Analýza: Nevídané fronty na elektroauta

Jaroslav Matějka 08. dubna 2016, 07:45  -  Jaroslav Matějka
08. dubna 2016, 07:45

Už 276 tisíc lidí složilo ve Spojených státech zálohu tisíc dolarů na nový elektromobil Tesla Model 3. Za jediný týden. A zájem nepolevuje – přitom vůz dostanou nejdříve za 18 měsíců. Nastává tedy doba elektrická?

Určitě ne. Elektromobily stále ještě nejsou „plnohodnotné“ vozy. Jsou drahé, mají pořád jen omezený dojezd na jedno nabití baterií a také infrastruktura není dobudována. Elektrická auta stále ještě čeká dlouhá cesta, než začnou světu na čtyřech kolech dominovat. I kdyby se všechny předběžné objednávky na Model 3 proměnily v obchody, budou v roce 2018 elektroauta tvořit jen 0,5 procenta globálních prodejů. Co se tedy děje?

Je očividné, že šílenství jménem Model 3 stvořila mystika Tesly miliardáře Elona Muska. Stále ještě nový výrobce s charizmatickou pověstí má skvěle našlápnuto, aby se stal automobilovou obdobou Applu. A pokud by k tomu došlo, odvětví by to zcela proměnilo. Kupodivu to však zatím neděsí tradiční producenty.

Například Carlos Ghosn, šéf Nissanu, (zatím) největšího světového výrobce elektromobilů, dokonce konkurentovi fandí. „Fakt, že tolik lidí je ochotno zaplatit v předstihu za auto, které dostanou až v příštím roce, je naprosto úžasný,“ říká. „Soutěž vítáme. Proč? Rozšíří se trh a to bude jen stimulovat poptávku,“ dodává.

Úspěch Modelu 3

Dění kolem Modelu 3 – prvního „dostupného“ vozu Tesly v ceně 35 tisíc dolarů – vynikne ještě více při pohledu na dosavadní výsledky automobilky. Od roku 2012 do konce loňského roku prodala 107 tisíc vozů Model S (jeho cena začíná na 57 tisících dolarech) a X (80 tisíc dolarů) pro letošek plánuje prodej 80 až 90 tisíc aut. Přitom Model 3 nijak nepropagovala. Tesle se daří to, o čem tradiční američtí výrobci snili desetiletí. Prodává ještě nevyrobené. Chová se jako automobilky v Evropě, které jsou schopny polovinu své produkce prodat předem. „Šijí“ vozy zákazníkům na míru, podle jejich požadavků.

V USA je to jinak. V současnosti tam stojí ve skladech a v showroomech 3,8 milionu nových neprodaných aut v hodnotě přes 100 miliard dolarů. Jen šest procent aut se ve Spojených státech prodává na základě předběžných objednávek a zaplacené zálohy.

V čem se Tesla liší? Na trhu je pořád nová (od roku 2003) a klientům vychází maximálně vstříc. Netrpí setrvačností, neochotou změnit byznysový model jako třeba detroitská trojka – GM, Ford a Chrysler.


Čtěte také:

Tesla má za 36 hodin přes čtvrt milionu objednávek na nový model 3

Bohatí čeští e-shopisté skupují elektromobily Tesla

Tesla za čtvrtletí prodělala 230 milionů dolarů. Tržby však rostly

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít