Menu Zavřít

Aerotaxi nemůže provozovat každý

14. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Lidé cestují stále více, otevírají se hranice, firmy bohatnou a exportují, díky tomu profitují také firmy provozující aerotaxi. Speciálním odvětvím poskytování leteckých služeb je práce tzv. brokera.

Lidé cestují stále více, otevírají se hranice, firmy bohatnou a exportují, díky tomu profitují také firmy provozující aerotaxi. Speciálním odvětvím poskytování leteckých služeb je práce tzv. brokera.

K poskytování služeb brokera nestačí mít jen vlastní internetové stránky. „Obchod na internetu si může otevřít kdokoliv, ale poskytovat služby v letectví nemůže každý. Zásadní je se v letectví orientovat a vědět, na koho se obrátit. Jde také o pojištění exkluzivity servisu,“ říká Adam Bílek, majitel společnosti Prop-Jet. Budoucnost obchodů v aerotaxi vidí pozitivně. Jsou stabilní, protože lidé létají v průběhu celého roku – na podzim a v zimě za byznysem, přes léto na dovolené. Předpokládá také, že boom poptávky po aerotaxi teprve přijde.

BRAND24

Ladislav Rasl měl dlouho létání jako koníček. Před deseti léty jeho otec založil firmu zaměřenou na výcvik pilotů, leteckou školu a servisní práce. Aerotaxi začali provozovat v roce 2005, vlastní čtyři letadla. Jeho stroje nejčastěji létají k východním hranicím Ruska, na Ukrajinu, do Polska či Rumunska. „Častěji přepravujeme manažery zahraničních společností. Aerotaxi je pro ně obvyklejší formou přepravy než pro manažery českých firem,“ míní Rasl.

Nevýhodou tohoto podnikání jsou vysoké vstupní náklady, letadla stojí miliony. Výhodou zase je, že neztrácejí stářím na hodnotě tolik, jako například auta. „Po deseti letech letadlo prodáte jen s desetiprocentní ztrátou hodnoty,“ uvádí Rasl. Letadlo nestačí jen koupit a naučit se jej řídit. Obtížné je najít způsob, jak financovat provoz. „Musíte být sečtělým odborníkem, rozumět nejen létání, ale orientovat se i v ekonomice, umět si dobře prokalkulovat ceny a neprodělat,“ zdůrazňuje. Nejtěžší je v byznysu získat certifikát AOC pro přepravu osob. Licence zaručuje bezpečnost a kvalitu letu. „Musíte splnit velmi náročné požadavky úřadu pro letectví. Bez toho vzdušné taxíky provozovat nejde,“ přibližuje Rasl. Šance prosadit se i v tomto odvětví jistě existuje. Pokud podnikatel přinese na trh novou myšlenku, šanci má. Příkladem mohou být nízkonákladové letecké společnosti. Ty si našly vlastní specifickou cílovou skupinu. Také rodinná firma Raslových se snaží najít díru na trhu. „Na tomto oboru je hezké, že pracujete s chytrými lidmi a moderní technikou, navíc je letectví prestižní podnikatelský obor.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).