3M: Inovace znamenají slibnou budoucnost

25. února 2011, 06:22 - Miroslav Štochl
25. února 2011, 06:22

Někdo může znát jejich produkty pro automobilový průmysl a netuší nic o čističkách vzduchu nebo stetoskopech. Jiní zase používají žluté Post-it papírky a u doktora dostali lehkou sádru Soft cast. Zkratka 3M je prostě synonymum pro řadu rozmanitých výrobků, které spojuje jedno klíčové slovo: inovace.

Foto: 3M

Původní název společnosti zněl v roce založení 1902 Minnesota Mining and Manufacturing Company. Pět zakladatelů tehdy chtělo na severním břehu Hořejšího jezera těžit korund pro výrobu brusných válců. Brzy se však ukázalo, že nejde o korund, ale o mnohem měkčí anortozit. Jen díky vytrvalosti a vůli k přežití se firma přeorientovala na výrobu brusného papíru. Tehdy se společnost naučila zaměřit se na dlouhodobou budoucnost, bez níž by nepřežila neúspěchy prvních let.

Prostor pro dobré nápady

Společnost 3M si už od počátku uvědomovala, že inovace a výzkum jsou pro ni tím nejdůležitějším. Proto každoročně na výzkum a vývoj putovalo sedm procent celkového obratu. Éra úspěšných vynálezů začala počátkem 20. let s objevem voděodolného brusného papíru. Jeho použití v automobilovém průmyslu podstatně snižovalo prašnost. Dalším vynálezem 3M byla maskovací páska, která se používá v lakovnách k zakrytí karoserie. Zásluhy na jejím vzniku měl Richard Drew. Ten na začátku 30. let vynalezl také první průhlednou voděodolnou lepicí pásku, jež se hodila pekařům nebo řezníkům k balení potravin. S touto páskou souvisí založení značky Scotch, která se v USA stala ekvivalentem pro lepicí pásky všeho druhu.

Ve stejné době sepsal vedoucí vývoje Richard Carlton inovační pravidla, jež předběhla svou dobu. Kladla důraz na neustálé zlepšování a volnou výměnu informací a nápadů mezi odděleními. Každý nápad má dostat šanci, aby ukázal svou hodnotu. I když nebude dobrý, je užitečné vědět, kterou cestou nemá smysl jít. Objev maskovací pásky dal také vzniknout pravidlu

15 procent. Podle něj by měl každý zaměstnanec výzkumu věnovat 15 procent svého času práci na vedlejších projektech. 3M tím dala prostor vynalézavým výzkumníkům, aby rozvíjeli vlastní nápady.

Umění odejít

Během druhé světové války rozšířila 3M své portfolio vynálezů o reflexní materiály a magnetické pásky. V 50. letech stála u zrodu kancelářské revoluce, když přišla s kopírováním na termopapír, a stvořila tak celé nové odvětví. Kopírování bylo pro 3M důležitým byznysem, který do 80. let vytvářel miliardu dolarů obratu ročně. V 50. a 60. letech po uvedení kopírek na trh rostlo odvětví raketovým tempem, protože tu nebyl silný konkurent. Situace se začala obracet v 70. letech, kdy Xerox přišel s kopírkou podobných rozměrů. Předtím byly tyto stroje velké a drahé, jejich jedinou výhodou bylo kopírování na obyčejný kancelářský papír.

Vývoj šel ale kupředu a na konci dekády už začínalo být jasné, že se termokopírky dostávají do konečné fáze životního cyklu. 3M tehdy stála před rozhodnutím, jak pokračovat dál. Divize kopírování už nedosahovala růstu obratu nad 10 procent, což bylo pravidlo pro každou oblast jejího podnikání. Rozhodnutí prodat celou divizi bylo zlomové, a vlastně šlo o klasický inovační model 3M: vytvořit jedinečný produkt, stát se lídrem trhu a po skončení nejvýnosnější životní fáze produktu vzít technologické know-how a použít jej jinde. 3M proto v polovině 80. let vytvořila společný podnik se společností Harris a později jí svůj podíl prodala.

Osudová rozhodnutí

Zkušenost s oddělením části firmy se hodila v polovině 90. let, kdy se podobný vývoj opakoval v divizi magnetického záznamu. Na konci 40. let 3M přišla s prvním komerčně prodávaným páskem pro magnetický záznam zvuku a v 50. letech se k němu přidal i pásek pro videozáznam. Poté přišly další produkty včetně videokazety pro domácí použití, audiokazety a počítačové diskety. Ty byly v 90. letech dobře známé i u nás a dodnes je to jedna z prvních věcí, které se lidem při vyslovení názvu 3M vybaví. Rychle rostoucí odvětví přilákalo množství konkurentů a nastal tlak na snižování výrobních nákladů. 3M si nemohla dovolit zůstat pozadu a například u videokazety dokázala snížit její výrobní cenu ze čtyř dolarů na 95 centů, rychlost výroby navíc stoupla více než dvojnásobně.

I přes tato zlepšení dokázali soupeři vyrábět levněji. Stejně jako u kopírek stála 3M před dalším osudovým rozhodnutím. Investovat masivně do výroby s nejistým výhledem na zlepšení do budoucna, nebo celé odvětví opustit? Výsledkem bylo vyčlenění aktivit ve fotografickém a magnetickém byznysu do nové společnosti Imation a současně ukončení výroby audio a videopásek. V porovnání s kopírovacím byznysem šlo o mnohem větší změnu – do Imation přešlo tehdy 11 tisíc zaměstnanců.

Lepítka místo lepidla

Některé věci nám přijdou samozřejmé, přitom byl jejich objev spíše dílem náhody. Papírky Post-it jsou příkladem, jak těžce se některé vynálezy rodí. Původně šlo o nápad bez využití. Výzkumník Spencer Silver v roce 1968 přišel na lepidlo, které nevytvářelo film, ale drobné kuličky. Proto po něm při odlepení na povrchu nic nezůstalo. Pár dalších let pro něj Silver hledal využití po celé firmě, ale nikdo neměl zájem. Až později napadlo jeho kolegu Arthura Frye, že lepidlo, které drží na jakémkoliv povrchu a nezanechá na něm žádné stopy, je ideální pro drobné poznámky a vzkazy.

V tu chvíli ale byly papírky Post-it ještě daleko od své finální podoby. Fry využíval 15 procent svého času v práci, aby během 18 měsíců vyřešil technické a výrobní problémy. Později dostaly vzorky papírků Post-it sekretářky vedení firmy. Když si je jejich šéfové začali půjčovat a chtěli další, bylo jasné, že se mnohaleté úsilí vyplatilo. Cesta od objevu lepidla k prodeji hotového výrobku zabrala celkem 12 let. Od té doby 3M uvedla papírky různých rozměrů a barev spolu s příslušenstvím jako zásobníky na stůl, v tužce nebo připevnitelné na ruku. Jde o ukázku přístupu 3M k nápadům. „V 3M jsme všichni plni nápadů. Nikdy žádný nezahazujeme, protože nevíme, kdy se někomu může hodit,“ říká Fry.

3M v Česku

V Česku vede pobočku 3M David Vrba a je na to patřičně hrdý. „U zahraničních poboček 3M není obvyklé, aby je vedl místní rodák,“ říká. V poslední době se snaží vedle firemních zákazníků více oslovit i konečné spotřebitele. „Skvělých výrobků na to máme dost,“ potvrzuje Vrba. Na českém trhu se také projevila vstřícnost 3M k akvizicím, když loni koupila značku Spofaplast. Pod stejným názvem hodlá náplasti s 50letou tradicí vyrábět i nadále. „Pokud se nalezne další vhodná příležitost, rádi bychom v České republice koupili výrobní závod a přesunuli sem i část výzkumných aktivit,“ dodává ředitel Vrba.

Firma se zapojuje také do obecně prospěšných projektů. V Liberci dodala bezpečnostní prvky na úpravu rizikového přechodu u základní školy a Nový Bydžov vyhrál v soutěži Cesty městy její informativní dopravní radar. „Hlavními pilíři naší strategie je dělat život ekologičtějším, bezpečnějším a důmyslnějším, a to je koneckonců i smysl většiny lidských vynálezů,“ uzavírá ředitel Vrba.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče