 2012, 17:12

Čína vyprodukuje i vypije nejvíce piva na světě. České pivovary mají ale v exportu na tamní trh rezervy

Pouhou polovinu lahve piva vypil v průměru dospělý Číňan v roce 1961. Dokonce i v Íránu tehdy lidé konzumovali více chmelového moku. Dnes ve dvaceti hlavních čínských provinciích proteče hrdly tamních obyvatel přibližně 33 litrů piva na osobu ročně.
Česko kraluje pivnímu světu, pokud jde o spotřebu na obyvatele – v roce 2010 jsme si udrželi se 134 litry na hlavu prvenství před druhými Iry. Co do celkové spotřeby je však světovou jedničkou od roku 2008 Čína a ještě déle si drží světový primát ve výrobě. Loni se v zemi podle listu China Daily uvařilo 490 milionů hektolitrů piva, což představovalo meziroční zvýšení o 9,3 procenta a růst již osmým rokem po sobě.
Na čínský trh se proto v uplynulých letech slétávaly ambiciózní zahraniční pivovary jako vosy. V zemi sice stále převládá poptávka po domácím pivu, a to jak kvůli nižší ceně, tak národní hrdosti, čím dál více Číňanů ale zkouší světové značky. A jsou ochotni si za ně připlatit. Třebaže Carlsberg, Budweiser, Heineken nebo Skol se loni podílely na celkovém prodeji v Číně pouze z deseti procent, co do tržeb jejich podíl činil zhruba polovinu. Čeští výrobci ovšem zatím stojí stranou.

Bez reklamy to nepůjde

Číňané popíjejí pivo v restauracích, barech, na firemních a rodinných oslavách a při karaoke. Preferují přitom světlejší a méně hořké druhy. Pokud dají přednost cizí značce, musí je zaujmout. A když se jí to nepodaří slovutnou značkou, přichází na řadu alespoň přitažlivý název. Na to vsadil Budějovický Budvar, který v Číně prodává světlý i tmavý ležák pod značkou Bai De Fu, což v překladu znamená „mít mnoho štěstí“ či „všichni mají mnoho štěstí“.
Budějovický pivovar exportuje do země pivo od roku 2008, přičemž ten loňský patřil k nejslabším. „V roce 2011 jsme do Číny vyvezli 600 hektolitrů v sudech i v lahvích. Klíčové je pro nás východní pobřeží, Peking a Šanghaj a další industriální zóny a velká města,“ uvádí PR manažer pivovaru Petr Samec.
Pro tamní trh takové množství představuje kapku v moři, nicméně ani další české pivovary nejsou schopny vydělávat na čínském pivním boomu. Podle Českého statistického úřadu se loni vyvezlo z Česka do Číny pivo v hodnotě pouhých 521 tisíc dolarů. „Z českých piv se do Číny dováží řada značek, ale v podstatě bez výjimky tak činí nezávislí distributoři, kteří pak bez potřebných prostředků na reklamu na nasyceném čínském trhu těžce bojují o místo,“ vysvětluje Jan Hebnar, zástupce vedoucího obchodního oddělení velvyslanectví České republiky v Pekingu.
Na pojem „české pivo“ se podle něj v Číně jakž takž chytá ještě starší generace. Ta však mnoho lahví nevypije. Číňanům středního věku už naše značky nic moc neříkají, o mladých lidech inklinujících kvůli imagi k západnímu pivu ani nemluvě. „Pokud velké české pivovary nezahájí v Číně promyšlený marketing, na který by vydělily i odpovídající rozpočet, pak se nedá očekávat, že by se prodej českého piva v Číně do budoucna výrazně zvýšil,“ konstatuje Hebnar. Přinejlepším zvolna poroste z poměrně malé základny, jak bude pivo pronikat do dalších regionů a měst.

Vařit až na místě

Největší světové pivovary, jako je Anheuser-Busch InBev (majitel Staropramenu), SABMiller (majitel Plzeňského Prazdroje) nebo Heineken (majitel Starobrna), > v Číně pivo přímo vyrábějí. České schopnosti při vaření piva se v zemi nicméně příliš neuplatňují. „V současné době máme indikace o tom, že by se v Číně mělo začít vařit v relativně velkém objemu pivo s českou technologií, a sice ve městě Xilinhot v oblasti Vnitřního Mongolska,“ uvádí Jan Hebnar. Plán je však podle něj v poměrně raném stádiu.
Dovoz piva do Číny není snadný byznys. Kvůli vyšší ceně - v obchodech stojí importované pivo přibližně dvakrát tolik co domácí - se dovozci piva v Číně orientovali dosud hlavně na cizince, kteří v zemi dlouhodobě pracují. Budějovický Budvar se pak netají tím, že chce patřit mezi exkluzivnější a dražší značky.
Nicméně i pro importovaná piva se situace mění. S tím, jak příslušníci rostoucí střední vrstvy bohatnou, cena přestává hrát zásadní roli. Budějovický Budvar odhaduje, že jeho vývoz do Číny by mohl být letos vyšší, což naznačuje prodej v prvních třech měsících. Měnící se vztah Číňanů k importovaným značkám dokazuje, že o místo na tamním trhu se vyplatí bojovat. Není totiž pochyb o tom, že Čína má v tomto směru obrovský potenciál.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení dalším Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít