Agonie vyšehradského nádraží pokračuje

04. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
04. července 2005, 00:00

NENAPLNĚNÉ PLÁNY Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

**NENAPLNĚNÉ PLÁNY

Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

V roce 2001 vznikla společnost Nádraží. Firma tehdy s Českými drahami uzavřela smlouvu o pronájmu Vyšehradského nádraží na padesát let. „Projekt obnovy vyšehradské stanice jsme dotáhli do stádia stavebního povolení. Ovšem to nám nakonec nebylo vydáno kvůli postoji Českých drah,“ tvrdí její jednatel Ivan Mečl.

Věci se - poněkud paradoxně -zadrhly na tom, že po nedávném rozdělení státního gigantu na samotné České dráhy a Správu železniční dopravní cesty se k vyšehradské stanici nikdo nechce znát. Společnost Nádraží tak nemá s kým jednat. Aby se věci trochu pohnuly, podala na České dráhy žalobu, ta ale zatím leží na soudu.

Na křižovatce pod Albertovem stálo nádraží už v roce 1872, zpočátku sloužilo jen jako jakýsi doplněk smíchovské stanice. Přepravní nároky a vyšehradská stanice se postupem let rozrostla. Přestavba skončila v roce 1905. O padesát pět let později ale vyšehradské nádraží víceméně osiřelo. Od té doby zde vlaky jenom projíždí. Budova je přitom unikátní ukázkou železniční architektury přelomu 19. a 20. století a také jednou z mála secesních staveb technického zaměření na území Prahy. Její význam potvrzuje i zařazení na seznam kulturních památek. Další chátrání je tedy samozřejmě nežádoucí. Společnost Nádraží chtěla areál přestavět na polyfunkční kulturní centrum, dispozice a vnější vzhled budovy měly být zachovány. „Nedokáži si představit, že bychom s Českými drahami dále jednali,“ odpovídá nyní Mečl na otázku ohledně budoucnosti projektu. Stěžuje si přitom hlavně na lhostejnost a pomalost vyřizování celé záležitosti.

Naproti tomu mluvčí státních drah Petr Šťáhlavský je mírně optimistický: „Během několika měsíců dojde k majetkovému vyrovnání mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jeho součástí bude i vyřešení otázky vlastnictví vyšehradského nádraží,“ slibuje. 

Půvabná secesní budova vyšehradského nádraží už desetiletí chátrá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít