Americké aerolinky propásly šanci vydělat na levné ropě

Pavel Michl 20. června 2016, 13:00  -  mic
20. června 2016, 13:00

Nízké ceny pohonných hmot z úvodu tohoto roku představovaly pro mnoho firem velkou příležitost pojistit se proti zdražení paliv na delší dobu dopředu. Velké aerolinky ve Spojených státech toho nevyužily, ale nelitují toho. Trh je podle nich příliš nestabilní.

Mohlo by se zdát, že největší hráči v americkém vzdušném prostoru promeškaly v úvodu letošního roku výhodnou příležitost. Společnosti jako Delta Airlines či United Continental Holdings (vlastník United Airlines) se mohly pojistit proti růstu ceny pohonných hmot, které tvoří významnou část jejich nákladů.

Ropa na začátku roku klesla pod třicet dolarů za barel, nyní je o dvacet dolarů výše. Souběžně samozřejmě vzrostly i ceny leteckých pohonných hmot. Tryskové palivo v USA zdražilo od ledna, kdy dosáhlo dna 80 centů za galon, o téměř 80 procent k aktuální ceně kolem 1,4 dolarů.

Minulý rok náklady na palivo aerolinkám poklesly. Historicky se na všech nákladech podílely zhruba třetinou, tedy nejvíce ze všech položek, loni je ale dohnaly náklady na zaměstnance. Podle aerolinek však mohly být výdaje ještě nižší nebýt špatně uzavřených pojištění.

„To co aerolinky kvůli špatnému zajištění po pádu ropy prodělaly, mohly z části smazat,“ řekl agentuře Bloomberg Bob Mann, šéf konzultační společnosti R.W. Mann. Pojištění proti růstu ceny paliva „by vytvořilo výjimečné zisky v jejich bilancích“.

Vývoj ceny ropy za poslední rok

Aerolinky ale nelitují a zajišťovat se ani teď nehodlají. Odrazuje je proměnlivost trhu a samotná cena zajištění. Podle šéfa Delty Edwarda Bastiana stálo jeho společnost v posledních letech pojištění čtyři miliardy dolarů. Aerolinka by se podle něj nevrátila k zajištění, ani kdyby ceny ropy opět spadly pod 30 dolarů za barel. „Trh je příliš proměnlivý,“ tvrdí Bastian. „Nevrátíme se k pojištění, dokud nespatříme dlouhodobou stabilitu.“ Jde však o spojené nádoby, pojištění se prodražuje právě kvůli vysoké volatilitě.

Na neschopnost uhlídat krátkodobé výkyvy si stěžují také United Airlines nebo Southwest Airlines. „Náš program zajištění chápeme jako pojištění proti volatilitě ceny paliv. Nesnažíme se porazit nebo přechytračit trh,“ prohlásil mluvčí Southwest Airlines Chris Mainz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít