Aby váš životopis neskončil v koši

12. ledna 2011, 06:26 - Anna Janečková
12. ledna 2011, 06:26

Životopis musí zaujmout, a to hned na první pohled. Do firem jich chodí stovky a manažeři jejich čtení věnují jen pár minut. Uspějete-li s životopisem, čekají vás dvě až tři kola výběrového řízení a několikatýdenní čekání na jeho výsledek.

Foto: Profimedia

Píšete se s ním dlouhé hodiny, ale adresát mu bude věnovat jen chvilku. Životopis je prvním kontaktem kandidáta na nabízenou pracovní pozici s potenciálním zaměstnavatelem. Téměř polovina manažerů tráví jeho pročtením pouhých pět až 10 minut. Je proto zapotřebí, aby text zaujal hned na první pohled. Vyplývá to z průzkumu mezi více než 2,4 tisíce manažerů financí a lidských zdrojů z 13 zemí světa zpracovaného pro personální agenturu Robert Half International. „Podle více než třetiny manažerů v Česku zajistí v dnešní době kandidátům úspěch ve výběrovém řízení kromě technických dovedností zejména znalost oboru a schopnost pracovat v týmu,“ doplňuje výsledky průzkumu Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half pro Českou republiku.

Polovina míří rovnou do koše

Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz je při výběrových řízeních až 50 procent životopisů okamžitě vyřazeno kvůli nekvalitnímu provedení. Obsah životopisu by se měl vztahovat především k práci, o kterou se ucházíte. Dobře proto zvažujte i to, které pracovní zkušenosti vynechat, aby nebyl text příliš dlouhý a zbytečně v něm nezapadly vaše dovednosti žádané pro pozici, o niž se ucházíte.

Nejvíce prostoru dejte poslednímu zaměstnání. Zaměstnavatele více zajímají současné zkušenosti než znalosti získané ve vašich pracovních začátcích. V životopise by se nemělo objevit nic, co by mohlo vzbudit pochybnosti o vaší loajálnosti, jako například informace, proč odcházíte od současného zaměstnavatele. Na podobné podrobnosti bude čas během pohovoru, na který se prostřednictvím životopisu musíte probojovat. Chybou jsou také časové mezery mezi zaměstnáními. Údaje raději uveďte jen v rocích než v konkrétních měsících. Požaduje-li váš potenciální zaměstnavatel fotografii, rozhodně se vyhněte momentkám. Přikládejte pouze takové fotografie, které by se daly použít na doklady.

Kromě obsahu hraje důležitou roli i estetická úprava. V celém dokumentu by měl uchazeč například používat jen jeden druh písma, vynechat grafické efekty a text by neměl přesáhnout dvě strany formátu A4.

Čekají vás dvě až tři kola

Zasláním životopisu, který potenciálního zaměstnavatele osloví, vše jen začíná. Než se firma v Česku rozhodne pro vhodného kandidáta, jsou podle odborníků ve více než 70 procentech případů zapotřebí dvě až tři kola výběrového řízení. Pro srovnání: Například v Německu má každé třetí výběrové řízení více než pět kol.

Téměř polovina tuzemských manažerů uvádí, že obsazení nové pozice v jejich firmě trvá v průměru dva až tři týdny, podle 28 pro-

cent potom čtyři až pět týdnů. „Můžeme potvrdit, že nyní probíhá výběrové řízení u administrativních a juniorských pozic dva až tři týdny. U specialistů a seniorských pozic bývá výběr vhodného kandidáta časově náročnější, obvykle trvá dva až tři měsíce. Setkáváme se i s případy, kdy výběrové řízení probíhá déle než šest měsíců,“ konstatuje Křížek. Většina uchazečů o zaměstnání ale podle něho není ochotna čekat tak dlouho na jeho výsledek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče