Aby vám to nikdo nepolepil

12. května 2008, 00:00 - Tomáš Stingl
12. května 2008, 00:00

V Česku přibývá nápadů, jak se zbavovat použitých žvýkaček. Českého patentu – speciálních papírků – jen loni prodal tuzemský výrobce přes milion kusů. Nyní se objevil další nápad: skládací košík, který lze suchým zipem připevnit prakticky kdekoliv. Do Česka míří také jeden zahraniční patent – pouliční odkladač nejen na žvýkačky, ale i na nedopalky cigaret.

Výrobky na použité žvýkačky Odstraňování použitých žvýkaček je zřejmě parádní českou disciplínou. Český „vynález“, speciální papírky Pinkg, byl zaregistrován už v desítkách zemí světa. Za loňský rok prodal současný tuzemský výrobce – společnost Cedaco – téměř jeden milion 200 tisíc kusů těchto papírků. Z toho bezmála 600 tisíc šlo na vývoz. Nyní se objevil další nápad. Podnikatel Pavel Kalina přišel s myšlenkou jednoduchého košíčku Gumbin, který se díky suchému zipu dá snadno připevnit na palubní desku automobilu nebo na okraj počítačového monitoru. I tento výrobek už získal ochrannou známku. Oba produkty se spolu budou přetahovat zejména o firemní klientelu, protože jak papírky, tak i koše na žvýkačky se prodávají spíš jako netradiční propagační předměty. Je naopak prakticky vyloučeno, že by je kupoval sám koncový spotřebitel. PAPÍRKY PINKG „Vynález“ ostravského podnikatele Pavla Škarabely, papírky Pinkg, se prodávají ve štočkách po deseti kusech. Princip je dokonale jednoduchý. Když se chcete v restauraci nebo v hotelu zbavit použité žvýkačky, prostě utrhnete jeden papírek, žvýkačku do něj zabalíte a vzniklou kuličku vyhodíte. Výhoda je v tom, že se žvýkačka nikam nepřilepí. Papírek je také uzpůsoben na to, aby se neroztrhl, ani pokud po použití upadne na zem a někdo na něj šlápne. Svatebčané mohli klidně žvýkat Oba české konkurenční výrobky jsou myšleny v podstatě jako netradiční vizitka. Firmy si objednávají série papírků nebo košů potištěných svým logem, eventuálně kontaktními údaji. Ty pak předávají svým obchodním partnerům nebo zákazníkům zdarma. „Mezi odběratele papírků patří například městské úřady, politické strany, sportovní kluby, menší firmy, ale i významné mezinárodní korporace. Kuriozitou jsou třeba svatební Pinkgy, které si objednali jedni snoubenci z Anglie a měli je na svatebním stole,“ říká Radek Vatka ze společnosti Codeco. Podle něj nyní tvoří firemní klientela víc než 90 procent všech zájemců o papírky na žvýkačky. Velkou skupinou zákazníků jsou přitom zejména hotely a restaurace. Ty rozdávají netradiční výrobky návštěvníkům zdarma, aby pak nenacházely žvýkačky nalepené na kobercích nebo talířích. Pinkgy se prodávaly i koncovým spotřebitelům v trafikách, od toho se ale upustilo. Cena štočku se pohybuje mezi dvěma až třemi korunami padesát, podle odebraného množství, přičemž minimum je dva tisíce kusů. Reklama vedle tachometru Zatímco Pinkgy se objevily na trhu poprvé již v roce 2004, konkurenční košík Gumbin byl zaregistrován teprve loni a v prodeji je zatím jen několik měsíců. Výrobce proto přiznává, že obchody se teprve rozjíždějí. „Mám dosud jen několik zakázek od spřátelených firem. Výhodou je, že Gumbin není mým jediným podnikatelským projektem, takže nejsem bezprostředně odkázán na výnosy z něj. Ten nápad se mi prostě líbí, proto se mu věnuji,“ říká tvůrce Gumbinu Pavel Kalina. Nápad se ostatně zalíbil i komisi nedávné soutěže o nejnadějnější podnikatelský projekt, na které se podílel týdeník Profit. Košík sází na trochu jiné „technické řešení“ než papírky (viz box), proto je vhodný zejména do automobilů. „Právě tam se Gumbin ideálně hodí. Vycházím z toho, že řidič před sebou při řízení v podstatě nemá žádná jiná loga, snad kromě značky vozu na volantu. Takže logo firmy umístěné na Gumbinu bude mít řidič pořád přímo před sebou. Přitom mnoho lidí dnes tráví ve voze velkou část dne,“ uvažuje Kalina. „Samozřejmě je potřebné, aby uživatelé měli možnost pravidelně dostávat Gumbin zdarma, například jako dárek, reklamní předmět nebo jako odměnu k zakoupenému výrobku. Sníží se tím znečišťování životního prostředí a zvýší povědomí o firmě, obchodní značce, produktu nebo službě,“ vysvětluje podnikatel. Cena jednotlivého Gumbinu se pohybuje od dvou do šesti korun za kus, v závislosti na odebraném množství. KOŠE GUMBIN Nový lapač na žvýkačky od podnikatele Pavla Kaliny je necelé tři centimetry vysoká krabička z recyklovaného papíru. Z jedné strany je Gumbin opatřen suchým zipem, díky němuž ho lze přilepit na libovolný podklad. Uživatel pak koš v případě potřeby uchopí a žvýkačku do něj vyplivne. Nemusí ji tedy brát do rukou. Do Gumbinu se vejde 25 použitých žvýkaček, pak se celý výrobek vyhodí do odpadu. Wrigley: Nechceme další zbytečné obaly Logicky by se ve výrobě podobných odkladačů měli angažovat samotní výrobci žvýkaček. Společnost Wrigley, která na českém trhu prodeji žvýkaček suverénně kraluje, ovšem prozatím úvahy o vlastním výrobku odložila k ledu. Firma kdysi informovala, že vyvíjí jakousi mušli na použité žvýkačky. Myšlenka ale nebyla realizována a firma chce nyní jít spíš cestou osvěty a výchovy spotřebitelů. „Bohužel žádná firma nemůže zabránit spotřebiteli v pohazování odpadků. My všichni musíme přijmout také svoji osobní odpovědnost za životní prostředí a za řádné nakládání s odpady,“ říká Petr Bednář z marketingového oddělení firmy. Podle něj je výroba dalších obalů naopak novou ekologickou zátěží. „To, že poskytneme další obal, nemusí nutně vést ke změně chování. Jsme si také vědomi, že to není nejlepší ekologické řešení. Více obalů znamená více odpadu. Raději investujeme peníze do výchovy k odpovědnosti a pořádku,“ vysvětluje Bednář. Spasí ulice silikonový Angličan?**

Spotřebitel nicméně zatím příliš odpovědnosti a pořádkumilovnosti neprokazuje, takže nalepené žvýkačky dál hyzdí chodníky či autobusové zastávky většiny českých měst. Úředníci si proto lámou hlavu, jak se lepkavého nepořádku šikovně zbavit. „V současné době rekonstruujeme ve velkém chodníky a určitě bychom nechtěli mít do budoucna dlažbu plnou žvýkaček,“ říká například Jana Pondělíčková, tisková mluvčí magistrátu v Havířově. „Speciální papírky pro zabalení použitých žvýkaček známe, ale v současnosti jsou u nás využívány pouze v restauracích. Máme zprávy o tom, že si lidé na papírky zvykají a začínají je vyhledávat. O umístění na veřejných venkovních prostranstvích však zatím neuvažujeme,“ říká mluvčí.

Znečištění ulic Havířova i dalších měst by ovšem v blízké budoucnosti mohlo mít řešení. Tentokrát pro změnu anglickým patentem. Jde o speciální velké pouliční koše nejen na žvýkačky, ale i na nedopalky cigaret. V Anglii byly uvedeny před necelým rokem a setkaly se s velkým úspěchem.

Nyní je chce v licenci začít do Česka zavádět právě podnikatel Pavel Kalina. „Od běžného pouličního koše vyrobeného někde v Číně se tyto koše liší tím, že jsou vyrobeny ze speciálního silikonu. Po něm žvýkačka hladce sklouzne na dno a nikde se nepřilepí,“ vysvětluje Kalina podstatu dalšího protižvýkačkového zlepšováku. Výrobek podle něj bude zajímavý hlavně pro městské samosprávy. „Tyto koše mohou stát na zastávkách autobusů, u vstupu do metra, u úřadů, škol či nemocnic.“ Podle Kaliny ale tento koš užijí i soukromé firmy. „V Británii si je před vchod pořizují i banky nebo lepší restaurace, které nechtějí mít před svým podnikem na ulici nepořádek,“ vysvětluje podnikatel. Jak se zdá, na žvýkačky bude zřejmě v blízké době políčeno na každém kroku.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče