A co fritovací olej?

03. října 2005, 00:00 - (ph)
03. října 2005, 00:00

NĚKTEŘÍ ZKOUŠÍ VŠECHNO Výrazný nárůst cen klasických pohonných hmot podnítil některé jedince k tomu, aby jako palivo pro svá vozidla vyzkoušeli netradiční produkty. A to ty, které původně k takovému účelu vůbec určeny nebyly - jedlé rostlinné oleje.

NĚKTEŘÍ ZKOUŠÍ VŠECHNO Výrazný nárůst cen klasických pohonných hmot podnítil některé jedince k tomu, aby jako palivo pro svá vozidla vyzkoušeli netradiční produkty. A to ty, které původně k takovému účelu vůbec určeny nebyly - jedlé rostlinné oleje. Pokud jde o „alternativní paliva“, v praxi řidiči využívají buď v obchodech nakoupené levné oleje, nebo dokonce již použitý fritovací olej. Cena za litr takové „pohonné hmoty“ se pohybuje u levných stolních olejů kolem 15 korun za litr, použitý fritovací olej přijde i na polovinu. To vypadá na první pohled velmi lukrativně. Skutečností je, že auta na takový pohon opravdu jezdí, což potvrzují i diskuze praktiků na internetových stránkách Petrol.cz. Dalším faktem je ale to, že jde zatím opravdu jen o jednorázové experimenty. I tak je použití olejových paliv rizikem - především proto, že se jejich uživatelé vystavují možností postihu za daňové úniky. Podle zákona o daních se totiž cokoliv, co lze použít jako palivo do motorů, zdaňuje sazbou 9,95 korun za litr, takže při jeho dodržování je fritovací či jiný olej takto použitý dražší o desetikorunu. To významně mění ekonomiku těchto náhražek. Dalším rizikem je hustota olejových paliv, která časem vede k „zalepení“ motoru a jeho nutné opravě. Ta podle odborníků může vyjít až na 100 tisíc korun, praktici, kteří nechtějí uvést své jméno ale tvrdí, že opravu lze provést za zhruba 30 tisíc až 40 tisíc korun, přičemž na olejové palivo lze najet až 100 tisíc kilometrů. Oficiálně se úpravou motorů na rostlinný olej v Česku nikdo nezabývá. Ta přitom vlastně ani není nutná, pokud je řidič smířen s tím, že zejména při chladnějším počasí auto na olej nemusí „natočit“. Řešením je ale buď předehřívač oleje nebo kombinovaný systém paliv nafta/olej, kdy při startování je přívod pohonné hmoty nasměrován na naftu, a když se motor dostatečně ohřeje, lze přepnout na olej. Taková úprava stojí podle informací z internetových stránek asi 1000 eur. AUTOMOBILKY SÁZÍ NA HYBRIDY**

Posledním trendem výrobců aut v boji se stále dražší ropou jsou hybridní pohony. Jedná se o kombinaci benzinového či naftového agregátu a elektromotoru, která má snížit spotřebu paliva na pouhých několik litrů paliva na sto kilometrů. Zatím nesli prapor těchto technologií především Japonci. Jako první a zatím jediný hybrid se v České republice začala prodávat Toyota Prius. Na nedávném frankfurtském autosalonu se ukázali i Evropané. Mercedes vyvíjí hybridní pohon pro naftové i benzinové motory.

Dieselová varianta byla ve Frankfurtu namontována do prototypu luxusní verze S, která spotřebuje v průměru 7,7 litru nafty.

A umí jet až 250 kilometrů v hodině. Konkurenční Audi už dokonce oznámilo datum zahájení prodeje - rok 2008. Hybridní model Q7 pohání osmiválec s výkonem 350 koní propojený s elektromotorem o výkonu 32 kilowattů. Pokud to situace vyžaduje, může elektromotor pohánět vůz sám - rychlostí maximálně 30 km/h a do vzdálenosti dvou kilometrů. V hybridní variantě spotřebuje těžké Audi Q7 v průměru 12 litrů benzinu, o 13 procent méně než základní model.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít