Aero: švédské Gripeny, nebo izraelský Elbit?

11. října 2004, 00:00 - Erich Handl, šéfredaktor
11. října 2004, 00:00

Tak nám odešel Boeing z Aera Vodochody. Největší česká zbrojovka je zase tam, kde byla před šesti lety - kromě zakázky pro českou armádu není prodáno jediné vojenské letadlo. Ani doplňkové výroby se neukázaly jako ziskové. Nikdy nebyl konec masové produkce cvičných letadel - tohoto rodinného stříbra - tak blízko jako nyní.

L-159 nejsou špatné stroje, mají dobrou cenu, ale konstrukčně vycházejí ze sedmdesátých let a světová konkurence už je mnohem dále. A především - o prodeji vojenských letounů dnes rozhodují takzvané offsety. Tedy investiční programy, které kompenzují kupující zemi náklady na pořízení techniky. Česká republika žádné offsety nemá. Proto také pohořela s L-159 v Jihoafrické republice a v Indii. Bez offsetů dnes nelze prodat nic. Jedna z mála šancí pro Aero teď spočívá v participaci na produkci britsko-švédských Gripenů. Tak to udělaly zbrojovky v Jižní Africe. Země koupila Gripeny s tím, že se její továrny budou velkou měrou podílet na výrobě jejich dílů. Iv případě Aera se o tomto modelu uvažovalo, ale překážkou byl právě konkurenční Boeing. Nyní lze tedy čekat další kolo rozhovorů. Anebo přijdou investoři ze země, která na offsetech netrvá - Izraelci. Minulý týden se začalo proslýchat, že se o vstup do Aera zajímá tamní koncern Elbit. V jednacích místnostech vodochodské továrny lze čekat zajímavý podzim.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče