Agonie vyšehradského nádraží pokračuje

04. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
04. července 2005, 00:00

NENAPLNĚNÉ PLÁNY Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

**NENAPLNĚNÉ PLÁNY

Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

V roce 2001 vznikla společnost Nádraží. Firma tehdy s Českými drahami uzavřela smlouvu o pronájmu Vyšehradského nádraží na padesát let. „Projekt obnovy vyšehradské stanice jsme dotáhli do stádia stavebního povolení. Ovšem to nám nakonec nebylo vydáno kvůli postoji Českých drah,“ tvrdí její jednatel Ivan Mečl.

Věci se - poněkud paradoxně -zadrhly na tom, že po nedávném rozdělení státního gigantu na samotné České dráhy a Správu železniční dopravní cesty se k vyšehradské stanici nikdo nechce znát. Společnost Nádraží tak nemá s kým jednat. Aby se věci trochu pohnuly, podala na České dráhy žalobu, ta ale zatím leží na soudu.

Na křižovatce pod Albertovem stálo nádraží už v roce 1872, zpočátku sloužilo jen jako jakýsi doplněk smíchovské stanice. Přepravní nároky a vyšehradská stanice se postupem let rozrostla. Přestavba skončila v roce 1905. O padesát pět let později ale vyšehradské nádraží víceméně osiřelo. Od té doby zde vlaky jenom projíždí. Budova je přitom unikátní ukázkou železniční architektury přelomu 19. a 20. století a také jednou z mála secesních staveb technického zaměření na území Prahy. Její význam potvrzuje i zařazení na seznam kulturních památek. Další chátrání je tedy samozřejmě nežádoucí. Společnost Nádraží chtěla areál přestavět na polyfunkční kulturní centrum, dispozice a vnější vzhled budovy měly být zachovány. „Nedokáži si představit, že bychom s Českými drahami dále jednali,“ odpovídá nyní Mečl na otázku ohledně budoucnosti projektu. Stěžuje si přitom hlavně na lhostejnost a pomalost vyřizování celé záležitosti.

Naproti tomu mluvčí státních drah Petr Šťáhlavský je mírně optimistický: „Během několika měsíců dojde k majetkovému vyrovnání mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jeho součástí bude i vyřešení otázky vlastnictví vyšehradského nádraží,“ slibuje. 

Půvabná secesní budova vyšehradského nádraží už desetiletí chátrá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít