Americký trh je maximálně zaměřen na uspokojení zákazníka

11. listopadu 2010, 03:40 - Český export
11. listopadu 2010, 03:40

Jednou z firem, které se prosadily na americkém trhu, je brněnská společnost Moravia Worldwide. Její obor, jímž jsou překlady textů a poskytování lokalizačních služeb, je velmi specifický. Díky tomu objem zakázek moravské společnosti v USA nepoznamenala ani krize.

Foto: archív Český Export

Na naše otázky odpovídal Libor Šafář, marketingový manažer společnosti Moravia Worldwide.

Jak dlouho je Moravia Worldwide na americkém trhu?

Působíme tam v podstatě již od poloviny devadesátých let. V té době jsme poskytovali služby americkým zákazníkům přímo z Brna. Náš obor – překlady a lokalizace software – je specifický v tom, že poskytovatelé služeb jsou běžně rozmístěni v dané cílové zemi po celém světě. Dnes lokalizujeme do více než 130 jazyků. Nicméně to způsobovalo různá omezení, ať už se jedná o kulturní aspekty nebo různé časové zóny. Historicky jsme byli dříve zaměřeni na východoevropské jazyky a lokální kancelář byla nutná pro zvýšení důvěry amerických zákazníků v naše schopnosti. Proto jsme v roce 2001 přistoupili k založení stoprocentně vlastněné dceřiné společnosti v USA pod názvem Moravia IT, Inc.

Jaké byly vaše počáteční zkušenosti v USA?

Od začátku jsme věděli, že je nutné mít v pobočce místní zaměstnance, a to zkušené lidi. To se ukázalo jako správný krok. Hlavní účel pobočky v prvních letech byl prodej a marketing, později jsme ovšem tým rozšířili i o určitou výrobní funkci. Při pohledu zpět je možné říct, že růst byl pomalejší, než jsme původně očekávali. Bylo třeba nejdřív dost investovat do značky, nicméně v posledních letech zaznamenáváme v USA velký růst. Většinová část našeho obratu vždy pocházela od společností v USA, ať už jsme pracovali pro jejich centrály či evropská, respektive asijská centra. V posledních letech je vsak růst prodejů přímo v USA v porovnání s ostatními regiony nejrychlejší.

Nakolik na vaši společnost dolehla americká hospodářská krize?

I pres krizi měla Moravia IT loni stejný obrat jako v roce 2008. Náš obor má výhodu v tom, že lokalizace umožňuje společnostem prodávat na cizích trzích. A mnoho zemí, jako Čína, Indie či Brazílie, zaznamenává růst i během krize. Lokalizace je přitom nutností. Obecně pro velkou část našich amerických zákazníků představují prodeje mimo USA padesát a více procent celkového obratu, takže lokalizace produktu pro tyto trhy je nezbytná.

Jaké vnímáte hlavní kulturní rozdíly mezi českým a americkým obchodním prostředím?

Je dynamičtější, neformálnější, tvrdší, maximálně zaměřené na uspokojování zákazníků, otevřenější a zároveň náročnější.

Co byste doporučil dalším českým a moravským firmám, které mají zájem proniknout do USA?

Americký trh je náročný, ale zároveň pro mnoho firem finančně velice zajímavý. Navíc lze zkušenosti a know how z amerického trhu uplatnit i jinde. Podnikat zde je na jedné straně jednoduché, je to místo přívětivé k podnikání. Nicméně je třeba být připraven na rozdíly oproti evropskému trhu. Doporučil bych nebát se. Je to jednodušší, než se někdy může na první pohled zdát.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít