Menu Zavřít

Anketa: Má se český export osamostatnit od Německa?

26. 10. 2013
Autor: profimedia.cz

Němečtí voliči dali předposlední zářijovou neděli najevo, že si nepřejí změnu uvnitř ani navenek. Myslíte si, s přihlédnutím k výsledku hlasování, že je největší evropská ekonomika pro Česko nadále obchodním partnerem číslo jedna, nebo je na čase poněkud se osamostatnit a poohlédnout se po nových trzích?

Jaroslav Zeman, jednatel, Detoa

 Jaroslav Zeman, jednatel, Detoa

Německo pro nás, Českou republiku, bude vždy dominantní obchodní partner. Žádná jiná země jej nenahradí! Samozřejmě neškodí poohlédnout se po zákaznících v Asii, zemích bývalého Sovětského svazu či Americe, ale Německo bude vždy převládat.

Aleš Sokolík, jednatel, Mias OC

Němci svým hlasováním dali jasně najevo, že chtějí pokračovat v současném trendu jak vnitřní, tak zvláště evropské politiky. Je to i známka několikaleté budoucí stability tohoto trhu. Z tohoto pohledu tedy není důvod na základě výsledků voleb měnit strategii spolupráce. Samozřejmě že hledání nových trhů je jedna ze základních obchodních činností, ale berme ji jako příležitost rozšířit naše exportní možnosti, ne jako cíl osamostatnit se od fungující hospodářské spolupráce s Německem. Naopak z vlastní zkušenosti víme, že právě úspěch na německém trhu je výbornou vizitkou pro vstup na další teritoria! Proto za sebe říkám, využijme našeho partnerství pro lepší obchodní výsledky a při „rozhlížení se po nových trzích“ se nesnažme cíleně „osamostatnit“.

Pavel Sobotka, generální ředitel, Frentech Aerospace

 Pavel Sobotka, generální ředitel, Frentech Aerospace

Osobně se domnívám, že volby v Německu nějak zásadně neovlivní vzájemnou hospodářskou spolupráci ani obchodní výměnu. Naštěstí politici na to velký vliv nemají. Pro velmi úzkou spolupráci a vzájemný obchod existují příznivé podmínky. Geografická poloha, velmi silná a také stabilní německá ekonomika, která navíc svojí strukturou odpovídá struktuře ČR. Navíc je nám jasná obchodní filozofie a obchodní chování firem v Německu atd.

Jsem také názoru, že se Česká republika a její představitelé musejí chovat navenek tak, aby obchodní vztahy, které jsou pro český export velmi důležité, nebyly narušovány rušivými signály, které se čas od času vyskytovaly. Mám na mysli zejména některé postoje vůči EU a signály svědčící o nestabilitě, které jsme vysílali do světa. Takové signály jsou pro export a vzájemný obchod velmi rušivé.

Co se týká získávání nových trhů, jsem názoru, že je to velmi důležitá aktivita, která musí mít podporu a ta podpora musí být navenek vidět. Dnes to nelze jednoznačně říct, budeme se více orientovat na Asii, Blízký východ, Afriku, Rusko a země bývalého Sovětského svazu či Jižní Ameriku.

Petr Zahradník, ekonom

 Petr Zahradník, ekonom

Nejenom, že si myslím, ale současně si i přeji, aby dominance Německa coby klíčového - a to nejen obchodního, ale obecněji ekonomického - partnera číslo jedna pro Českou republiku setrvala. Napojení na nejsilnější evropskou ekonomiku ohledně objemu, navíc spojenou s vysokou kvalitativní úrovní, prestiží a respektem, schopnou být i významným exportérem mimo Evropu, je pro strukturálně obdobnou Českou ekonomiku výhodná.

Německé volby navíc potvrdily, že pro obě bezkonkurenčně nejsilnější politické strany je evropské integrační téma a jeho podpora zcela zásadní.

BRAND24

Německo je rovněž zemí, která dokázala v minulých letech provést zásadní ekonomické a společenské reformy a je strukturálně jednou z nejzdravějších evropských ekonomik. Silná česká vazba na Německo současně není překážkou pro jednotlivé podnikatele či vybraná ekonomická odvětví, popř. aktivity pro to, aby získávali nová odbytiště v jiných, především mimoevropských rychle rostoucích teritoriích.

Jejich váha však nikdy nebude většinová. Německá vazba by dále neměla být ani překážkou pro rozvoj vlastního „Mittelstandu“, Německem inspirovaného, jež by významněji umožnil naplnit potenciál malých a středních podniků a jejich regionálních zdrojů k zajištění tuzemské poptávky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).