Armáda chystá další zakázky za miliardy

17. září 2007, 00:00 - Petr Bayer
17. září 2007, 00:00

František Padělek:Na větší i menší firmy čekají zakázky ministerstva obrany. Rezort slibuje, že zamezí korupci, za níž padla obvinění do jeho řad i na některé podnikatele. „Jsem ve funkci tři měsíce a zatím nebyl důvod dát podnět k vyšetřování z těchto důvodů,“ tvrdí náměstek ministryně obrany František Padělek.

Náměstek ministryně obrany František Padělek:

Na větší i menší firmy čekají zakázky ministerstva obrany. Rezort slibuje, že zamezí korupci, za níž padla obvinění do jeho řad i na některé podnikatele. „Jsem ve funkci tři měsíce a zatím nebyl důvod dát podnět k vyšetřování z těchto důvodů,“ tvrdí náměstek ministryně obrany František Padělek.

Jak velký objem veřejných zakázek v současnosti vypisujete a o které dodávky se jedná?

V letošním roce rezort zpracovává nové veřejné zakázky za přibližně osm miliard korun. Řadu zakázek teprve budeme vypisovat, takže firmy mají ještě šanci uspět. V příštím roce se objem, i kvůli reformě veřejných financí, sníží na sedm miliard.

Na nové velké projekty zřejmě nebudou peníze, a tak v obou letech půjde zejména o nákup pohonných hmot a maziv, výstrojních součástek a především opravy techniky provozované Armádou České republiky a nemovité infrastruktury. Více než dvojnásobek peněz však půjde na dlouhodobé zakázky, jejichž plnění pokračuje z předchozích let.

Co byste firmám poradil, aby mohly pomýšlet na dodávky?

Nabídka musí být podána ve stanovené lhůtě, zpracována v požadovaném jazyku a obsahovat všechny součásti vyžadované zákonem či zadavatelem. Návrh smlouvy a prohlášení uchazeče musí být podepsány oprávněnou osobou, viz zákon č. 137/2006 Sb.

Jakou roli hraje nabídnutá cena?

Nejvhodnější nabídka nemusí být nejlevnější, ale především ta, která bude naplňovat potřeby rezortu obrany. Nikdo se nemusí obávat, že by v poslední chvíli někdo vyrukoval s požadavkem mimo rámec zákona.

Mají při armádních zakázkách šanci uspět i střední a malé fimy?

Koluje fáma, že malá firma nemůže v tendrech proti velkým společnostem uspět. Náš život však nespočívá jenom ve velkých strategických zakázkách, ale v každodenním zajištění jídla, ubytování, výstroje. V řadě případů hledáme jiného partnera a karty nejsou předem rozdány.

Jsem přesvědčen, že právě zde mají místo malé a střední firmy. Ministerstvo obrany je zcela běžně pro realizaci veřejných zakázek využívá. V některých odloučených lokalitách je zatím výhodnější zajišťovat služby vlastními silami, i to se však může změnit.

| |
|
František Padělek   Narodil se 4. února 1952 v Ivančicích. Absolvoval pilotní směr na Vyšším leteckém učilišti v Košicích a Vojenskou akademii v Brně. Studoval též na Vysoké škole Ministerstva obrany Nizozemska a na Královské akademii obranných studií v Londýně. Nejprve byl stíhacím pilotem, poté zastával velitelské funkce, naposledy jako velitel Vzdušných sil Armády České republiky. V letech 2004 až 2007 byl velvyslancem v Argentině. Není členem žádné politické strany. Hovoří anglicky, španělsky, rusky. Je otcem čtyř dětí – Michala, Radka, Jakuba a Karolíny. Mezi jeho záliby patří myslivost.|
Mají menší firmy nějakou komparativní výhodu či nevýhodu v porovnání s velkými konkurenty?

Velké firmy nemají o některé věci zájem, především při zajišťování drobných, běžných služeb, kterých je nejvíce. Malé firmy zde dokážou lépe posloužit, ať již regionálně nebo pro celý rezort. Rozhodující je splnění záměru vypsané zakázky.

Při stavební zakázce za půl miliardy korun samozřejmě požadujeme zkušenosti v tomto rozsahu, takže malá firma nebude vhodným kandidátem.

Kdybyste hodnotil některé již uskutečněné zakázky, které se ukázaly být problematické?

Problematické veřejné zakázky jsou vždy ty, jichž se účastní velký počet uchazečů, mají velké finanční krytí, a také ty, kde je nutno velmi přesně specifikovat předmět plnění. Námitky proti průběhu výběrového řízení se někdy nezakládají na pravdě a mají za úkol účelově zvrátit jeho výsledek.

V minulosti to byly například veřejné zakázky na zajištění stravování u armádních útvarů, zajištění úklidů, některé stavební zakázky a podobně. Současné vedení ministerstva zasáhlo již několikrát do probíhajícího výběrového řízení a zrušilo některé zakázky, u nichž usoudilo, že nejsou dostatečně průhledné. Konkrétně šlo o zakázky na službu telekomunikací nebo vystrojování armády z předcházejících období.

V čem spočívaly tyto problémy a proč jim nešlo předejít?

Všechny nedostatky se vzhledem k velkému objemu veřejných zakázek zadávaných rezortem obrany a vzhledem k chybám lidského faktoru zřejmě nepodaří vždy odstranit. Velké potíže způsobují také rezortu samotní dodavatelé, kteří z neznalosti zákona nebo z toho důvodu, že si řádně neprostudovali zadávací dokumentaci, připraví nabídky, které neodpovídají požadavkům zadavatele.

Objevila se podezření z korupce a manipulace některých výběrových řízení. Jak se to mohlo stát?

Jestliže se takové případy objevily, byly předány civilní či vojenské policii, které dodnes některé věci posuzují a neznáme výsledky. Věříme, že ve velice krátké době bude vyšetřování ukončeno. Musíme ctít presumpci neviny a s nějakými zásadními postihy čekat až do rozhodnutí soudu. Řada lidí ale již odešla a zpětně se prokázalo,

že byli zapleteni v některých kauzách v minulosti.

Existuje i nyní možnost, že jsou tyto zakázky ovlivňovány?

Ministerstvo obrany podniká kroky, aby v co největší míře těmto možným manipulacím s veřejnými zakázkami zabránilo. Jsem ve funkci tři měsíce a zatím nebyl důvod dát podnět k vyšetřování z těchto důvodů.

Jaké kroky ministerstvo podniká, aby se tyto nekalé praktiky již neopakovaly?

Rezort vypracoval protikorupční program, jehož hlavním smyslem je zlepšení kontroly celého mechanismu vojenských zakázek. Snažíme se centralizovat velký počet akvizičních pracovišť roztroušených po celé republice a připravovat pracovníky, kteří budou profesionálně na patřičné výši.

Připravuje ministerstvo zavedení nového softwarového systému pro zadávání veřejných zakázek?

Uvažujeme o vytvoření nového elektronického, veřejně přístupného systému k zadávání zakázek. Jednou z možností je přepracování a další rozšíření již fungujícího systému SEPO tak, aby jeho prostřednictvím bylo možné zadávat veškeré veřejné zakázky.

Druhou variantou je vyhlášení veřejné soutěže na dodavatele nového systému, jehož prostřednictvím by ministerstvo obrany veškeré zakázky zadávalo.

Nyní probíhají konzultace a žádné konečné rozhodnutí nebylo dosud přijato.

Je pravda, že za jednu z firem, která se o tuto zakázku uchází, lobbuje na ministerstvu bývalý poslanec US-DEU Zdeněk Kořistka?

Existuje více firem v této oblasti, které se u ministerstva již prezentovaly, a jednu z nich doporučil Zdeněk Kořistka (Poznámka redakce: Čelí žalobě ze strany ODS kvůli nařčení z pokusu o politickou korupci.)

Jaký nepotřebný majetek bude armáda v budoucnosti prodávat?

V oblasti nemovitého majetku předpokládáme koncem září vyhlášení výběrového řízení na zjištění zájemců o koupi formou inzerátu, který bude zveřejněn v denním tisku, na internetových stránkách www.army.cz, v regionálních denících a na úředních deskách měst a obcí, do nichž teritoriálně náleží prodávané objekty.

U movitého majetku uskutečníme do konce roku 2007 obchodní veřejné soutěže na prodej nepotřebné vojenské techniky, automobilů, letadel Tu-154, munice, zbraní a zbraňových systémů. Inzerce bude zveřejněna v Obchodním věstníku a na internetových stránkách.

O jaký objem jde a jakou formou se prodej uskuteční?

Vždy je při prodeji požadována minimální kupní cena a jedná se o částky, které odrážejí rozsah a stav prodávaného majetku. Prodej nemovitého majetku je převážně uskutečňován podle výsledků výběrového řízení. V některých případech, převážně tam, kde je žádoucí narovnání majetkoprávních vztahů, se přistupuje k přímým prodejům.

Přímé prodeje se též realizují ve prospěch územně samosprávných celků na základě neúspěšných výsledků několika kol vyhlášených výběrových řízení. Orientačně se vytváří plán odprodeje nepotřebného majetku, pro letošní rok je stanoven na 736,2 milionu korun. Pro rok 2008 je zpracován plán příjmů ve výši 577 milionů korun.

Kdo může tento majetek získat a za jakých podmínek?

Nemovitý majetek může získat jakákoli právnická či fyzická osoba. Konkrétně ta, která nabídne nejvýhodnější nabídku (nejvyšší kupní cenu), splní veškeré podmínky stanovené výběrovým řízením a má právo nabývat vlastnické právo k nemovitostem v Česku.

V oblasti movitého majetku platí další podmínky stanovené pro obchodní veřejné soutěže a omezující podmínky pro kupujícího pro nakládání s nebezpečným materiálem. Například oprávnění k nakládání s nebezpečnými odpady, zbrojní licence, povolení k obchodování s vojenským materiálem a podobně. Nikdo si nemůže koupit tank jenom proto, že se mu líbí a má na něj peníze.

Kde najdete armádní zakázky?

Zadávání veřejných zakázek je zveřejňováno průběžně v informačním systému www.isvz.cz, na internetových stránkách www.army.cz, dále v Obchodním věstníku či odborném tisku s celostátní působností. Veřejné zakázky malého rozsahu do dvou milionů korun, respektive stavební zakázky do šesti milionů jsou uváděny na veřejně přístupném systému elektronické podpory obchodování SEPO (sepo.army.cz).

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče