Asi šestina českých kamionů není připravena na mýto v Německu

28. prosince 2004, 00:00 - ČTK
28. prosince 2004, 00:00

Zhruba šestina z 12.000 tuzemskýchkamionů, které pravidelně jezdí do Německa, není vybavenajednotkami pro automatické odečítání elektronického mýta natamních dálnicích.

Německo přitom začne elektronické mýto vybíratjiž od 1. ledna. ČTK to dnes řekl mluvčí tuzemského sdruženíautodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Chyba je podle něho na obou stranách. Německé sdružení TollCollect, které výběr mýta zajišťuje, začalo žádosti vyřizovatpozdě a někteří čeští dopravci o registraci požádali na posledníchvíli, dodal Felix.

Podle Felixe provádí v tuzemsku montáž palubních jednotek,které zajišťují družicové snímání polohy kamionu a tím i výpočetmýta, 29 autorizovaných servisů. Ty nejsou schopné do konce rokuvšechny žadatele uspokojit. Řidiči kamionů bez palubní jednotkybudou muset přiznání k mýtnému provádět manuálně u některého zezhruba 3500 terminálů, které jsou umístěny u vjezdů a výjezdů zdálnic. Terminály by měly s řidiči komunikovat i v češtině.

Montáž palubní jednotky do vozidla stojí od 6000 do zhruba8000 korun. Za samotný přístroj dopravce neplatí, protože tenzůstává majetkem firmy Toll Collect.

Němečtí dopravci i autoklub ADAC se obávají front, které sena začátku ledna podle nich budou tvořit před terminály promanuální výběr mýtného, tedy i u pump a na hraničních přechodech. Mýtné budou platit nákladní vozy nad 12 tun, průměrná platbaje 12,4 eurocentu na kilometr. Dohlížet na platby bude 500kontrolorů Spolkového úřadu pro přepravu zboží. Mýtné by měloněmeckému státnímu rozpočtu přinést přes dvě miliardy eur ročně.

Poplatky lze platit buď pomocí palubní jednotky zabudované vnákladním automobilu, manuálně u terminálů, nebo před jízdouprostřednictvím internetu. Při použití palubních jednotek probíhávyúčtování jednou měsíčně.

Systém měl fungovat od srpna 2003, technické problémy si aleněkolikrát vyžádaly jeho odsun. Konsorciu Toll Collect, kterésdružuje německé firmy Deutsche Telekom, Daimler Chrysler afrancouzskou Cofiroute, hrozilo i vypovězení smlouvy státem.

V ČR se s výběrem elektronického mýta orientačně počítá odroku 2006. Odborníci však jsou k tomuto termínu skeptičtí. Vládaby měla o vypsání soutěže na dodavatele rozhodovat v lednu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Překvapení: AMD příští rok vydá 12nm procesory a GPU, na nové technologii 12LP od GloFo
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít