Alternativa k dálnici D1 je konečně na dohled

18. února 2008, 00:00 - Tomáš Johánek
18. února 2008, 00:00

Spojení Prahy a severní Moravy přes Hradec Králové a Olomouc už snad konečně nebude existovat jen na papíře. Na již fungující kratší část silnice v Olomouckém kraji mají po letech odkladů navázat úseky v Pardubickém kraji.

Rychlostní silnice R35 Spojení Prahy a severní Moravy přes Hradec Králové a Olomouc už snad konečně nebude existovat jen na papíře. Na již fungující kratší část silnice v Olomouckém kraji mají po letech odkladů navázat úseky v Pardubickém kraji.

Podle dopravních plánů předchozích vlád se už mezi Hradcem Králové a Olomoucí mělo dávno stavět, ne-li dokonce jezdit po hotové silnici. Příprava stavby ale narazila na potíže s ekology kvůli nově zřízeným územím Natura 2000 a na spory ohledně vedení trasy této komunikace na Pardubicku. Spory o trasu jsou snad již u konce, pardubické zastupitelstvo by mělo v nejbližších dnech opakovaně potvrdit směřování rychlostní komunikace jižní variantou. K té se také přiklonila studie dopravních odborníků. Podle náměstka hejtmana Pardubického kraje Romana Línka je téměř jisté, že záměr zastupitelé podpoří.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka by se úsek rychlostní silnice mezi Opatovicemi a Zámrskem měl začít stavět v roce 2011, o rok později by pak měly přijít na řadu všechny části úseku ze Zámrsku do Dětřichova u Moravské Třebové.

DLOUHÁ CESTA SILNICE R35

Rychlostní komunikace R35 o celkové délce 252 kilometrů má spojit Liberecký kraj se severní Moravou a po svém dokončení by měla spolu s dálnicí D11 z Prahy do Hradce Králové odlehčit přetížené tepně D1 Praha - Brno. Územím Pardubického kraje vede R35 v délce větší než 100 kilometrů. Jižní variantu schválil Pardubický kraj ve svém územním plánu již koncem roku 2006. Rozhodnutí předcházel velký tlak občanských sdružení, ekologů i ministerstev dopravy a životního prostředí, aby kraj upustil od původně preferovaného vedení komunikace severní cestou blíže k České Třebové a Ústí nad Orlicí. Součástí realizace úseku ze Zámrsku mají být i tři přivaděče napojující města na severu kraje, zejména Ústí nad Orlicí.

Kraj chce pomoc vlády

Po schválení zastupitelstvem se chce vedení kraje obrátit na vládu, aby projekt zařadila zpět mezi prioritní dopravní stavby pro období do roku 2013. Stavbu ještě čeká posouzení vlivu na životní prostředí a vyřešení vztahů s majiteli pozemků. O financování projektu by se mělo rozhodnout v příštím roce. Důležité ale je, že bude již vyřešen problém s trasováním dálnice, kvůli kterému byla vypracována výše zmíněná studie. „Posuzovalo se celkem 14 různých kombinací, které zahrnovaly původní severní a jižní trasy a také jejich různá propojení. Studie řešila rovněž přivaděče a mimoúrovňová křížení. Vše bylo konzultováno i s obcemi a občanskými sdruženími,“ říká krajský radní pro dopravu Ivo Toman.

Miliarda za kilometr dálnice

Silnice R35 bude pro Ředitelství silnic a dálnic v příštích letech jedním ze stěžejních projektů, pro které začne tato státní organizace vypisovat výběrová řízení na stavbu silnic a dálnic podle cenových norem. Ty vypracovali odborníci z ČVUT a určují hranice, ve kterých by se měla pohybovat cena jednotlivých částí stavby. O ceně sice podle Brunclíka bude vždy rozhodovat soutěž, ale normy pomohou odhalit přílišné cenové výkyvy. Určují totiž například limity pro stavbu mostů, tunelů a dalších dálničních prvků. „Indikativní hodnota by měla ukazovat, zda jsou v případě té stavby nějaké výrazné anomálie, a my se budeme ptát, kde se ty anomálie berou,“ naznačuje Brunclík, jak se budou nově hodnotit cenové nabídky stavebních firem.

Podle studie ČVUT se cena kilometru české dálnice pohybuje od 180 do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, do níž nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy, případně potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče