Asistenční služby se vyplatí

13. března 2006, 00:00 - RUDOLF VOBORSKÝ
13. března 2006, 00:00

CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Cestovní pojištění neztrácí význam ani při pobytu v zemích Evropské unie, kde tuzemští občané mají nárok pouze na nezbytnou zdravotní péči. Hlavním důvodem pro sjednání komerčního pojištění jsou především asistenční služby, které jsou v nenadálých situacích neocenitelné.

CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Cestovní pojištění neztrácí význam ani při pobytu v zemích Evropské unie, kde tuzemští občané mají nárok pouze na nezbytnou zdravotní péči. Hlavním důvodem pro sjednání komerčního pojištění jsou především asistenční služby, které jsou v nenadálých situacích neocenitelné. Občan se zdravotními problémy je v cizině mnohdy postaven do obtížných situací. Právě tady je prostor pro asistenční služby, jejichž poskytování je ovšem spojeno výhradně s komerčním cestovním pojištěním. Tuzemské komerční pojišťovny spolupracují s renomovanými asistenčními společnostmi s celosvětovou působností, s dlouholetou tradicí a silným finančním zázemím. Pracovníci asistenčních služeb si v terénu často musejí poradit s nepředvídatelnými událostmi. Jejich práce ale není improvizací, pracují podle přesných a mnohokrát osvědčených návodů. Každý krok je pečlivě dokumentován, takže je možné v případě potřeby v budoucnu celý asistenční zásah detailně zrekonstruovat. ZAČALO TO TELEFONEM Na začátku každé akce je telefonát postiženého člověka nebo někoho z jeho bezprostřední blízkosti. S operátorem mluví postižená osoba v mateřském jazyce. Asistenční služba se ihned spojí se svým pracovištěm - korespondenční kanceláří - v zemi, kde se událost stala. Korespondenční kancelář na základě detailní znalosti místních poměrů potom v národním jazyce informuje neprodleně nejvhodnější zdravotnické zařízení, které může poskytnout pomoc. Pokud se nachází zraněná nebo nemocná osoba v místě, odkud je pro zdravotnické zařízení obtížné nebo nemožné ji dostat, organizuje asistenční služba její vyhledání a odborný transport. PŘEVOZEM TO ZAČÍNÁ Tím ovšem celý případ pro asistenční službu nekončí, spíše naopak začíná. Pověřený pracovník, pokud je to možné a nutné, je přítomen přijetí pacienta do zdravotnického zařízení a funguje zde jako prostředník. Pacient totiž potřebuje ošetření a základní komunikaci. Zdravotnické zařízení zase informace o pacientovi a také ujištění, že vynaložené náklady spojené s léčbou budou kryty. U závažnějších případů vstupuje do hry přímo lékař asistenční služby. Cílem odborného ošetření a hospitalizace je docílit takové stabilizace zdravotního stavu, aby byl možný převoz do vlasti (repatriace). Z mnoha důvodů je maximální snaha, aby náročnější operace byly provedeny až v zemi pacienta. Odpovědnost za způsob a průběh léčby v zahraničí má vždy místní ošetřující lékař, úkolem lékaře asistenční služby je sledování a posuzování léčby. Oba dva odborníci konzultují i podmínky repatriace. SLUŽBY A SLUŽBIČKY

Po dobu hospitalizace zajišťuje asistenční služba řadu nezbytných činností, jako jsou komunikace s nemocnicí, rodinou a úřady, odborná konzultace s lékařem specialistou či úhrada nejrůznějších poplatků.

V lehčích případech, kdy není nutná hospitalizace a pacient se nevrací ihned do vlasti, se asistenční služba postará o návštěvu u lékaře, o léky a jejich úhradu a nejrůznější administrativní záležitosti. Je třeba znovu zmínit důležitý fakt, že se klientovi pojišťovny dostává od asistenční služby mnohdy nedocenitelné služby v překonání jazykové bariéry.

CO ASISTENČNÍ SLUŽBY NEMOHOU

I přes veškeré prostředky a úsilí jsou možnosti asistenčních služeb v některých směrech omezené. Tyto služby nenahrazují instituce první pomoci ani nejsou určeny k poskytování systematické péče. Jejich role je ve zprostředkování. Kvalita zdravotní péče závisí na místních podmínkách a asistenční služby ji nejsou schopny ovlivnit, mohou pouze nasměrovat výběr jejího poskytovatele.

Jen v malé míře mohou zasáhnout v případech neetického chování zdravotnických zařízení (přemrštěné ceny pro zahraniční pacienty, vymáhání garance platby, zadržení pasu, vynucení podpisu dokumentu neznámého obsahu či zdržení nezbytné péče). Omezující je často i limit klientova pojištění, což někdy znemožňuje efektivní zákrok v dané zemi.

Je iluzí si myslet, že země s nižší úrovní zdravotnictví mají také nižší ceny. V řadě situací je nutná spolupráce s konzulárními úřady, jejichž role je nezastupitelná tam, kam pravomoci asistenčních služeb nedosahují.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče