Role manažerů, zodpovídajících ve firmách za informační technologie, se zásadně mění. Ke správě hardwaru se přidává například zodpovědnost za analýzy firemních dat nebo pochopení chování zákazníků.
Autor: IBM
Doba, kdy se role vedoucího IT oddělení ve firmách omezovala na správu firemní sítě či rozhodování o nákupu nového hardwaru, pomalu končí. Podle zjištění CIO studie, kterou společnost IBM uskutečnila mezi více než 2,5 tisíci vedoucími IT pracovníky po celém světě, přebírají technologičtí manažeři stále větší zodpovědnost. Mají velký vliv na firemní inovace, zodpovídají za zvyšování návratnosti investic do technologií a stojí i za sběrem, analýzou a interpretací vnitrofiremních dat, tedy business intelligence. „Je evidentní, že se úloha IT dramaticky mění,“ komentuje výsledky studie Pat Toole, CIO (chief information officer) společnosti IBM.
Právě business intelligence označili ve studii čtyři z pěti dotázaných firemních CIO za faktor, který zásadně ovlivňuje budoucí konkurenceschopnost firmy. Zatímco dříve představovala analýza vnitrofiremních dat pro její uživatele hlavně konkurenční výhodu, dnes ji používá stále větší podíl firem. Efektivita, s jakou IT manažeři dokážou využít analytické nástroje, proto rozhoduje o tom, jak firma obstojí na trhu. Informační technologie mají díky tomu stále větší vliv přímo na hospodářské výsledky firmy.
Poznejte zákazníka
Jedním z hlavních zjištění CIO studie IBM je skutečnost, že většina rostoucích firem dosahuje úspěchů především díky využívání výstupů analýz business intelligence při plánování. Studie cituje švýcarského IT manažera firmy, zabývající se prodejem elektroniky: „Naše prosperita kompletně závisí na kvalitě získávání a zpracovávání informací.“ Důležitost správné interpretace informací o chování a preferencích zákazníků, vztahů s dodavateli i odběrateli potvrzují i další oslovení CIO. Business intelligence podle nich hraje stále důležitější roli i při strategickém plánování dalšího vývoje firmy.
Podle IT ředitele nejmenované banky mění business intelligence i přístup k zákazníkovi. Zatímco dříve se firmy snažily své produkty „vnutit“ pomocí marketingu, nyní je díky analýze preferencí spotřebitelů naopak přizpůsobují přáním zákazníků. „Zákazník určitým způsobem vyjadřuje své preference a požadavky, které se pak pomocí nástrojů business intelligence analyzují. Firma se jim poté přizpůsobuje,“ vysvětluje další z citovaných šéfů IT oddělení.
Rostoucí význam IT manažerů ve firmách dokazuje podle studie i změna jejich pracovní náplně. Zatímco dříve spočívala především ve správě firemního počítačového vybavení, nyní těmto činnostem CIO věnují ani ne polovinu svého času. Místo údržby hardwaru se zabývají aktivitami, které podněcují inovace a růst firmy. V rozhovorech IT manažeři nejčastěji mezi své „vizionářské“ úkoly zařadili například právě business intelligence a analytické nástroje, virtualizaci IT, zajišťování úspor energie při provozu technologií nebo řešení mobility zaměstnanců firmy.