Agonie vyšehradského nádraží pokračuje

04. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
04. července 2005, 00:00

NENAPLNĚNÉ PLÁNY Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

**NENAPLNĚNÉ PLÁNY

Galerie, kinosál, hudební klub a kavárna - nejen tohle všechno mělo vzniknout v opraveném nádraží Vyšehrad. Uskutečnění projektu, který by oživil řadu let nevyužívanou nádražní budovu, se ale stále odkládá.

V roce 2001 vznikla společnost Nádraží. Firma tehdy s Českými drahami uzavřela smlouvu o pronájmu Vyšehradského nádraží na padesát let. „Projekt obnovy vyšehradské stanice jsme dotáhli do stádia stavebního povolení. Ovšem to nám nakonec nebylo vydáno kvůli postoji Českých drah,“ tvrdí její jednatel Ivan Mečl.

Věci se - poněkud paradoxně -zadrhly na tom, že po nedávném rozdělení státního gigantu na samotné České dráhy a Správu železniční dopravní cesty se k vyšehradské stanici nikdo nechce znát. Společnost Nádraží tak nemá s kým jednat. Aby se věci trochu pohnuly, podala na České dráhy žalobu, ta ale zatím leží na soudu.

Na křižovatce pod Albertovem stálo nádraží už v roce 1872, zpočátku sloužilo jen jako jakýsi doplněk smíchovské stanice. Přepravní nároky a vyšehradská stanice se postupem let rozrostla. Přestavba skončila v roce 1905. O padesát pět let později ale vyšehradské nádraží víceméně osiřelo. Od té doby zde vlaky jenom projíždí. Budova je přitom unikátní ukázkou železniční architektury přelomu 19. a 20. století a také jednou z mála secesních staveb technického zaměření na území Prahy. Její význam potvrzuje i zařazení na seznam kulturních památek. Další chátrání je tedy samozřejmě nežádoucí. Společnost Nádraží chtěla areál přestavět na polyfunkční kulturní centrum, dispozice a vnější vzhled budovy měly být zachovány. „Nedokáži si představit, že bychom s Českými drahami dále jednali,“ odpovídá nyní Mečl na otázku ohledně budoucnosti projektu. Stěžuje si přitom hlavně na lhostejnost a pomalost vyřizování celé záležitosti.

Naproti tomu mluvčí státních drah Petr Šťáhlavský je mírně optimistický: „Během několika měsíců dojde k majetkovému vyrovnání mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Jeho součástí bude i vyřešení otázky vlastnictví vyšehradského nádraží,“ slibuje. 

Půvabná secesní budova vyšehradského nádraží už desetiletí chátrá.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková…
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Technologie
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít