Aristokrat s ohromujícím kufrem

02. listopadu 2007, 11:04 - Karel Zaoral
02. listopadu 2007, 11:04

Ambice supersportu je třeba brát s menším nadhledem

Současné potíže americké části Fordu se promítají i do ostatních koncernem držených značek. Premier Auto Group (PAG), do níž kromě Jaguaru patří ještě Volvo a Land Rover, je na prodej jako celek i po částech, a bude-li tato situace ještě nějaký čas trvat, na jednotlivých značkách to začne být vidět. Konkrétně Jaguar totiž potřebuje investice. Značka bude mít letos ztrátu půl miliardy dolarů a pro příští rok se plánuje minus 300 milionů, takže se nějaké investice ze strany Fordu očekávat nedají. Přitom Jaguar je potenciálně nejhodnotnější brand celé PAG. Má tradici, vyrábí rychlé a z hlediska designu povedené vozy, jen těch technologií by mohlo být víc. Ne, že by řidiči až tak chyběly. Jenže pro zákazníka například BMW řady 6 je samozřejmostí nastavení v podstatě čehokoliv, například tuhosti tlumičů, nebo dokonce nominálního výkonu motoru. Jeho přechod k Jaguaru je proto jen velmi málo pravděpodobný, přestože si značka právě na tyto motoristy brousí zuby. Jaguar XKR proti BMW nabízí vysoký výkon a dobré jízdní vlastnosti, ovšem stylem „sednout a jet“. O nějakém přizpůsobení řidičovým požadavkům nemůže být řeč. A jako největší rudiment působí teleskopická anténa rádia, která vyjíždí do metrové výšky z pravého zadního blatníku. Toto řešení pochází z hloubky minulého století a jasně demonstruje, jaký Jaguar XKR je. Hodně rychlé auto s vynikajícím motorem, skvělým interiérem, nádherným designem, ovšem s velkou potřebou injekce moderní elektroniky.
Interiér vozu patří mezi nejlepší nejen ve své třídě. Málokterý luxusní sedan má tak účelné využití prostoru, kvalitní materiály i tolik elegantní tvary. Přední sedadla kupé XKR vylučují z kategorie supersport a řadí jej do škatulky s nápisem GT, tedy velmi rychlého vozu pro dlouhé cesty. To italsko-německá konkurence, reprezentovaná například modelem Gallardo, má jasno: Absolutistická koncentrace na nejrychlejší čas jednoho kola začíná u hlubokých sportovních sedaček a končí čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Luxusní interiér má například také Porsche 911, ovšem dojem u něj kazí špatná ergonomie ovládacích prvků. Jaguar XKR by opravdu mohl z hlediska interiéru stát modelem pro většinu dnešních automobilů. Zadní sedadla vozu jsou sice jen propagační a vejde se na ně tak maximálně kufřík nebo dětská sedačka, ale to je u vozů s koncepcí 2+2 obvyklé. Výjimečný je u XKR také kufr. Většinou bývá u této kategorie zvykem prostor tak na půl golfového bagu, ovšem jaguar s místem pro dva kompletní pytle na golfové náčiní ohromuje. Pro nehrající lze říct, že zavazadla pro dva na víkend vůz pojme s naprostým přehledem. Výkony na silnici výčet pozitiv pokračuje. Více než čtyři stovky koní na zadní nápravě umějí pobavit, přestože vůz naladěním podvozku není tak agresivní jako zmiňované BMW 6 nebo Porsche 911 Turbo. Osmiválec dopovaný kompresorem je čitelný, tvrdě a bez diskusí jde za plynem až bezmála do sedmi tisíc otáček. Na neutrál protočený motor umí občas vystřelit do výfuku, což ocení ten typ řidičů, který rád děsí chodce na přechodu. Přesto je ale XKR především GT. Pobírá nerovnosti komfortním podvozkem a tvrdě a agresivně se umí chovat hlavně na dálnici. To je možná trochu škoda, protože právě větší možnosti nastavení, jaké má například BMW, by z XKR mohly na okreskách udělat sportovce. XKR má bleskovou, sametovou automatickou převodovku se sekvenčním řazením pod volantem, která přímo vyzývá k hrátkám na zakroucených okreskách, kdy je vzhledem k více než čtyřem stovkám koní na zadní nápravě nutné být při práci s plynem opatrný. Jenže komfortní naladění podvozku a nemožnost jej změnit dělá z dravé zábavy sice rychlé, ale poklidné kroužení volantem. To majitelé BMW 6 nebo Turba o svých strojích na funny riding říct nemohou.
Ačkoliv to vypadá, že XKR nelze se současnou špičkou srovnávat, není to pravda. Vůz má jeden trumf v rukávu, a to esprit. Aristokrat se nebude s holotou honit po nábřeží, nýbrž klidně projde, a jen ty nejdrzejší švihne přes prsty vycházkovou holí. A přesně takový je XKR. Krásně a vznešeně vypadá, má dokonalý interiér, a když je potřeba, 420 koní umí zaržát hodně hlasitě.

Tabulka: Jaguar XKR
motor: mechanicky přeplňovaný vidlicový osmiválec
objem: 4196 ccm
výkon: 306 kw
rychlost 250
zrychlení 5,2 sec
spotřeba 19,1/8,6/12,3
převodovka šestistupňová automatická
cena 2 945 000 korun

klady
motor
dynamika
design
interiér
převodovka

zápory
nízké možnosti nastavení

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče