A v létě k moři…

19. července 2013, 12:00 - Tomáš Plhoň
19. července 2013, 12:00

Znáte ten pocit, když někdo uprostřed přátelské konverzace bezelstně prohodí „kam jedete letos na dovolenou?“, a vy musíte mlčet? Ta podivná skoro-frustrace je docela přirozená. Každý rok jezdí na dovolenou více než miliarda obyvatel planety. Většina z toho v létě. A většina k moři.

Sezónní migrace lidského druhu nikdy nedosahovala tak masových rozměrů jako dnes, kdy se vnitrozemské oblasti téměř vylidní, aby se pobřeží oceánů a moří nacpaly k prasknutí. Souvisí to s volným časem, který pro většinu světové populace ještě před sto lety prakticky neexistoval, ale potřeba člověka v tak masivním počtu trávit alespoň část roku v přímořských oblastech bude mít hlubší kořeny. Důležitější je, že během jejího naplňování utrácí spousty peněz.

Nejvíce turistů přijede každé léto do Francie, Spojených států, Číny, Španělska a Itálie, aby v těchto zemích utratili obrovské částky. Zejména posledně jmenovaná země z jejich přísunu do velké míry žije, stejně jako Čechy tolik oblíbené Chorvatsko nebo donedávna Řecko či Kypr. Všechny tyto země do jisté míry zažívají deziluzi z toho, jak se exportní strategie zaměřená na cestovní ruch může ekonomice vymstít. Podobně se nevyplatí ani jakákoliv jiná nediverzifikovaná strategie, turismus na sebe ovšem váže rozsáhlé resorty, hotely, restaurace, dodavatele služeb a vůbec celou řadu subjektů, které z ničeho jiného žít nemohou.

Přitom pokles oblíbenosti turistické destinace není ničím neobvyklým. Ještě v 70. letech byla druhým nejoblíbenějším cílem turistů Kanada. Určitě je to krásná země, ale kolikrát vás napadlo trávit letní prázdniny v Kanadě? Naopak, ještě před dvěma dekádami nikoho ani nenapadlo jet na dovolenou do Číny. Oblíbenost tradičních turistických oblastí v Evropě se už nikdy nemusí vrátit na úrověň, v jaké byla před pěti lety, před nástupem ekonomické krize.

Zajímavý je také trend ústupu rekreačních dovolených ve prospěch individuálních poznávacích výletů. Na nich totiž turisté utratí mnohem více peněz. Jak vyplývá z grafu týdeníku The Economist, státy plné luxusních resortů jako Itálie nebo Chorvatsko ze svých návštěvníků moc vytáhnout neumějí.

Největší příjmy z turismu

Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Rasový jižanský lynč

Krize kvality a levné cetky z Číny

Ekonomická apatie a svalování viny

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít