Alena Bartoňová, jednatelka GrECo International: Turisté na krizi reagují okamžitě

20. července 2010, 14:00 - Jiří Němeček
20. července 2010, 14:00

Výdaje Čechů na zahraniční cesty se loni poprvé od roku 2005 meziročně snížily. Zatímco v roce 2008 vydali na jeden den strávený na delší zahraniční cestě 1451 korun, loni tato částka klesla na 1393 korun.

„Máme také propad v průměrné délce dovolené. Lidé letos jezdí místo dvanácti spíš na jedenáct dnů,“ říká Alena Bartoňová, jednatelka pojišťovacího makléře GrECo International společnosti Top-Pojištění.cz.

Mají lidé při výjezdu do ciziny pocit odpovědnosti?

Čísla říkají, že ano. Za první pololetí jsme letos prodali téměř o devět tisíc smluv cestovního pojištění více než loni, objem pojistného byl 11,7 milionu, loni 8,4 milionů korun. Ale letošní sezona také začala již o dva týdny dříve – lidé se snažili ušetřit využitím dovolené před hlavní sezonou.

Kdo je nejčastější klient?

Na individuální dovolenou jezdí nejčastěji páry. Průměrný počet osob na smlouvě v červnu byl dva lidé, což je stejné jako v loňském roce. Ale je tu trochu propad v průměrné délce dovolené. Lidé letos jezdí místo dvanácti spíš na jedenáct dnů.

Zvyšuje pojistné hodně cenu zájezdu?

TOP 8 LETNÍCH DESTINACÍ
1. Chorvatsko 2. Itálie 3. Slovensko, Rakousko 4. Německo 5. Francie 6. Španělsko 7. Velká Británie 8. Bulharsko Zdroj: Top-pojisteni.cz

To si každý může spočítat. Průměrné pojistné v červnu bylo 454 korun na smlouvu, tedy 21 korun na osobu a den při dovolené v Evropě.

Ovlivnila finanční krize dovolenkové návyky Čechů?

Možná trochu. Top země jsou stále Chorvatsko, Itálie, Slovensko, Bulharsko – o čtyři příčky si pohoršilo Řecko a vypadlo tak z TOP 10 letních destinací. Podobné snížení zájmu zaznamenal Egypt a Tunisko, které už rovněž v první desítce

destinací nejsou.

Nabízíte i něco pro podnikatele?

Jako pojišťovací makléři jsme připraveni pojistit své klienty proti celé škále rizik, a to je asi největší deviza, kterou u nás naši nejvěrnější klienti hledají. Kdybych měla jmenovat jedno z pojištění, o která je nyní mezi firmami zájem, pak je to kvůli ekonomické recesi pojištění úpadku. Druhým nejvíce využívaným produktem je právě cestovní pojištění.

Jak si mohou zájemci porovnat vaši nabídku s konkurencí?

Co se pojištění on-line týče, server Top-Pojištění.cz se orientuje zejména na prodej povinného ručení a cestovního pojištění. Každý, kdo navštíví náš portál, má k dispozici jednoduchou kalkulačku, díky níž si může spočítat, jaká pojistka je pro něj ta nejlepší a nejlevnější. Pokud si navíc u nás i svou pojistku sjedná, může ušetřit až 60 procent svých současných nákladů. Navíc je sjednání pojistky rychlé a nemusíte nikam chodit.

O fenoménu prodeje čehokoliv po internetu už toho bylo napsáno mnoho. Platí trend on-line nakupování i v oblasti cestovního pojištění?

Ano. Právě portál Top-Pojištění.cz je zářným příkladem. Za portálem stojí skupina GrECo International, která je na poli pojištění on-line úspěšná v řadě zemí – například v Maďarsku, kde i nápad kalkulátoru povinného ručení vznikl. My jsme tento model aplikovali v Česku. Top-Pojištění.cz je lídrem trhu v oblasti on-line pojistek. Trend jde jednoznačně směrem k internetu.

Nabízíte možnost porovnání a kalkulace různých pojišťovacích produktů tuctu pojišťoven na českém trhu. Nevede to k tomu, že si internetový klient vybírá jen to nejlevnější pojištění?

Musím přiznat, že i my sami jsme to předpokládali, když jsme kalkulátor spouštěli. Ale naši klienti hledají kombinaci výhod a kvality, nikoliv jen ceny. Nyní, po téměř pěti letech naší činnosti se situace stabilizovala a analýza nám ukazuje, že asi 55 procent našich návštěvníků si kupuje produkt z těch levnějších. Ostatní se orientuji více na kvalitu a rozsah pojištění než na cenu.

Kdo je tedy váš klient?

Musím zavzpomínat na naši první internetovou klientku. Tou byla totiž dvaašedesátiletá dáma ze Znojma. Od začátku jsme se opravdu domnívali, že internetové služby budou mnohem více využívány mladými lidmi. Jenže, nejvíce klientů máme mezi čtyřiceti až šedesáti lety, téměř až dvě třetiny. Podle naší analýzy klienti u nás oceňují samostatnost rozhodování a samozřejmě i finanční úspory. Jsou také odpovědnější při následné kontrole uzavřeného obchodu.

Změnila nějak současná recese chování lidí při nákupu pojištění na internetu? Současná ekonomická recese přinesla zajímavé změny v podílech jednotlivých pojišťoven v rámci uzavřených pojistek. Trend je evidentní, lidé v současnosti hledají všechny cesty, jak maximálně snížit a zefektivnit své náklady. Z tohoto důvodu také stoupá obliba internetových porovnávačů. V Anglii je prostřednictvím internetu pojištěna už více než polovina aut, z toho více než 80 procent přes některý porovnávač. Český trh povinného ručení ovládají dvě finanční skupiny, Generali PPF s dvaačtyřicetiprocentním a VIG s šes
tatřicetiprocentním podílem. Celkem tedy tyto dvě skupiny mají v současné době více než tři čtvrtiny celého českého trhu. Na internetu jsou podíly jednotlivých pojišťoven zcela obrácené. Podíl Generali PPF a VIG činí pouze 15 smluv ze stovky a z toho víc než polovina připadá na ČPP pojišťovnu. Je to dáno cenou? Dá se říci, která pojišťovna je dnes nejlevnější?

TOP 7 ZIMNÍCH DESTINACÍ
1. Rakousko 2. Itálie 3. Slovensko 4. Německo 5. Velká Británie 6. Francie 7. USA Zdroj: Top-pojisteni.cz

V současnosti každá pojišťovna používá jiný mechanizmus stanovování ceny, a proto existuje hned několik desítek kombinací výpočtů. Nedá se tedy jednoznačně říct, která pojišťovna je pro všechny ta nejlevnější a která naopak ta nejdražší. Jako správný pojišťovací makléř to ani takto od stolu říci nemohu. Vždy se zabýváme potřebami konkrétního klienta, kterému „šijeme“ nabídku na míru. A to platí i u pojištění on-line.

Tak naopak. Zdražuje cestovní pojištění?

Pojišťovny i v letošním roce ponechávají většinu sazeb na stejné úrovni jako v minulých letech. Trendem jsou různé balíčky, které obsahují nejen základní rizika pojištění léčebných výloh, odpovědnosti, zavazadel či úrazu. Zájem je o speciální golfové pojištění, které obsahuje dokonce i prémii za hole-in-one. Pojišťovny reagují i na aktuální situace, a tak vzniklo i nové pojištění pro případ výbuchu sopky.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče