Arabští šejci kouří české vodní dýmky

21. července 2011, 03:17 - Tomáš Stingl
21. července 2011, 03:17

S neotřelým nápadem přišla česká společnost Meduse Design. Nabídla světu moderní verzi tradičních arabských vodních dýmek.

Foto: Meduse design

Elegantní „šíši“ nyní kupují ruští oligarchové i šejci v samotných arabských zemích. Chystá se ale i řada dýmek pro širší veřejnost. Meduse Design získala nejen díky dobrému nápadu třetí místo v kategorii Malá firma v loňském ročníku soutěže Exportní cena.

Společnost Meduse Design funguje od roku 2005 a od samého počátku se zaměřila na zahraniční trhy. Vsadila na originální nápad – moderní verzi vodních dýmek. „Pokud je nám známo, jako první na světě jsme přišli s ideou inovovat téměř pět století trvající tradici arabské ,šíši‘. Vzhledem k neustálému vývoji architektury a designu interiérů, ať už pro rezidenční či komerční účely, bylo stále víc jasné, že konzervativní koncept vodních dýmek již nedostačuje. Jejich vzhled nedoplňoval koncept současných interiérů, ba naopak jej narušoval,“ vysvětluje spolumajitel firmy Jiří Starý. „Klasická vodní dýmka se v Evropě stala buď suvenýrem z exotické dovolené, nebo naopak pouze funkčním objektem, který se po použití schová do skříně, aby nenarušoval design prostoru. To se do jisté míry týká i zemí, odkud tato tradiční komodita pochází. Stačí se podívat na stavební boom v Dubaji nebo Abu Dhabi,“ pokračuje Jiří Starý.

Bylo jen otázkou času, než si někdo tento nedostatek uvědomí. Česká firma tak vytvořila elegantní návrhy nových vodních dýmek, a nabídla je dokonce i do arabských zemí, odkud historicky přišly. Tak vznikla první kolekce Craft. Tento produkt, ručně foukaný českými skláři, podle Starého přesně zaplňuje tržní niku, kdy zákazníci nekupují jen vodní dýmku, ale zároveň skulpturu – designový objekt.

Nautilus míří na širší vrstvy

Jde o jakási Ferrari mezi vodními dýmkami. „Naše výrobky nikdy nepatřily a ani v budoucnu patřit nebudou do kategorie levného spotřebního zboží. Je tedy logické, že nalézáme odbyt spíše v zemích s vyšším HDP, kde je větší koncentrace zákazníků s respektem k originalitě a kvalitě. V mnoha případech jsou našimi zákazníky lidé z vyšších společenských kruhů, řadí se mezi ně například šejci z arabských zemí, ruští oligarchové a najde se i pár českých celebrit,“ říká Starý. Dýmky také kupují kvalitní hotely či restaurace. Nyní však firma hodlá oslovit i širší masy zákazníků.

V současné době finišuje s novou kolekcí Nautilus, která je zaměřena na střední třídu, a bude tedy cenově dostupná pro širší veřejnost.

Firmu udržujeme štíhlou

Odbyt originálního artiklu za hranicemi ČR vytváří 95 procent obratu firmy. Díky tomu také loni získala v Exportní ceně třetí místo v kategorii Malá společnost, která je určená podnikům s méně než 50 zaměstnanci. Firma si ale snaží držet nízký počet pracovníků záměrně. „Když jsme s mým společníkem designérem Jakubem Lančou zakládali tuhle firmu, shodli jsme se na tom, že nechceme být pouze designérským studiem či výrobnou, ale dohlédneme si také na obchod a marketing. Zpočátku to bylo velké sousto, ale za šest let usilovné práce jsme to nakonec zvládli celkem důstojně,“ uzavírá Jiří Starý.

Kde se přihlásit?

Firmy se mohou do letošního ročníku Exportní ceny DHL UniCredit hlásit až do uzávěrky 21. října. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 22. listopadu 2011 v panoramatickém sále ZOOM v Kongresovém paláci v Praze. Více informací naleznete na adrese www.exportnicena.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče