Ambiciózní internetový personalista

05. září 2008, 12:40 - Ondřej Hergesell
05. září 2008, 12:40

Nový portál pro hledání práce chce mít do roka sto tisíc inzerátů

Změnit staré, konvenční způsoby na trhu internetových personálních serverů a zefektivnit proces hledání práce přes web. S těmito ambicemi, a samozřejmě také s vidinou ekonomicky úspěšného projektu, vstupuje do segmentu internetových zprostředkovatelů práce společnost Atobo se svým webem Spravnykrok.cz. „Současné personální weby jsou nepřehledné a jejich nabídka značně pokřivená. Jednu pracovní pozici nabízí vedle sebe několik personálních agentur, žadatel se ale přitom nedozví rozpětí předpokládané mzdy ani další důležité informace o nabízené práci. Systém zpoplatnění je navíc pro menší a středně velké firmy, hledající nové zaměstnance, značně neefektivní a drahý. Proto jsme usoudili, že na trhu existuje prostor pro vznik nového personálního portálu,“ říká Ratibor Líbal, výkonný ředitel společnosti Atobo. Inzerát za šest tisíc Získat relevantní informace a data o rozložení sil mezi personálními servery je prakticky nemožné, stejně jako o cenách inzertních prostorů. Vyjma portálu Sprace.cz žádný z provozovatelů personálních webů neposkytuje informace o návštěvnosti stránek, často s odůvodněním, že citlivá data jsou určena jen pro klienty, tedy firmy hledající zaměstnance. Ceny inzerátů jsou zase většinou nabízeny v různých balíčcích, kombinované například s nabídkou on-line diskusí s personalisty inzerentů. I za tyto služby se na českém webu totiž platí. „Obecně je možné konstatovat, že za měsíční zveřejnění jednoho inzerátu platí společnosti personálním serverům od tří do sedmi tisíc korun. Velké korporace jako O2, ČSOB, Zentiva či Vodafone samozřejmě získávají různé množstevní slevy,“ řekl týdeníku EURO manažer z personálního oddělení středně velké společnosti, jenž si nepřál být jmenován. Server Sprace.cz, patřící do rodiny portálu Seznam.cz, na svých stránkách uvádí, že jednorázový inzerát jedné volné pozice stojí měsíčně šest tisíc korun bez DPH. Při nákupu balíčku medium, obsahujícím deset inzerátů po měsíci, klesne cena na dva tisíce korun za kus.
„I taková cena je však pro středně velkou společnost značně vysoká. Často je potřeba, aby byl inzerát na stránkách vyvěšen alespoň tři čtyři měsíce, a běžná firma hledá několik lidí najednou. Jednoduchým vynásobením zjistíte, že jen za internetovou personální inzerci zaplatí několik desítek tisíc korun ročně, přitom nemá vůbec žádnou záruku efektivity investovaných peněz. Není vyjímkou, že na inzerát se podívá pouhých dvacet lidí, tři z nich pošlou životopis, ale vyhovavat nebude žádný z nich,“ tvrdí Líbal.

Platba za klik Společnost Atobo se proto rozhodla zavést systém zpoplatnění inzerátů až na základě reakce uživatelů webu Spravnykrok.cz. „Člověk hledající práci napíše, jaký typ práce hledá, na mapě označí své bydliště a zvolí, kolik kilometrů je ochoten do zaměstnání dojíždět. Podle míry shody s jeho zadáním se mu zobrazí několik inzerátů s uvedením zásadních informací – o jakou firmu se jedná, jak daleko je místo výkonu práce a minimální nabízený plat. Když uživatel na inzerát klikne, dozví se další podrobnosti a údaje o nabízené pozici. V ten moment zadavateli inzerátu naúčtujeme 20 korun. Pokud uživatel na inzerát dál reaguje, tedy odešle do firmy odpověď či rovnou svůj životopis, naúčtujeme inzerentovi za tuto službu dalších 90 korun,“ vysvětluje Líbal.
Ředitel portálu zdůrazňuje, že zadavatelé volných pracovních pozic tak budou platit výrazně méně než u ostatních pracovních serverů, a navíc dosáhnou vyšší efektivity. „Na jejich inzeráty budou odpovídat jen lidé, které nabídka zaujme. V ideálním případě tak může firma za hledání nového člověka zaplatit pouhých 110 korun. Navíc mají personalisté možnost nastavit si maximální limit, který hodlají do každého výběru investovat, takže je pak suma na faktuře nezaskočí,“ tvrdí Líbal. Výhodné by to podle jeho názoru mělo být především pro menší společnosti a zaměstnavatele z menších měst: „Inzeráty firem z regionů se na konkurenčních personálních webech často ztrácejí v nabídce celorepublikových korporací, takže několikatisícová inzerce je pro ně přinejmenším nezajímavá a drahá.“
Snahou provozovatele serveru je prý donutit zadavatele psát co nejpřesnější inzeráty. „Chceme firmy naučit, že při opravdu detailním popisu nabízené práce mají možnost nejrychleji a nejjednodušeji najít správného člověka, a navíc je to bude stát výrazně méně,“ dodává. Na otázku, zda takový přístup není z hlediska byznysu portálu kontraproduktivní, Líbal reaguje: „Zpoplatnění za akci odpovídá současným inzertním trendům na internetu. Navíc jsme přesvědčeni, že spokojený inzerent a zároveň spokojený uživatel hledající zaměstnání se k nám v budoucnu vrátí, případně nás doporučí svým známým, takže menší jednorázový příjem se projeví v delším horizontu ve zvýšeném zájmu o náš server.“

Do roka v černých Od první myšlenky do oficiálního spuštění Spravnykrok.cz, které je naplánováno na 9. září, uběhl necelý rok. Vývoj portálu zajišťovala společnost Et netera, která produkuje weby velkých korporací, jako je Telefónica O2, Ahold, či Datart. Do vývoje systému doposud investovala společnost Atobo, za kterou prý investorsky stojí různé firmy z oboru personalistiky a internetu, několik milionů korun. O dalších finančních aspektech firmy nechce Líbal příliš hovořit. „Mohu jen prozradit, že byznysplán je nastaven tak, že počítáme s otočením hospodaření do černých čísel již v průběhu příštího roku,“ tvrdí.
Ambice Atoba však nejsou vysoké jen v ekonomické rovině, ale i v otázce zájmu inzerentů o Spravnykrok.cz. „Do roka chceme být jedničkou na trhu, měřeno počtem nabízených pozic,“ tvrdí Líbal. „Odhaduji, že současný lídr mezi personálními servery, společnost LMC, provozující servery Jobs.cz a Prace.cz, má přibližně padesát tisíc aktuálně nabízených pozic. My bychom se chtěli do konce příštího roku dostat na úroveň necelých sto tisíc inzerátů,“ tvrdí sebevědomě Líbal. Jako důvody uvádí fakt, že nové zaměstnance mohou přes Spravnykrok.cz hledat i firmy, které o personální inzerci na webu dosud vůbec neuvažovaly. „Klidně si mohu podat inzerát, že hledám uklízečku. Když tu práci nikdo nebude chtít, tak za to nezaplatím vůbec nic,“ uzavírá.

Záhlaví: Internet
Popisek foto: Do roka jednička. „Na konci příštího roku chceme mít nejvíce pracovních inzerátů na českém internetu,“ tvrdí Ratibor Líbal.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče