Americké aerolinky propásly šanci vydělat na levné ropě

Pavel Michl 20. června 2016, 13:00  -  mic
20. června 2016, 13:00

Nízké ceny pohonných hmot z úvodu tohoto roku představovaly pro mnoho firem velkou příležitost pojistit se proti zdražení paliv na delší dobu dopředu. Velké aerolinky ve Spojených státech toho nevyužily, ale nelitují toho. Trh je podle nich příliš nestabilní.

Mohlo by se zdát, že největší hráči v americkém vzdušném prostoru promeškaly v úvodu letošního roku výhodnou příležitost. Společnosti jako Delta Airlines či United Continental Holdings (vlastník United Airlines) se mohly pojistit proti růstu ceny pohonných hmot, které tvoří významnou část jejich nákladů.

Ropa na začátku roku klesla pod třicet dolarů za barel, nyní je o dvacet dolarů výše. Souběžně samozřejmě vzrostly i ceny leteckých pohonných hmot. Tryskové palivo v USA zdražilo od ledna, kdy dosáhlo dna 80 centů za galon, o téměř 80 procent k aktuální ceně kolem 1,4 dolarů.

Minulý rok náklady na palivo aerolinkám poklesly. Historicky se na všech nákladech podílely zhruba třetinou, tedy nejvíce ze všech položek, loni je ale dohnaly náklady na zaměstnance. Podle aerolinek však mohly být výdaje ještě nižší nebýt špatně uzavřených pojištění.

„To co aerolinky kvůli špatnému zajištění po pádu ropy prodělaly, mohly z části smazat,“ řekl agentuře Bloomberg Bob Mann, šéf konzultační společnosti R.W. Mann. Pojištění proti růstu ceny paliva „by vytvořilo výjimečné zisky v jejich bilancích“.

Vývoj ceny ropy za poslední rok

Aerolinky ale nelitují a zajišťovat se ani teď nehodlají. Odrazuje je proměnlivost trhu a samotná cena zajištění. Podle šéfa Delty Edwarda Bastiana stálo jeho společnost v posledních letech pojištění čtyři miliardy dolarů. Aerolinka by se podle něj nevrátila k zajištění, ani kdyby ceny ropy opět spadly pod 30 dolarů za barel. „Trh je příliš proměnlivý,“ tvrdí Bastian. „Nevrátíme se k pojištění, dokud nespatříme dlouhodobou stabilitu.“ Jde však o spojené nádoby, pojištění se prodražuje právě kvůli vysoké volatilitě.

Na neschopnost uhlídat krátkodobé výkyvy si stěžují také United Airlines nebo Southwest Airlines. „Náš program zajištění chápeme jako pojištění proti volatilitě ceny paliv. Nesnažíme se porazit nebo přechytračit trh,“ prohlásil mluvčí Southwest Airlines Chris Mainz.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít