Analýza: Nevídané fronty na elektroauta

Jaroslav Matějka 08. dubna 2016, 07:45  -  Jaroslav Matějka
08. dubna 2016, 07:45

Už 276 tisíc lidí složilo ve Spojených státech zálohu tisíc dolarů na nový elektromobil Tesla Model 3. Za jediný týden. A zájem nepolevuje – přitom vůz dostanou nejdříve za 18 měsíců. Nastává tedy doba elektrická?

Určitě ne. Elektromobily stále ještě nejsou „plnohodnotné“ vozy. Jsou drahé, mají pořád jen omezený dojezd na jedno nabití baterií a také infrastruktura není dobudována. Elektrická auta stále ještě čeká dlouhá cesta, než začnou světu na čtyřech kolech dominovat. I kdyby se všechny předběžné objednávky na Model 3 proměnily v obchody, budou v roce 2018 elektroauta tvořit jen 0,5 procenta globálních prodejů. Co se tedy děje?

Je očividné, že šílenství jménem Model 3 stvořila mystika Tesly miliardáře Elona Muska. Stále ještě nový výrobce s charizmatickou pověstí má skvěle našlápnuto, aby se stal automobilovou obdobou Applu. A pokud by k tomu došlo, odvětví by to zcela proměnilo. Kupodivu to však zatím neděsí tradiční producenty.

Například Carlos Ghosn, šéf Nissanu, (zatím) největšího světového výrobce elektromobilů, dokonce konkurentovi fandí. „Fakt, že tolik lidí je ochotno zaplatit v předstihu za auto, které dostanou až v příštím roce, je naprosto úžasný,“ říká. „Soutěž vítáme. Proč? Rozšíří se trh a to bude jen stimulovat poptávku,“ dodává.

Úspěch Modelu 3

Dění kolem Modelu 3 – prvního „dostupného“ vozu Tesly v ceně 35 tisíc dolarů – vynikne ještě více při pohledu na dosavadní výsledky automobilky. Od roku 2012 do konce loňského roku prodala 107 tisíc vozů Model S (jeho cena začíná na 57 tisících dolarech) a X (80 tisíc dolarů) pro letošek plánuje prodej 80 až 90 tisíc aut. Přitom Model 3 nijak nepropagovala. Tesle se daří to, o čem tradiční američtí výrobci snili desetiletí. Prodává ještě nevyrobené. Chová se jako automobilky v Evropě, které jsou schopny polovinu své produkce prodat předem. „Šijí“ vozy zákazníkům na míru, podle jejich požadavků.

V USA je to jinak. V současnosti tam stojí ve skladech a v showroomech 3,8 milionu nových neprodaných aut v hodnotě přes 100 miliard dolarů. Jen šest procent aut se ve Spojených státech prodává na základě předběžných objednávek a zaplacené zálohy.

V čem se Tesla liší? Na trhu je pořád nová (od roku 2003) a klientům vychází maximálně vstříc. Netrpí setrvačností, neochotou změnit byznysový model jako třeba detroitská trojka – GM, Ford a Chrysler.


Čtěte také:

Tesla má za 36 hodin přes čtvrt milionu objednávek na nový model 3

Bohatí čeští e-shopisté skupují elektromobily Tesla

Tesla za čtvrtletí prodělala 230 milionů dolarů. Tržby však rostly

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít