Amway: leštění zašedlého jména

13. srpna 2008, 15:21 - Lawrence Delevingne
13. srpna 2008, 15:21

Opouští přezdívku Quixtar...

celý podtitul:
Opouští přezdívku Quixtar, ale náprava reputace by se mohla ukázat jako mnohem složitější

V roce 1999 Amway opustila v Severní Americe své slavné jméno a stala se z ní Quixtar. To poskytlo společnosti, tvrdě obviněné z fungování na základě pyramidového schématu, novou identitu. Quixtar chtěla, aby si ji začali lidé spojovat spíše s internetovou službou než s obrázky lidí, podomně prodávajících prášek na praní sousedům – a pak přesvědčujících sousedy, aby dělali to samé. Avšak to se nestalo. Prodej stagnoval. Mnozí si mysleli, že Amway prostě skončila.

Nyní se společnost ve městě Ada v Michiganu pokouší opustit jméno Quixtar a přejít zpět k původnímu. Nedávno spustila národní propagační kampaň oznamující, že se vrátila Amway. Celebrity jako například herečka Sandra Bullocková a brazilská fotbalová hvězda Ronaldinho byly najaty k posílení důvěry v produkty společnosti, jejíž nabídka sahá od sportovních nápojů po hydratační prostředky. Společnost připustila, že opuštění názvu Amway byla chyba. Téměř o desetiletí později to připomíná něco, co Beth Dornanová, mluvčí společnosti, nazývá „skutečně domácím jménem“.

Výzvou je znovu probudit to, co spotřebitelé za Amway považují. Dornanová říká, že lidé „mají se společností spojena nesprávná očekávání“. Nejčastěji považují kritici za problém její obchodní model. Amway prodává své produkty v síti nezávislých distributorů, kteří mohou vydat stovky dolarů na poplatcích, prodejních soupravách a produktech, které doufají znovu prodat. Obdrží vlastní výnosy z obchodů a bonus za prodej lidem, které získají pro prodej. Výsledkem je, říká bývalý distributor vyšší úrovně Eric Scheibeler – vyhlášený kritik –, že mnozí lidé ztratí peníze, odpadnou a jsou nahrazeni čerstvou silou „nevědomých spotřebitelů, z nichž většina také bude v rozpacích investovat.“

Zatímco Dornanová tvrdí, že model je legální a nabízí „nejpřesvědčivější“ příležitost v oblasti přímého prodeje, kontroverze pokračují. V květnu soud ve Velké Británii odmítl obvinění britských regulačních orgánů, že Amway slibuje nedosažitelné zisky. Amway, která sama sebe označuje za „víceúrovňového obchodníka“, je zapletena do soudních sporů s některými bývalými distributory ohledně svých praktik.

Tak proč se tedy Amway navrací ke své značce? Kvůli jediné věci: společnost používá toto jméno na zámořských trzích včetně Asie, která loni tvořila dvě třetiny jejích prodejů v hodnotě 6,8 miliardy dolarů. (Severoamerické prodeje stagnují na jedné miliardě dolarů, ovšem soukromá společnost nezpřístupňuje další finanční výsledky.) Prohlašuje, že její potravinové doplňky se prodávají nejlépe na světě (značka Nutrilite vynáší 3,1 miliardy dolarů ročně). Martin Bishop, stratég obchodních značek u společnosti Landor Associates, podporuje používání starého jména, ale přese všechno si myslí, že „budou mít vždycky potíže s pověstí, nehledě na to, o jakou značku půjde“.

Společnost vzala tyto potíže v úvahu a vytvořila akreditační program pro velké prodejce, který má vyřadit ty, kteří lákali zájemce příslibem nerealistických výnosů. Amway prý v minulém roce zrušila kontrakty s patnácti distributory kvůli tomu, že nabízeli spíše zaškolovací materiály než produkty. Obě strany se nyní budou soudit mezi jiným i o poplatky za nekalou soutěž. Amway popírá jakékoli provinění, avšak zároveň odmítá komentovat nadcházející soudní spor.

Mnohým z několika stovek tisíců severoamerických prodejců Amway – společnost nechce nic přesně specifikovat – je název lhostejný, pokud budou vydělávat peníze. „Budou pořád těmi hlupáky, kteří řeknou lidem cokoliv, jen aby podepsali,“ připouští prodejce na částečný úvazek Cathy Crossová (50) z Ft. Wayne v Indianě. Ta ráda sleduje reklamní kampaň podporující starou značku: „Tvrdě pracují, zatímco já si obstarávám nové přátele.“ Crossová říká, že letos utratila 700 dolarů za produkty a propagační materiály, což je jen o trochu méně než vydělá na prodejích a bonusech. (Neočekává vlastní zisk do roku 2011.) „Každý musí na počátku investovat do svého vlastního podnikání, aby pak mohl růst.“

Foto:
Prodejce Amway paní Crossová doma s produkty; letos utratila již 700 dolarů

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘELOŽILA: Marjánka Růžičková

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít