Airbus nemusí vracet státní dotace

19. května 2011, 16:18 - stu
19. května 2011, 16:18

Odvolací panel Světové obchodní organizace rozhodl, že část státní finanční pomoci Airbusu je nezákonná. Peníze však vracet nemusí.

 Foto: Profimedia.cz

Jeden z řady letitých sporů zákonnost subvencí výrobcům letadel Airbus a Boeing mezi Spojenými státy a Evropskou unií je u konce. Odvolací panel Světové obchodní organizace (WTO), který prověřoval předchozí rozhodnutí nižšího tribunálu, jasně řekl, které subvence byly a které nebyly legální.

Vítězství slaví ve svých prohlášeních Boeing i Airbus. Boeing tvrdí, že WTO prokázala, že některé z dotací byly nezákonné a amerického výrobce letadel mohly poškodit. Airbus se naopak zaštiťuje druhou částí rozsudku, který vypočítává typy dotací, které žádné mezinárodní dohody neporušují. A vyzývá Boeing, aby už konečně „přestal s tou maškarádou“.

Evropské státy poškodily Boeing například zvýhodněnými půjčkami na vývoj a zahájení výroby jednotlivých modelů letadel Airbus. Nezákonnou pomocí byly i zvýhodněné pronájmy pozemků v Německu či poskytnutí exkluzivního práva na využívání jedné přistávací a startovací dráhy na brémském letišti. Nedovolenou výhodu poskytly vlády Francie a Německa Airbusu i tím, že některým firmám patřícím do evropského leteckého konsorcia doplňovaly kapitál.

Odvolací panel dal za pravdu Američanům, že tyto subvence a finanční podpory měly za cíl částečně vytlačit Boeing z evropského trhu. Evropané proto budou muset buď pokračující subvence zrušit, nebo jejich poskytování upravit tak, aby amerického výrobce nepoškozovaly. Celkem tak měl Airbus získat podle výpočtu Američanů podporu ve výši 18 miliard eur.

Naopak některé dotace a granty, které Airbus čerpal při vývoji letadel a Američanům se nelíbily, odvolací panel za nezákonné neprohlásil. Není prý pravda ani tvrzení Boeingu, že finanční pomoc na vývoj superjumba A380 vlády poskytovaly na základě očekávání, že letadlo se uchytí na zahraničních trzích. Jinými slovy, že by daly Airbusu nelegální podporu exportu.

Pro Airbus je podstatné, že nebude muset takto získané peníze a finanční výhody vracet, jak to požadovalo rozhodnutí tribunálu nižší instance.

Spory mezi Boeingem a Airbusem tím ale zdaleka nekončí. WTO má na stole další stížnost, kterou tentokrát podala Evropská unie. I v ní jde o legálnost vládní pomoci, tentokrát však na americké straně. Rozhodnutí orgánů WTO se čeká ještě letos.

 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít