Adrenalin velkých peněz

28. dubna 2011, 15:02 - Mgr. Dáša Hyklová
28. dubna 2011, 15:02

V Německu se vyšetřuje korupční skandál související s prodejem práv F1

O vysílací práva závodů F1 je velký zájem. O jejich nákup podle nejnovějších zpráv stojí mediální magnát Rupert Mudroch. Chtěl by je i Carlos Slim, mexický miliardář a nejbohatší člověk na světě. O prodej komerčních práv závodů formule 1 se ovšem nyní zajímá také německá policie. A v souvislosti s korupčním skandálem z roku 2006 nyní údajně vyslýchala i samotného šéfa F1, Bernieho Ecclestona.

Výnosný byznys

I když se to zdá z dnešního pohledu téměř nepravděpodobné, v motoristickém sportu formule 1 se netočily hned od začátku velké peníze. Ještě před padesáti lety seděl jezdec v závodním kokpitu 200 dní v roce a za den si vydělal v průměru sedm dolarů. A přitom mu šlo téměř celou dobu, co strávil za volantem, o holý život. V průběhu osmdesátých let se závodní vozy změnily v nadupané a těžko ovladatelné bestie, nicméně sport jako celek měl daleko k dnešní komplexní organizaci. Devadesátá léta přinesla nejen obrovský technologický pokrok, ale také miliony dolarů od sponzorů. Příchod nového století znamenal další sofistikované metody, díky nimž se jezdci připravují i mimo trať, ale také internet a další nové extravagantní sponzorské akce. Díky mediálnímu pokrytí se ze závodů stala senzace, pořádně velká dojná kráva, která svým majitelům rozhodně vynáší. Peníze se v průběhu let staly ústředním tématem motoristických závodů. Dnes je formule 1 spojována se stovkami milionů dolarů, nicméně spory o to, kdo a kolik by si měl z velkého koláče s názvem F1 ukrojit, se vedou téměř neustále. A nejnověji: květnové Velké ceně Turecka hrozí, že by mohla být poslední. Šéf seriálu Bernie Ecclestone údajně zdvojnásobil poplatek okruhů za závody ze třinácti milionů dolarů na 26 milionů, a tak jejich organizátoři zvažují, že Grand Prix v příštím roce již pořádat nebudou. S velkými penězi se začala objevovat i podezření z korupce. S podobným obviněním přišel bývalý šampion rallye Ari Vatanen, který neúspěšně kandidoval na post šéfa Mezinárodní automobilové federace FIA uvolněný po Maxu Mosleym. Řidič Renaultu Nelson Piquet junior v průběhu Grand Prix v roce 2008 v Singapuru podle něj schválně havaroval, aby pomohl týmovému spolujezdci Fernandu Alonsovi závod vyhrát. „Co se děje s Renaultem je pouze špička ledovce, jedná se o symptomy mnohem většího problému,“ uvedl tehdy Vatanen pro britský Sunday Telegraph. V roce 2007 byl kvůli korupčním skandálu zatčen Jü Č’-fej, někdejší šéf závodů v Šanghaji, který měl největší zásluhu na tom, že se formule 1 dostala v roce 2004 také do Číny. Jü dostal čtyři roky vězení za to, že zneužil milion jüanů (2,426 mil. Kč) z veřejných fondů.

Další špička ledovce

Nedávno utrpěla pověst „královny motosportu“ další šrám. Podle některých zdrojů visí stín podezření z finančních machinací nad samotným Ecclestonem. Němečtí vyšetřovatelé jej počátkem měsíce vyslýchali v souvislosti s posledním multimilionovým korupčním skandálem. Úřad státního vyšetřovatele v Mnichově se snaží vypátrat, kdo přesně zaplatil přibližně 50 milionů dolarů Gerhardu Gribkowskému, bývalému bankéři BayernLB. Právě on v roce 2006 dohlížel na prodej komerčních práv F1, které představují jeden ze zásadních příjmů motoristického sportu. Diváci jsou pro formuli 1 velice důležití. Pokud je dění na trati nezaujme, nebudou se na závod dívat, a tím pádem nepřijde ani tolik potřebná inzerce. Vysílací práva byla původně vlastněna ze tří čtvrtin konsorciem bank BayernLB, JP Morgan a Lehman Brothers, rodina Ecclestona měla zbytek. I když Ecclestone a BayernLB už svůj podíl prodali britské investiční společnosti CVC Capital Partners, Ecclestone si vymínil, že bude sportu i nadále šéfovat. Gribkowsky zprostředkoval prodej práv údajně pod cenou a v lednu byl na základě obvinění zatčen. Podle vyšetřovatelů dostal za své „služby“ zmíněných 50 milionů dolarů, které zamaskoval jako poplatky za poradenství. Osmdesátiletý Ecclestone nebyl podle agentury Reuters z ničeho prozatím obviněn a jakoukoliv účast v kauze popírá. „Když jsem se dozvěděl, že se ve vyšetřování objevuje i moje jméno, odletěl jsme do Mnichova, abych se setkal se státní zástupkyní a očistil je,“ uvedl v prohlášení. „Jsem přesvědčen, že až vyjdou na světlo všechna fakta, bude jasné, že jsem neudělal nic špatného,“ dodal.
Německý list Süddeutsche Zeitung však tvrdí, že Ecclestone v případu nefiguruje pouze jako svědek, ale i jako obviněný a je podezřelý z napomáhání při zpronevěře.
Ať již dopadne vyšetřování skandálu jakkoliv, formule 1 o své diváky kvůli Ecclestonovi nepřijde. Rychlá auta, adrenalin, zruční jezdci a také technický pokrok jsou a také zůstanou velkým magnetem. I pro sponzory, kteří mají také významný podíl na tom, že se peníze kolem F1 nafukují do obřích rozměrů. A kde proudí miliony, obvykle vzniká i prostor pro machinace.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče