Menu Zavřít

Americký fast food mění lidskou sílu za roboty. Kvůli zvyšování minimální mzdy

4. 3. 2017
Autor: Profimedia.cz

Americký fast foodový řetězec Wendy’s reaguje na zvýšené náklady na platy nahrazováním zaměstnanců za roboty. Kvůli zvyšující se minimální mzdě nainstaluje do svých obchodů do konce roku tisíc samoobslužných kiosků. Po robotech sahá i největší internetový obchod Amazon, který zavede automat do svých call center.

Populárnímu řetězci rychlého občerstvení Wendy’s loni ve Spojených státech vzrostly náklady na platy zaměstnanců o pět procent. Velkou měrou k tomu přispělo zvyšování minimální mzdy, po kterém sáhly některé americké státy, včetně Kalifornie nebo Massachusetts.

Vedení společnosti proto obrátí svou pozornost k automatizaci. Do konce roku hodlá do svých poboček napříč Spojenými státy nainstalovat tisíc samoobslužných kiosků. Podle provozního ředitele společnosti Robert Wright by to mělo znamenat snížení nákladů na mzdy.

O výhodách zapojování robotů do pracovního procesu hovořil už loni Andy Puzder, šéf firmy CKE Holdings, pod kterou právě Wendy’s spadá. „Roboti jsou vždy slušní, nikdy si nevezmou dovolenou, nikdy nepřijdou pozdě a nezažalují vás za diskriminaci na základě věku, pohlaví nebo rasy,“ vypočítává výhody automatizovaných pracovníků původní kandidát amerického prezidenta Donalda Trumpa na post ministra práce.


Jedničkou v robotizaci se má stát Čína. Čtěte více:

Roboti při práci v automobilce


Právě odvětví restaurační obsluhy je podle analýzy konzultační firmy McKinsey pro roboty mezi 800 zkoumanými profesemi nejvhodnější. Současné technologie totiž podle ní zvládnou nahradit 73 procent obvyklé lidské práce.

K instalaci samoobslužných kiosků sáhne i McDonald’s, podle něj se to ale do počtu pracovních pozic pro lidi alespoň prozatím nepromítne. S kiosky má zkušenosti i méně známá restaurace Panera Bread, podle které se dokonce počet lidské obsluhy od jejich zavedení zvýšil, aby pomohl vyřizovat zvýšený počet objednávek.

BRAND24

K automatizaci sahá i největší internetový obchod světa Amazon, který do svých call center zavede hlasovou službu Alexa, kterou sám vyvíjí. Projekt zatím vzniká pod kódovým označením Lily a měl by zvládnout vyřizovat méně komplexní uživatelské dotazy a pomáhat i pomocí textových zpráv. Do provozu by mohl být uveden už během letošního října.

Dále čtěte:

Muskova vize: Lidé se musí spojit se stroji, jinak budou bezvýznamní

Velký bratr dohlédne i na záchody. Začne v Japonsku


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).