Američané vám ukousnou hlavu

24. ledna 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
24. ledna 2005, 00:00

MOIRA: SPOLÉHÁ NA EXTRÉMNÍ SPORTY Nitě na své speciální prádlo souká na Slovensku, přede v Hamburku, šije ve Strakonicích a prodává po celém světě. Mario Vlček a jeho firma Moira se zatím čínské konkurence nijak neděsí.

MOIRA: SPOLÉHÁ NA EXTRÉMNÍ SPORTY Nitě na své speciální prádlo souká na Slovensku, přede v Hamburku, šije ve Strakonicích a prodává po celém světě. Mario Vlček a jeho firma Moira se zatím čínské konkurence nijak neděsí. Když si člověk libuje ve sportování v extrémních podmínkách, pak ocení, má-li kvalitní, pokud možno stoprocentně spolehlivé oblečení, které mnoho neváží. Nadšený horolezec Mario Vlček takové prádlo vyrobil a založil si firmu Moira. „Ze začátku byl prodej stopový, neměli jsme peníze na reklamu a myslím, že pro zdejší trh by to bylo zbytečné. Sportovců specialistů tu nebylo tolik a navíc neměli peníze a sponzory. Zjistili jsme, že nejsme schopni se uživit,“ vzpomíná Mario Vlček. DÍKY, SNOBOVÉ Kromě extrémních sportovců existovala i další skupina lidí, kteří o takové vybavení měli zájem - snobové. A ti se také postarali o reklamu. „Když si snob koupí vynikající věc, tak si to nenechá pro sebe. Tihle lidé nám pomáhali fascinujícím způsobem,“ říká Vlček. Nicméně na uživení to stále nebylo. „Připravili jsme do jisté míry univerzální výrobek, který bylo možné obléknout pod cokoli. Udělali jsme prvních 25 kusů a zjistili, že to bezvadně funguje, že máme lidi, kteří by to nosili, ale nejsme schopni zajistit výrobu,“ říká Vlček. Oslovení potenciální výrobci měli totiž svůj názor na to, co produkovat lze a co ne. „Možná měli i pravdu, ale my jsme potřebovali něco jiného, než oni dokázali vyrobit,“ uvádí Vlček. POMOHL VÝZKUMÁK Podnikatel musel nejprve vybrat z množství vláken to, které je v dostatečném předstihu před konkurencí. Vyhrál americký produkt, jenž však bylo třeba zpracovat tak, aby se z něho dalo plést a šít sportovní funkční prádlo. Další materiály si pak většinou ve firmě vyvíjeli sami na základě informací z odborného tisku nebo zkušeností se zahraničními sportovními partnery. Navázali také kontakty s řadou výzkumných pracovišť a začali spolupracovat s Výzkumným ústavem chemických vláken na Slovensku. Mario Vlček, zakladatel firmy Moira. „V Česku se výzkumáky většinou rozpadly, protože zůstaly bez dotací. Na Slovensku to bylo trochu jiné - tam je podporoval stát výzkumnými úkoly. Zadali jsme jim tedy výzkumný úkol za milion a byl to jejich druhý největší kontrakt v tom roce. Dnes si ani nelze představit, že by to bylo tak laciné,“ líčí podnikatel. Výroba vlákna nakonec zůstala na Slovensku dodnes. Přede se v Hamburku, protože v Česku opět chybí zpracovatel. Pletenina se vyrábí ve Strakonicích, kde Moira odkoupila stroje od další textilky - Fezka. „Fezko si chtělo uvolnit prostor pro nové technologie, takže jejich mašiny i odborníci přešli k nám,“ říká Mario Vlček. KLACKY POD NOHY Výroba se slušně rozjela. Moira dnes zajišťuje vývoj, výrobu i obchod, zaměstnává kolem 130 pracovníků a jenom v prádle dosahuje stomilionového obratu. V posledních dvou letech zaznamenává přibližně desetiprocentní meziroční nárůsty tržeb. Firma podle svého zakladatele nikdy nezažila problém s prodejem výrobků. Její hlavní odbytový trh je v České republice. Odbyt směřuje i do zahraničí, a to prakticky do celého světa, ale v nepatrných množstvích. V cizině totiž Moira narazila na tvrdé konkurenční kroky. Například začala dodávat v malých množstvích funkční prádlo do Švédska a prodej se tam pěkně rozbíhal. Všiml si toho tamní velkoobchodník a přišel s velkou objednávkou. „Dodávku nechal na skladě, aby náš nástup zastavil. Měl svoje aktivity a my jsme mu začínali vadit,“ říká Vlček. Stejnou zkušenost udělal i v Nizozemsku. „Neměli jsme možnost naše zboží v zahraničí sledovat. Byli jsme rádi, že jsme schopní vyrábět a prodávat tady,“ dodává podnikatel. Atraktivní ale naprosto odlišný je podle něho trh v USA, kam Moira dodává do vybraných specializovaných prodejen. „Všechno, co je z Číny, se prodává pod sto dolarů. Co je dražší, to je velmi kvalitní. A když to stojí přes sto dolarů a není to kvalitní, tak jsou schopni vám ukousnout hlavu,“ vysvětluje Vlček. NAŠE PRÁDLO ČÍNA NEŠIJE**

Čínská konkurence není aktuální problém oboru funkční prádlo. To se podle Vlčka v Číně vůbec nevyrábí. Evropští producenti ho šíjí většinou v Portugalsku nebo na Ukrajině. Mamutí výrobci jako Odlov nebo Craft se starají hlavně o design, který oslovuje stále více lidí. „To je i naše cesta. Snaha po precizním výrobku nám sice vyšla, ale nelze u toho zůstat,“ domnívá se Vlček.

Západoevropskou špičkou v tomto oboru je podle něho firma Brynje, která si udržuje svůj vysoce kvalitní a ověřený sortiment a už jenom zdražuje. „Na Slovensku nás předstihli. Dostali zakázku od slovenské policie. Slováci šli zřejmě po funkci prádla, což je samozřejmě dobře. Brynje je ale třikrát dražší než my. Nemám proto obavy, že klienty nezískáme zpátky,“ uzavírá Vlček.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče