A co fritovací olej?

03. října 2005, 00:00 - (ph)
03. října 2005, 00:00

NĚKTEŘÍ ZKOUŠÍ VŠECHNO Výrazný nárůst cen klasických pohonných hmot podnítil některé jedince k tomu, aby jako palivo pro svá vozidla vyzkoušeli netradiční produkty. A to ty, které původně k takovému účelu vůbec určeny nebyly - jedlé rostlinné oleje.

NĚKTEŘÍ ZKOUŠÍ VŠECHNO Výrazný nárůst cen klasických pohonných hmot podnítil některé jedince k tomu, aby jako palivo pro svá vozidla vyzkoušeli netradiční produkty. A to ty, které původně k takovému účelu vůbec určeny nebyly - jedlé rostlinné oleje. Pokud jde o „alternativní paliva“, v praxi řidiči využívají buď v obchodech nakoupené levné oleje, nebo dokonce již použitý fritovací olej. Cena za litr takové „pohonné hmoty“ se pohybuje u levných stolních olejů kolem 15 korun za litr, použitý fritovací olej přijde i na polovinu. To vypadá na první pohled velmi lukrativně. Skutečností je, že auta na takový pohon opravdu jezdí, což potvrzují i diskuze praktiků na internetových stránkách Petrol.cz. Dalším faktem je ale to, že jde zatím opravdu jen o jednorázové experimenty. I tak je použití olejových paliv rizikem - především proto, že se jejich uživatelé vystavují možností postihu za daňové úniky. Podle zákona o daních se totiž cokoliv, co lze použít jako palivo do motorů, zdaňuje sazbou 9,95 korun za litr, takže při jeho dodržování je fritovací či jiný olej takto použitý dražší o desetikorunu. To významně mění ekonomiku těchto náhražek. Dalším rizikem je hustota olejových paliv, která časem vede k „zalepení“ motoru a jeho nutné opravě. Ta podle odborníků může vyjít až na 100 tisíc korun, praktici, kteří nechtějí uvést své jméno ale tvrdí, že opravu lze provést za zhruba 30 tisíc až 40 tisíc korun, přičemž na olejové palivo lze najet až 100 tisíc kilometrů. Oficiálně se úpravou motorů na rostlinný olej v Česku nikdo nezabývá. Ta přitom vlastně ani není nutná, pokud je řidič smířen s tím, že zejména při chladnějším počasí auto na olej nemusí „natočit“. Řešením je ale buď předehřívač oleje nebo kombinovaný systém paliv nafta/olej, kdy při startování je přívod pohonné hmoty nasměrován na naftu, a když se motor dostatečně ohřeje, lze přepnout na olej. Taková úprava stojí podle informací z internetových stránek asi 1000 eur. AUTOMOBILKY SÁZÍ NA HYBRIDY**

Posledním trendem výrobců aut v boji se stále dražší ropou jsou hybridní pohony. Jedná se o kombinaci benzinového či naftového agregátu a elektromotoru, která má snížit spotřebu paliva na pouhých několik litrů paliva na sto kilometrů. Zatím nesli prapor těchto technologií především Japonci. Jako první a zatím jediný hybrid se v České republice začala prodávat Toyota Prius. Na nedávném frankfurtském autosalonu se ukázali i Evropané. Mercedes vyvíjí hybridní pohon pro naftové i benzinové motory.

Dieselová varianta byla ve Frankfurtu namontována do prototypu luxusní verze S, která spotřebuje v průměru 7,7 litru nafty.

A umí jet až 250 kilometrů v hodině. Konkurenční Audi už dokonce oznámilo datum zahájení prodeje - rok 2008. Hybridní model Q7 pohání osmiválec s výkonem 350 koní propojený s elektromotorem o výkonu 32 kilowattů. Pokud to situace vyžaduje, může elektromotor pohánět vůz sám - rychlostí maximálně 30 km/h a do vzdálenosti dvou kilometrů. V hybridní variantě spotřebuje těžké Audi Q7 v průměru 12 litrů benzinu, o 13 procent méně než základní model.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče