Aliance chce uspořit dvě miliardy dolarů ročně

01. června 2012, 13:48 - Tomáš Pohanka
01. června 2012, 13:48

GM/PSA Peugeot Citroën

Společnost PSA Peugeot Citroën se minulý týden dohodla s General Motors (GM) na úzké spolupráci. GM za 400 až 470 milionů dolarů koupí sedmiprocentní podíl v PSA. Cílem automobilek je uspořit ročně až dvě miliardy dolarů. Společně budou vyvíjet nové platformy a modely, nakupovat suroviny a komponenty od dodavatelů. GM se stane druhým největším akcionářem PSA po rodině Peugeotů, která drží 30 procent.
Spojení druhé největší evropské automobilky s největším americkým výrobcem by mohlo za jiných okolností vypadat jako terno pro obě strany. A jak šéf GM Dan Akerson, tak generální ředitel PSA Philippe Varin se v tomto ohledu tváří dostatečně nadšeně a hovoří o synergiích. „Chtějí demonstrovat, že partnerství je velmi pevné. Že nejde pouze o jednotlivý projekt, jaký Peugeot uzavřel například s BMW,“ uvedl analytik Bankhaus Metzler Jürgen Pieper pro agenturu Bloomberg. „Jenže vysněného partnera Peugeotu, kterým je BMW, užší spolupráce nezajímala, tak se Francouzi obrátili na GM. Nic jiného jim nezbylo,“ dodal.
Špatných zpráv je pro nově vzniklou alianci v zásobě mnohem víc. Evropská divize GM – do níž patří především automobilky Opel a Vauxhall – loni vykázala ztrátu 747 milionů dolarů. Od roku 1999 se pak v Evropě podařilo GM dosáhnout provozní ztráty ve výši 14,7 miliardy dolarů. V minulém roce prodeje GM v Evropě klesly o 1,9 procenta na 1,17 milionu aut.
Automobilová divize PSA byla loni v minusu 123 milionů. Během uplynulého roku však podle Financial Times francouzský koncern utratil 2,1 miliardy dolarů v hotovosti, aby se vypořádal s propadem evropského trhu. PSA Peugeot Citroën totiž loni zaznamenal propad prodejů o 8,8 procenta na 1,69 milionu vozů.
Není divu, že trh nereagoval na zprávu o alianci nijak zvlášť dobře. Ratingová agentura Moody’s Investor Services snížila úvěrové hodnocení PSA z Baa3 do Ba1, tedy do spekulativního pásma. „Takové řešení evropský trh, kde je potřeba snížit objem výroby, nepotřebuje,“ vzkázal investorům podle serveru Automotive News analytik Credit Suisse Erich Hauser. První společný model partnerů by se měl objevit na trhu v roce 2016.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít