Antonín Marčík: Kazachstán poptává autobusy, tramvaje i vybavení pro nemocnice

22. prosince 2010, 10:16 - Tomáš Stingl
22. prosince 2010, 10:16

Na zájem českých firem o Kazachstán zareagovala proexportní agentura CzechTrade a loni otevřela svou kancelář v Almaty. Podle jejího vedoucího Antonína Marčíka je Kazachstán skvělým odbytištěm, protože produkuje minimum výrobků a země musí devadesát procent zboží dovážet. Šanci skýtají i tendry na autobusy a tramvaje či obnova silniční sítě.

Foto: archív Profit

Kazachstánská kancelář patří mezi nová zastoupení CzechTrade. Kdy a s jakým ohlasem byla otevřena?

Kancelář byla v „jižním hlavním městě“ Almaty otevřena na konci minulého roku. Hned od začátku se setkala s velkým zájmem českých firem. Vzhledem k rostoucí a relativně otevřené ekonomice, značnému přírodnímu bohatství a v neposlední řadě také vzhledem k tomu, že téměř 90 procent výrobků pochází z dovozu, je totiž Kazachstán hlavně v poslední době „in“. Dá se říct, že české firmy jej začínají (znovu) objevovat. Pro většinu z nich je ale novým a neznámým teritoriem.

S čím se na vás nejčastěji obracejí?

Vyhledáváme pro ně kontakty, pomáháme vytipovat vhodné distributory, případně obchodní zástupce. Častou službou je také ověření zájmu o výrobek. Kancelář také realizuje společné účasti českých firem na výstavách, v letošním roce to byla například společná účast 10 českých firem na zdravotní výstavě KIHE v Almaty. Dále organizujeme mise firem z určitého oboru s návštěvami konkrétních kazachstánských podniků. V červnu jsme takto uskutečnili misi osmi strojírenských firem do Almaty, Astany a Karagandy. Pro příští rok připravujeme dvě mise firem dobývací techniky a společností zabývajících se povrchovými úpravami.

Z jakých oborů se nejčastěji české firmy usilující o proniknutí na kazachstánský trh rekrutují?

Nejčastěji jde o strojírenské firmy a výrobce z oborů energetiky, elektrotechniky, stavebních materiálů a zdravotnické techniky. V samotném Kazachstánu se vyrábí velmi malá škála produktů. Byl jsem například poměrně dost překvapen, že tu nebyla žádná firma, která by vyráběla keramické kachličky. Teprve letos o prázdninách spustila výrobu první takováto fabrika s investorem z Turecka za zády. A takových příkladů z různých oborů je zde celá řada.

Kazachstánská vláda si je dobře vědoma značné závislosti Kazachstánu na dovozu výrobků. Proto vyhlásila „Plán podpory průmyslově-inovačního rozvoje země na léta 2010–2014“, kterým chce do země přilákat zahraniční investory a zahraniční výrobce. Do tohoto programu je vláda připravena vložit až 40 miliard dolarů.

Vidíte na tamějším trhu v současnosti nějakou příležitost, která je obzvláště vhodná pro české firmy, ale kterou zatím nevyužily?

Jedním z takových segmentů by určitě mohla být veřejná doprava. Hned v několika městech se uvažuje o nákupu nových dopravních prostředků pro veřejnou dopravu, která zde představuje velký problém. Například v Almaty byl v nedávné době uzavřen tendr na dodávku 200 autobusů na stlačený přírodní plyn (CNG). Finance na nákup těchto autobusů poskytne Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Tímto se ovšem nákup nových autobusů pro Almaty neuzavře. Město plánuje, že by měl do konce příštího roku jezdit na CNG již každý 10. autobus, do roku 2014 každý pátý a do roku 2018 již každý třetí autobus městské hromadné dopravy. Nutno zdůraznit, že v Almaty jezdí v současnosti více než 1 800 autobusů. Dále by se tam v nejbližší době mělo objevit 200 nových trolejbusů, které mají svým dílem přispět ke zlepšení ovzduší ve městě. A do třetice se pro nejbližší období uvažuje o nákupu nových tramvají a o rekonstrukci tramvajových tratí v celém městě.

Hovoří se také o rozsáhlých investicích do kazachstánské silniční sítě…

Ano, je možné jmenovat výstavbu mezinárodního silničního koridoru „Západní Evropa – Západní Čína“, jehož celková délka činí 8 500 kilometrů. Z toho 2 800 kilometrů povede po území Kazachstánu, 3 500 kilometrů po Číně a 2 200 kilometrů po území Ruska. Stavba započala v letošním roce. Jenom na kazachstánské části koridoru bude rekonstruováno 2 452 kilometrů silnic a cena projektu v této části se předpokládá ve výši 5,5 miliardy dolarů. Výstavba v kazachstánské části je rozdělena na 33 etap.

Takže v Kazachstánu viditelně skýtá největší obchodní potenciál státní sektor. Blíží se ještě nějaké zajímavé veřejné zakázky v jiných oborech?

Pro české společnosti skýtá určitě stále velký potenciál i zdravotnictví. Uvažuje se o výstavbě nebo je v běhu stavba řady nových nemocnic. Ty budou potřebovat prakticky všechno od základního vybavení až po lékařskou techniku. Ve hře je i možnost výstavby nemocnice na klíč, včetně zpracování projektové dokumentace, a to jako generální dodavatel celé stavby. Také se připravuje výstavba několika nových elektráren. A to včetně jedné jaderné v Aktau.

Vedle nerostného bohatství patřila k tradičnímu zdroji příjmů Kazachstánu také kosmická základna v Bajkonuru. Počítá se s nějakou její rozsáhlejší rekonstrukcí?

V současné době a až do roku 2050 má Bajkonur v pronájmu Rusko, které platí Kazachstánu každoročně 115 milionu dolarů. Paralelně však Rusko připravuje výstavbu nového kosmodromu Vostočnyj na vlastním území na Dálném východě. Vostočnyj má být hotov během tří let, jeho výstavba bude stát zhruba 800 milionů dolarů a má se stát přímým konkurentem Bajkonuru. Vzhledem k tomu, že se z Vostočného plánují jak nepilotované, tak pilotované lety, a navíc má být daleko modernější než Bajkonur, předpokládá se, že se stane pro Rusko hlavním kosmodromem. Bajkonur pak bude využíván spíše jako záloha. Tato situace určitě k rozvoji Bajkonuru nepřispěje a případné plány jeho modernizace mohou vzít za své.

Kazachstán je někdy vnímán jako země s relativně autokratickým politickým systémem. Projevuje se to nějak na podmínkách pro české vývozce a investory?

Na byznys v Kazachstánu to nemá prakticky žádný vliv. Je to relativně otevřená tržní ekonomika. Z hlediska podmínek pro podnikání je na tom Kazachstán paradoxně lépe než Česko, alespoň podle nově zveřejněné zprávy Doing Business 2011. Tu vydává pravidelně Světová banka ve spolupráci s Mezinárodní finanční korporací a porovnává 183 ekonomik světa z hlediska podmínek pro podnikání v daných zemích. Podle posledního hodnocení zaujal Kazachstán celkově 59. příčku, zatímco Česká republika 63. příčku. V loňském roce byl rozdíl ještě větší, Kazachstán skončil 63., Česko 74.

Přetrvávají zde sice některé byrokratické problémy v podobě zbytečně zdlouhavého celního řízení a také všudypřítomné korupce. Ale i na tomto poli se snaží kazachstánská vláda o zlepšení, o čemž svědčí množství soudních přelíčení s touto tematikou v poslední době. Posledním dobrým příkladem je například odvolání a trestní stíhání kazachstánského ministra zdravotnictví.

Při obchodech v Kazachstánu má bezesporu význam podpora českého státu a znalost prostředí. Jaký základní postup pro zmapování trhu, nalezení partnera a uzavření obchodu byste doporučil českému vývozci, který je na kazachstánském trhu nováčkem?

Jako jednu z variant prvotního vstupu na místní trh mohu nabídnout právě spolupráci s naší kanceláří CzechTrade v Almaty. Firma tím může ušetřit peníze i čas, získá důležité informace o trhu, pomoc při vyhledání partnerů a může si nechat ověřit zájem o své výrobky.

Dále doporučuji účast na některém zdejším odborném veletrhu, třeba opět s pomocí CzechTrade. K tomu je třeba zdůraznit, že obchod má v Kazachstánu významnou společenskou rovinu a je silně postaven na osobním styku. Osobní kontakt, zvláště na začátku obchodního případu, je velmi důležitý.

V konečné fázi je pro většinu českých firem nejvhodnější najít si zde spolehlivého místního partnera, který za ně bude řešit všechny otázky spojené s vedením obchodu v Kazachstánu.

Vaše kancelář je jediným zastoupením CzechTrade ve Střední Asii. Poskytujete nějakou formu pomoci i pro podnikatele směřující do sousedních zemí, jako je Kyrgyzstán, Uzbekistán či Tádžikistán?

Vzhledem ke značnému zájmu českých firem o Kazachstán se naše kancelář v Almaty zatím věnuje pouze této zemi. Do budoucna se vzhledem k velikosti trhu a jeho významu uvažuje, že budeme poskytovat služby českým firmám také v Uzbekistánu. Případně společně s kancelářemi CzechTrade v Rusku uvažujeme o možnosti nabízet v budoucnu služby i v Ázerbajdžánu.

Na Antonína Marčíka se lze obrátit prostřednictvím e-mailu almaty@czechtrade.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče