5 teorií o tom, co sleduje Apple v Číně

17. května, 07:20 - Jonáš Kříž
17. května, 07:20

V pondělí 16. května dorazil výkonný ředitel Applu Tim Cook do Pekingu, aby formálně završil dohodu z minulého týdne. Veřejnost tehdy překvapil investicí do čínské společnosti Didi Chuxing v celkové hodnotě jedné miliardy dolarů. Co tím americký gigant sleduje? Projděte si pět možných hypotéz.

Didi Chuxing v rámci Číny provozuje aplikaci pomocí níž si lidé mohou na dálku sjednat jízdu s registrovanými řidiči. Princip funguje stejně jako ten od amerického Uberu, který se na čínském trhu snaží prorazit od loňského roku. A právě Didi Chuxing, který vznikl před rokem fúzí dvou menších společnosti Didi Dach a Kuaidi Dacher, představuje právě pro Uber v Číně největší konkurenci.

1. Stabilní investice

Asi nejjednodušším vysvětlením, proč Apple do Didi Chuxing investuje, je to, že společnost, jejíž odhadovaná cena se v současnosti pohybuje někde mezi 20 a 25 miliardami dolarů, bude představovat stabilní investici. Didi Chuxing v současnosti kontroluje 87 procent trhu v zemi a podle serveru techinasia.com je v její síti zaregistrováno celkem 14 milionů řidičů a zprostředkovává 11 milionů jízd za den. V den návštěvy Tima Cooka zároveň oznámila svou plánovanou expanzi do USA s předpokládaným termínem v roce 2018.

2. Příprava na válku s Uberem

Americký Uber, jehož hodnota je v současnosti odhadována na 62,5 miliardy dolarů, to v nejbližší budoucnosti rozhodně nebude mít jednoduché. Kromě právníků a státních úřadů se proti němu formuje také mezinárodní koalice složená z menších, konkurenčních firem. Jejich cílem je to, aby americký gigant nemohl v žádné zemi získat monopol. V rámci koalice se Didi Chuxing spojila s americkým startupem Lyft, který pro Uber představuje největšího soupeře v USA.

Kromě podpory Applu se Didi mohl v minulost těšit i z přízně čínské investiční společnosti Tencent či gigantu Alibaba, asijské obdoby Amazonu.

Apple by do celkové skládačky mohl zapadnout s přihlédnutím k množícím se spekulacím ohledně vývoje jeho „autonomního“ vozidla. V této kategorii by totiž již brzy mohl stanout proti dalším technologickým společnostem. Kromě Tesly své vozidlo v budoucnu bude pravděpodobně vyvíjet právě i Uber. Ten svůj projekt představil letos v srpnu na Arizonské univerzitě.

O projektu Applu se spekuluje již déle. Asi nejčerstvější informaci přinesla minulý měsíc německá média. Podle jejich názoru se totiž tajná továrna na chytré automobily americké společnosti nachází někde na území Berlína.

3. Bezpečný přístav mimo dohled úřadů

Podobně jako ostatní velké americké společnosti ani Apple nepatří v placení daní mezi zaryté poctivce. Jak vyplývá ze zjištění zpravodajského serveru televize CNN, největších padesát technologických firem se sídlem v USA disponuje celkovým obnosem 1,4 bilionu dolarů ukrytým mimo dosah amerických úřadů.

Velký podíl na tomto koláči má právě Apple, které mu z něj podle serveru techinasia.com patří celých 200 miliard. Byl to koneckonců právě Tim Cook, šéf firmy, kdo nedávno CNN sdělil, že by velice rád zahraniční zisky firmy převedl zpět domů, posteskl si nicméně, že nemůže, protože by z toho podle platných zákonů musel odvést 40 procent na daních americkým úřadům.

4. Vstup na trh chytrých automobilů

Ačkoliv konkrétní důkazy stále chybí, jisté skutečnosti by ve prospěch teorie, že Apple připravuje vlastní „chytré“ elektromobily, mohly nahrávat. Například minulý měsíc společnost najala bývalého vice prezidenta vývoje vozidel společnosti Tesla Motors a bývalého inženýra automobilky Aston Martin Chrise Porrita.

„Myslím si, že průmysl se nachází na hranici významných změn,“ řekl Tim Cook v říjnu pro server carscoops.com, když komentoval automobilový průmysl, a dodal, že během těchto změn budou velice důležitou roli hrát autonomní vozidla, která se obejdou bez lidských řidičů. Pokud by skutečně Apple na něčem takovém pracoval, mohl by prostřednictvím aplikace Didi Chuxing získat cenná data o lidech, trasách a vozidlech, což by představovalo významnou tržní výhodu.

5. Noví zákazníci

Uber i ostatní podobné společnosti fungují přes mobilní aplikace, a ty zase vyžadují chytré telefony. Kde jinde hledat nové potenciální kupce pro produkty Applu než mezi miliony registrovaných řidičů Didi Chuxing. Ředitelka společnosti Jean Liu sice minulý týden spekulaci tohoto druhu odmítla komentovat, nicméně nic jí nebrání v tom svůj postoj změnit obzvláště nyní, když ji Tim Cook přijel navštívit do Číny osobně. Je tedy pravděpodobné, že řidiči společnosti budou nějakým způsobem povzbuzováni v tom, aby používali pro sjednávání jízd právě produkty od jmenované americké společnosti.

__

Dále čtěte o společnosti Apple a technologiích:

Podpásovka pro Apple. Čínský IPHONE míří na trh

Hyundai pracuje na exoskeletonu, poskytne nadlidskou sílu

Mohlo by vás zajímat

 Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Klára Dostálová: Čínské svatby lákají do Prahy

 Michal Hašek (ČSSD)

Kapky štěstí na jižní Moravě

Ilustrační foto

Na tom Schumpeterovi něco bude

Makrooko Miroslava Zámečníka

Lavičky ze dřeva a vzpomínek

 Geolog Václav Cílek (foto Martin Pinkas/Euro)

Václav Cílek: Ocitáme se ve světě nerovnováhy

Hongkong - ilustrační foto

Ekonomicky nejsvobodnější zůstává Hongkong, Česko si výrazně polepšilo

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče