3D míří do obýváků

18. února 2010, 14:33 - Martin Rychlík
18. února 2010, 14:33

Letošní rok může být pro rozvoj „trojrozměrných“ televizí zásadní

Rozsekl to Panasonic. V půli února vypustil s velkou pompou do světa zprávu, že chce od dubna prodávat televize umožňující pravé „trojrozměrné“ zážitky. Nové přístroje mají být asi o třicet procent dražší než jejich nudně placaté 2D sestřičky. Svůj atak na neoraný 3D trh Panasonic podpořil i ziskem ocenění pro nejlepší produkt veletrhu Consumer Electronic Show (CES) v Las Vegas, které pobrala plazmová 3D HDTV série TC-PVT25. Budou k ní dodávány i speciální brýle, podobné jaké lidé znají z kin typu IMAX. A aby to nebylo málo, firma rovněž představila největší 3D televizi na světě, která ještě není v prodeji, ale má kolosální úhlopříčku 152 palců. S přičtením aktuální popularity filmového hitu Avatar se pak dá vykouzlit mnohé. Doputují tedy modří Pandořané do českých obýváků už letos?

Teleklání na obzoru „Rok 2010 bude pro televizní trojrozměrnou technologii klíčový. Do nového trhu chceme zapojit také filmový průmysl,“ řekl Širo Nišiguči, marketingový šéf ze společnosti Panasonic. Zaspat nechtějí ani konkurenti: své produkty s plastičtějším zážitkem připravuje LG Electronics, Samsung i Sony. „Už v roce 2010 uvedeme na trh výrobky, které budou schopny vytvářet 3D televizní obraz,“ prohlásil loni v září výkonný ředitel Sony Howard Stringer. A doplnil: „Půjde o 3D televizory Bravia, notebooky Vaio, herní konzole Playstation a mechaniky Blu-ray.“ Investoři jsou ovšem opatrní a jedním dechem upozorňují, že na koupi 3D televizorů je ještě příliš brzy… Jeden z analytiků japonské společnosti Ichiyoshi Investment Management nedávno připomněl, že v USA trvalo jednu celou dekádu, než cena barevných televizorů klesla tak nízko, aby byla pro lidi přijatelná. Týdeník BusinessWeek věnoval v prosinci tématu 3D televizí značný prostor, ale kvůli jejich vysokým cenám předvídá pouze pozvolný nástup. Nicméně jedno je zřejmé, na potenciálním trhu s „tři-dé“ se začaly dít věci.

Vykročení v linii neúspěšných? Pokusů proměnit nudně placatý obraz v prostorový svět už tu pár bylo. Stačí vzpomenout na stereoskopická kukátka, anaglyphy, virtuální helmy nebo herní zařízení Virtual Boy od Nintenda. Nové pojetí má být úspěšnější, avšak základ je stále stejný. Prostorový vjem statických obrazů, jenž vzniká v lidském mozku při sledování dvou plošných posunutých obrazů stejné scény, popsal již ve třicátých letech 19. století sir Charles Wheatstone. Část z poznatků v oblasti stereoskopie došla uplatnění v oblasti filmové techniky, ale do té televizní trvala pouť déle. I v případě 3D televizí, které nyní vyrážejí do světa, bude třeba brýlí, jež oba vysílané signály složí do vytouženého výsledku.
Právě „teleokuláry“ se mohou stát překážkou slibného rozvoje nové zábavy. Vždyť si to představme: mladý pár doma sleduje romantikou nabitý Titanic v Cameronově 3D sestřihu, leč namísto z očí do očí si partneři v nejvypjatější chvíli pohlédnou do temných zrcadlovek… Ale nic není ztraceno! Cestou mohou být 3D autostereoskopické zobrazovače, které nepotřebují brýle a vyvíjí je již řada firem. „Jako příklad uveďme 3D zobrazovač Philips WOW 42. V roce 2008 na výstavě IFA v Berlíně přislíbila firma Sony dodat na trh 3D zobrazovač Bravia do roku 2010. Rovněž Panasonic již představil vzorek 3D plazmového zobrazovače s úhlopříčkou 42 palců. Pozadu nezůstávají ani další firmy, například Samsung,“ napsal profesor Václav Říčný z Ústavu radioelektroniky při elektrotechnické fakultě VUT v Brně. A jak upozornil magazín Wired, kromě brýlí může být potíží i tak zdánlivě banální věc, jako jsou ovládací menu TV či firem, jež budou poskytovat obsah – třeba video na přání. Ředitel vývojářské firmy Nagravision Frank Dreyer klade ne zcela řečnickou otázku: „Pokud už máte televizi, která podporuje 3D mód, proč byste odcházeli do 2D zobrazení kvůli něčemu tak obyčejnému, jako je přeladění?“

Bez obsahu není švandy! Klíčovou překážkou pro hromadné šíření třetího rozměru napříč obývacími pokoji bude pochopitelně počáteční nedostatek programů, zejména sportu, myslí si analytici. Ale i zde svítá na časy. Například v Americe chce kanál ESPN, jenž patří divizi skupiny Walt Disney, spustit vysílání již v červnu. A během prvního roku plánuje ESPN 3-D odvysílat nejméně 85 živých sportovních akcí, přičemž si dělá nároky stát se první 3D televizní sítí. Discovery Communications, bližší Sony, zase hovoří o konci letošního roku a plánuje rozjet první trojrozměrné nonstop vysílání. Panasonic spolupracuje s DirecTV na přípravě stanic dosti bohatého portfolia: CBS, Fox Sports/FSN, MTV či NBC Universal. Letos se v 3D rozjede i britská televize Sky – v této novátorské formě už zkusmo nabídla fotbalové i rugbyové utkání, sprint fenomenálního Usaina Bolta i Labutí jezero v podání Anglického národního baletu. Na plastičtější sport sází francouzský Canal+ i BBC, jež přípravy směřuje k olympijským hrám v Londýně 2012. Vydávat trojrozměrné filmy na Blu-ray discích již přislíbily některé velké mediální divize – třeba Disney hodlá zabodovat s pohádkami.

Ordinace s růžovými brýlemi Nač se můžeme těšit v Česku, se nedávno pokusil zjistit server Digizone.cz, jenž oslovil technické ředitele čtyř zdejších televizí. „Ze čtyř největších tuzemských televizních stanic, tedy Novy, Primy, České televize a TV Barrandov, připustila zájem o 3D vysílání zatím jen veřejnoprávní ČT. Podle technického ředitele Rudolfa Popa si už dokonce interně zkoušela, jak funguje reprodukce trojrozměrného obrazu a jaký vysílací systém je pro ni nejlepší. I Pop ale připouští, že šlo jen o předběžné seznamování s novou technologií, aby ČT ,neujel vlak‘. Rozhodně se nedá říct, že by se na Kavčích horách chystali natáčet třeba Jana Krause a jeho pořad Uvolněte se, prosím, trojrozměrně,“ píše server. Prozatím si musejí nechat zajít chuť i ty dámy, jež se chystaly sledovat svou oblíbenou Ordinaci doslova s růžovými brýlemi. Nechme se překvapit, tato technologie má velký potenciál. Jen pozor, aby ti, kteří se rozhodnou zakoupit „3D-telky“ v první vlně, neřešili obden smutnou otázku: Pustíme si dnes z Blu-ray disků Avatar 3D Director‘s Cut, anebo Avatar Enhanced 3D?

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče