Aerolinky zvažují prodej divizí

19. června 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
19. června 2006, 00:00

KONSOLIDACE ČSA Posílení prodeje letenek, zachování vysoké úrovně služeb či zavedení nových dálkových linek - to jsou hlavní cíle Českých aerolinií do roku 2008. Záměrem nového vedení společnosti v čele s prezidentem Radomírem Lašákem je vrátit hospodaření do černých čísel.

KONSOLIDACE ČSA

Posílení prodeje letenek, zachování vysoké úrovně služeb či zavedení nových dálkových linek - to jsou hlavní cíle Českých aerolinií do roku 2008. Záměrem nového vedení společnosti v čele s prezidentem Radomírem Lašákem je vrátit hospodaření do černých čísel.

Nedávno představená strategie Českých aerolinií (ČSA) počítá s tím, že se český vlajkový letecký dopravce zaměří především na přepravu osob. Ostatní činnosti, které s tímto cílem přímo nesouvisejí, možná aerolinky prodají. Prvními adepty na prodej by byly firmy ČSA Cargo, Catering a Duty Free. „O prodeji některých částí by se mělo rozhodnout v příštích měsících,“ říká prezident společnosti Radomír Lašák. ČSA Cargo zajišťuje nákladní dopravu v letadlech ČSA a provozuje nákladní terminál v Ruzyni, Catering připravuje jídlo na paluby nejen letounů ČSA, Duty Free provozuje obchody v bezcelní zóně na Ruzyni.

LETENKY MUSÍ ZA ZÁKAZNÍKY

Jedním z předpokladů toho, aby se ČSA vrátily k zisku, jsou podle Lašáka vyšší výnosy. Musí se proto zlepšit prodej letenek, zjednodušit by se také měla jejich nabídka přes internet.

Firma se více zaměří na obchodníky, kteří letenky kupují krátce před odletem, a platí za ně obvykle vyšší cenu. Právě obchodní klientelu chtějí aerolinky oslovovat v daleko větší míře než dosud.

Cenami letenek ale ČSA rozhodně nechtějí konkurovat nízkonákladovým společnostem. „Chceme být na trhu konkurencí zejména s ohledem na poskytované služby, nikoliv pouze cenou,“ zdůrazňuje Lašák. ČSA také během jednoho měsíce znovu otevřou jednání o koupi konkurenční společnosti Travel Service, zájem mají hlavně o její charterové lety. Trh s chartery je podle Lašáka malý a musí se konsolidovat. Druhou možností je ale to, že naopak ČSA na základě ekonomických analýz prodají vlastní charterovou flotilu.

PŘIJDOU NOVÁ LETADLA

Vedle růstu výnosů musejí klesnout náklady, a to především ty mzdové. Snížit se musí počet pracovníků hlavně v administrativě. Řádově by mělo odejít 10 až 20 procent lidí. Letového úseku, tedy pilotů a letušek, by se propouštění týkat nemělo. Vedení společnosti chce také upravit kolektivní smlouvy, jejichž platnost vyprší až příští rok, a zaměstnancům nabídnout jiné benefity než jen zvyšování mezd.

Během letošního roku by se také mělo rozhodnout o obnově dálkové flotily. Firma jedná s oběma výrobci (Boeing a Airbus) o dodávce letounu, který by vyhovoval na plánované linky, hlavně na Dálný východ. Letadla ČSA by měla v budoucnu více létat do Indie, Číny či Vietnamu. Optimální flotilu ČSA by v roce 2008 mělo tvořit 8 až 21 Airbusů 320, 15 Boeingů 737, 13 regionálních ATR a dvě až čtyři letadla pro dálkové lety.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče