Amway: leštění zašedlého jména

13. srpna 2008, 15:21 - Lawrence Delevingne
13. srpna 2008, 15:21

Opouští přezdívku Quixtar...

celý podtitul:
Opouští přezdívku Quixtar, ale náprava reputace by se mohla ukázat jako mnohem složitější

V roce 1999 Amway opustila v Severní Americe své slavné jméno a stala se z ní Quixtar. To poskytlo společnosti, tvrdě obviněné z fungování na základě pyramidového schématu, novou identitu. Quixtar chtěla, aby si ji začali lidé spojovat spíše s internetovou službou než s obrázky lidí, podomně prodávajících prášek na praní sousedům – a pak přesvědčujících sousedy, aby dělali to samé. Avšak to se nestalo. Prodej stagnoval. Mnozí si mysleli, že Amway prostě skončila.

Nyní se společnost ve městě Ada v Michiganu pokouší opustit jméno Quixtar a přejít zpět k původnímu. Nedávno spustila národní propagační kampaň oznamující, že se vrátila Amway. Celebrity jako například herečka Sandra Bullocková a brazilská fotbalová hvězda Ronaldinho byly najaty k posílení důvěry v produkty společnosti, jejíž nabídka sahá od sportovních nápojů po hydratační prostředky. Společnost připustila, že opuštění názvu Amway byla chyba. Téměř o desetiletí později to připomíná něco, co Beth Dornanová, mluvčí společnosti, nazývá „skutečně domácím jménem“.

Výzvou je znovu probudit to, co spotřebitelé za Amway považují. Dornanová říká, že lidé „mají se společností spojena nesprávná očekávání“. Nejčastěji považují kritici za problém její obchodní model. Amway prodává své produkty v síti nezávislých distributorů, kteří mohou vydat stovky dolarů na poplatcích, prodejních soupravách a produktech, které doufají znovu prodat. Obdrží vlastní výnosy z obchodů a bonus za prodej lidem, které získají pro prodej. Výsledkem je, říká bývalý distributor vyšší úrovně Eric Scheibeler – vyhlášený kritik –, že mnozí lidé ztratí peníze, odpadnou a jsou nahrazeni čerstvou silou „nevědomých spotřebitelů, z nichž většina také bude v rozpacích investovat.“

Zatímco Dornanová tvrdí, že model je legální a nabízí „nejpřesvědčivější“ příležitost v oblasti přímého prodeje, kontroverze pokračují. V květnu soud ve Velké Británii odmítl obvinění britských regulačních orgánů, že Amway slibuje nedosažitelné zisky. Amway, která sama sebe označuje za „víceúrovňového obchodníka“, je zapletena do soudních sporů s některými bývalými distributory ohledně svých praktik.

Tak proč se tedy Amway navrací ke své značce? Kvůli jediné věci: společnost používá toto jméno na zámořských trzích včetně Asie, která loni tvořila dvě třetiny jejích prodejů v hodnotě 6,8 miliardy dolarů. (Severoamerické prodeje stagnují na jedné miliardě dolarů, ovšem soukromá společnost nezpřístupňuje další finanční výsledky.) Prohlašuje, že její potravinové doplňky se prodávají nejlépe na světě (značka Nutrilite vynáší 3,1 miliardy dolarů ročně). Martin Bishop, stratég obchodních značek u společnosti Landor Associates, podporuje používání starého jména, ale přese všechno si myslí, že „budou mít vždycky potíže s pověstí, nehledě na to, o jakou značku půjde“.

Společnost vzala tyto potíže v úvahu a vytvořila akreditační program pro velké prodejce, který má vyřadit ty, kteří lákali zájemce příslibem nerealistických výnosů. Amway prý v minulém roce zrušila kontrakty s patnácti distributory kvůli tomu, že nabízeli spíše zaškolovací materiály než produkty. Obě strany se nyní budou soudit mezi jiným i o poplatky za nekalou soutěž. Amway popírá jakékoli provinění, avšak zároveň odmítá komentovat nadcházející soudní spor.

Mnohým z několika stovek tisíců severoamerických prodejců Amway – společnost nechce nic přesně specifikovat – je název lhostejný, pokud budou vydělávat peníze. „Budou pořád těmi hlupáky, kteří řeknou lidem cokoliv, jen aby podepsali,“ připouští prodejce na částečný úvazek Cathy Crossová (50) z Ft. Wayne v Indianě. Ta ráda sleduje reklamní kampaň podporující starou značku: „Tvrdě pracují, zatímco já si obstarávám nové přátele.“ Crossová říká, že letos utratila 700 dolarů za produkty a propagační materiály, což je jen o trochu méně než vydělá na prodejích a bonusech. (Neočekává vlastní zisk do roku 2011.) „Každý musí na počátku investovat do svého vlastního podnikání, aby pak mohl růst.“

Foto:
Prodejce Amway paní Crossová doma s produkty; letos utratila již 700 dolarů

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘELOŽILA: Marjánka Růžičková

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít