Air France-KLM jsou pryč, problémy nikoliv

21. srpna 2009, 14:22 - István Lékó
21. srpna 2009, 14:22

Prezident Lašák má nadále důvěru ministrů Janoty a Slamečky

Když se francouzsko-nizozemský zájemce Air France-KLM letos na jaře na poslední chvíli rozhodl, že půjde do tendru na privatizaci Českých aerolinií (ČSA), Josef Kotrba, zástupce společnosti Deloitte, která při prodeji radí státu, tento krok uvítal s tím, že soutěž může být skutečně tvrdá. Jenže uplynulo půl roku, krize dolehla i na Air France-KLM a tento velký evropský letecký dopravce – opět na poslední chvíli, týden před finálními prezentacemi – z tendru nečekaně odstoupil. Ve hře o koupi českého národního dopravce zůstal už jen Unimex/Travel Service.
Místo avizované tvrdé licitace tedy nebude žádná soutěž, formálně se čeká pouze na nabídku islandsko-českého zájemce. Ten je podle informací týdeníku EURO za ČSA ochoten zaplatit jen pár set milionů korun, což je daleko za očekáváním státu, které se pohybovalo od 3,5 do pěti miliard korun. Spolumajitel společnosti Travel Service Jiří Šimáně nabídku konsorcia odmítl komentovat.
Ministr financí Eduard Janota však soutěž zrušit nehodlá. Tvrdí, že kdyby tak učinil, stát by se vystavil hrozbě arbitráže. Zájemci totiž měli během soutěže značné náklady. Konsorciu Unimex/Travel Service například radila společnost Ernst&Young, tudíž v případě zrušení tendru by vynaložené prostředky mohli nárokovat zpět od ministerstva financí. Janota si teď počká do konce září, kdy má svoji nabídku předložit jediný zájemce a pokud částka nebude uspokojivá, tendr bude ukončen.
Z hlediska neutěšené ekonomické situace firmy by bylo vhodnější soutěž okamžitě rušit a risknout i případnou arbitráž. Rozhodující majitel společnosti Travel Service Jiří Šimáně je přece natolik zkušený a rozumný podnikatel, že není pravděpodobné, aby zažaloval stát. Navíc v privatizačních dokumentech je pro zájemce vždy uvedeno, že prodávající si vyhrazuje právo učinit různé změny v procesu – včetně zrušení tenrdu - v tom smyslu, že potenciální investoři jdou do soutěže na vlastní riziko a s vlastními náklady, tudíž nevzniká jim nárok na náhradu škody. Ministerstvo financí a resort dopravy by proto měly dát prezidentovi ČSA Radomíru Lašákovi silný mandát k tomu, aby uskutečnil změny potřebné k záchraně podniku, radikálně snížil náklady a prodal některý aktivity.
Po zveřejnění zprávy o rozhodnutí Air France-KLM expremiér Mirek Topolánek podle informací týdeníku EURO minulou středu ráno volal ministrovi financí, aby Lašáka odvolal z funkce. Vystřídat by ho měl náměstek ministra dopravy Roman Kramařík. Nicméně ani ministr Janota, ani předseda dozorčí rady Ivan Kočárník nebyli k tomuto řešení nakloněni.

Pokračujeme Minulý čtvrtek se na ministerstvu financí uskutečnila schůzka o dalším postupu privatizace ČSA a o personálních otázkách. Zúčastnili se jí ministr dopravy Gustáv Slamečka, jeho náměstek Roman Kramařík, ministr financí Eduard Janota a předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník. Výsledek: privatizace aerolinií se dokončí a současný šéf ČSA Radomír Lašák zůstane ve své funkci do konce tohoto procesu. Toto rozhodnutí nelze chápat jako silný mandát pro Lašáka. Nicméně jde o vágní formulaci, jelikož privatizace bude za dva měsíce tak jako tak ukončena, a je tedy otázka, zda se poté opět neobjeví politický tlak na odvolání Lašáka a jeho nejbližších manažerů.
Českým aeroliniím se v pololetí propadly tržby o přibližně 14 procent, což podle prezidenta společnosti představuje klíčový problém. „Letecké společnosti po celém světě si ještě více začaly konkurovat cenou, čímž došlo k dramatickému snížení průměrných cen letenek. ČSA není bohužel vedoucím hráčem na světě, ani v Evropě a může je jenom respektovat,“ řekl Lašák pro Lidové noviny. „Pokles v tržbách je tím pádem skutečně veliký,“ uvedl Lašák, ale dodal, že výnosy Lufthansy poklesly zhruba o 15 procent, Air France-KLM o víc než dvacet procent a Austria Airlines o 21 procent. Za poklesem stojí rovněž úbytek pasažérů, který se však v létě údajně zpomalil. „Předpověď za červen hovoří o propadu 6,3 až 6,5 procenta. Zdá se, že letní sezóna zpomalí tento pokles a že v červenci a srpnu se celkový počet pasažérů sníží pouze o dvě až tři procenta,“ poznamenal.

Majetek na prodej Propad tržeb chtějí aerolinie kompenzovat. „Bavíme se o snížení kapacity, při které bude možno zachovat základní model podnikání ČSA jako síťového dopravce. Z naší flotily ubude pět letadel,“ řekl Lašák s tím, že firma zároveň počítá s úsporným programem zhruba ve výši jedné miliardy korun.
Tento týden zasedá dozorčí rada, kde se její členové seznámí s představou managementu firmy o tom, jak současnou komplikovanou situaci řešit.
Možností je řada. Součástí plánu je propuštění zhruba 800 lidí, zejména pilotů a letušek, snížení počtu letů v Evropě a zrušení linek do USA. Proti tomu se bouří piloti, kteří minulý týden dokonce požádali premiéra Jana Fischera o pomoc.
Snížit ztrátu by se dalo pokračováním v divesticích. Poté, co byl za dobrou cenu prodán catering a cargo terminál, není vyloučeno, že se firma ještě letos zbaví divize duty free, což představuje prodej na palubách letadel ČSA a čtyři obchody na letištích v Ruzyni a v Karlových Varech. Z prodeje divize duty free by ČSA letos mohly získat minimálně 400 milionů korun, což by firmu zachránilo. Podle informací týdeníku EURO aerolinie po odstoupení Air France-KLM ze soutěže okamžitě začaly vybírat poradce na prodej. Není vyloučeno, že mandát získá firma Deloitte, prý jako bolestné za nepovedenou privatizaci, při níž radila státu.
Uvažovat by se dalo i o prodeji pozemního odbavení (ČSA Ground Handling), což by do pokladny firmy přineslo zhruba půl miliardy korun. To se však letos určitě nestihne, nicméně prodej by se mohl uskutečnit v první polovině roku 2010.
V nejhorší variantě by se příští rok dalo přistoupit i ke kapitalizaci úvěru státní firmy Osinek, která letos v květnu poskytla ČSA půjčku 2,5 miliardy korun. Tato operace by pak českého národního dopravce na delší dobu finančně stabilizovala.

BOX [případně do bočního sloupce]
Záchranářská opatření - Snížení letecké kapacity, z flotily ubude pět letadel.
- Méně spojů v Evropě, zrušení linek do USA.
- Propuštění 800 lidí.
- Prodej divize duty free a pozemního odbavení.
- Kapitalizace úvěru státní firmy Osinek ve výši 2,5 miliardy korun.
Pramen: týdeník EURO

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče