100 miliard v ohrožení?

12. září 2008, 20:38 - István Lékó
12. září 2008, 20:38

Ministr financí tvrdí, ...

Celý podtitul: Ministr financí tvrdí, že paralelní prodej Gatwicku a Chicago Midway nesníží zájem investorů, ani plánovaný privatizační výnos pro český stát

Zhruba sto miliard korun. To je částka, kterou vláda očekává z privatizace Letiště Praha. Prodej před několika týdny začal tím, že ministerstvo financí vypsalo soutěž na privatizačního poradce. Vláda plánuje, že obchod dokončí přibližně na podzim 2009. Mezi vládními politiky zavládlo nadšení, a to ze tří důvodů: ti poctiví se těší proto, že oznámí národu obrovský příjem do státní pokladny; ti méně poctiví proto, že před volbami v roce 2010 budou moci rozdávat i na nesmyslné sociální podpory; a ti zkorumpovaní proto, že jim z těch sto miliard spadne něco pod stůl.
Dobrou náladu trochu pokazil spor mezi premiérem Mirkem Topolánkem a pražským primátorem Pavlem Bémem o to, jaké procento z privatizačního výnosu dostane hlavní město a zda peníze získá automaticky, nebo pouze na předem vysoutěžené projekty. Zatím to vypadá, že premiér trvá na druhé variantě, ale už jsou slyšet názory, že Bém peníze dostane i bez toho, aby vláda předtím věděla, za co budou utraceny.

Nižší atraktivita Do zpráv o porcování prasete, které ještě nikdo neviděl, přišla zneklidňující informace. Souběžně s privatizací Letiště Praha se pravděpodobně uskuteční minimálně dvě transakce týkající se stejných aktiv: londýnského Gatwicku a letiště Chicago Midway. A předpokládá se, že se o všechny terminály poperou přibližně stejní globální hráči. Jsou totiž roky, kdy se na celém světě neprodává žádné velké letiště, zato nyní jsou na prodej najednou nejméně tři! Otázka je, zda tato situace, která do jisté míry sníží atraktivitu Letiště Praha, může snížit i privatizační výnos.
Ministr financí Miroslav Kalousek je optimistický. Na otázku týdeníku EURO, zda se domnívá, že stát za Letiště Praha získá zhruba 100 miliard korun i v případě, že paralelně s touto privatizací proběhne i prodej dvou dalších, odpověděl krátce, ale jasně: Ano.
Proces pronájmu Chicago Midway na 99 let je již v plném proudu (cena dlouhodobé koncese se většinou téměř rovná prodejní ceně), v Praze se už vybírá poradce, v případě Gatwicku ani nezačal. Z hlediska české vlády by bylo ideální, kdyby se transakce v Chicagu neuskutečnila, pak by investoři o pražský terminál soutěžili nejdříve. Podívejme se ale na to, jak se vyvíjejí zmíněné konkurenční procesy.

Zlá doba Chicago Midway je jedno ze tří letišť v okolí města. Loni odbavilo 19 milionů cestujících, má pět ranvejí a moderní odletovou halu z roku 2004. Vlastní jej město Chicago a „privatizace“ se má uskutečnit formou dlouhodobé koncese na 99 let. Hodnota transakce se odhaduje na tři miliardy dolarů (přes dvě miliardy eur). Poradcem města je konsorcium Credit Suisse/Bank of America. Zájemci jsou Abertis/Babcock & Brown/General Electric, Aéroports de Paris/Morgan Stanley Infrastructure Partners, Hochtief AirPort/Goldman Sachs Infrastructure Fund, Carlyle Infrastructure Partners a konsorcium YVR Airport Services/John Hancock Life Insurance. První tři z nich se jistě objeví i mezi zájemci o Letiště Praha. Pokud by nenastaly v privatizačním procesu potíže, Chicago Midway by mělo mít nového majitele do konce letošního roku, nejpozději začátkem příštího.
Problémy ale nastaly, jelikož minulý týden se objevila zpráva, že se kvůli úvěrové krizi nabídky zájemců pravděpodobně sníží o pětinu. Jeden z investorů, australský Macquarie Group, soutěž opustil s odvoláním na situaci na bankovních trzích. „Když si půjčíte, bude to dražší, a oni vám nechtějí půjčit zas tolik,“ tvrdí prezident konzultační firmy Infrastructure Management Group Steve Stekle, který maximální příjem z dlouhodobého pronájmu odhaduje jen na 2,5 miliardy dolarů. „Je to jednoduchá matematika. Investoři nabídnou méně,“ dodává Stekler. „Není to ten nejlepší čas pronajmout Midway Airport,“ konstatoval minulý týden list Chicago Tribune.

Velké oči? Londýnské letiště Gatwick by mělo být prodáno z jiného popudu než to chicagské. Britská komise pro dozor nad hospodářskou soutěží v srpnu dospěla k předběžnému názoru, že by letištní operátor BAA, který prý má na trhu příliš dominantní pozici, měl prodat tři ze svých sedmi britských letišť. Zpráva komise uvádí, že by se měl operátor zbavit dvou ze tří londýnských letišť a jednoho ve Skotsku. Firma BAA na to reagovala tím, že nemá v úmyslu prodat londýnské Heathrow. Zbývajícími dvěma londýnskými terminály jsou Stansted a Gatwick. BAA (od roku 2006 patří do španělské skupiny Ferrovial) má na britská letiště téměř monopol, na což si stěžovaly aerolinie. Zjištění komise, jež ohlásí konečné rozhodnutí až v dubnu příštího roku, je přesto vůči BAA tvrdší, než se předpokládalo. Může se stát, že antimonopolní úřad nakonec donutí BAA prodat letiště Gatwick či Stansted, nebo možná obě, a jedno ze skotských letišť. Letiště v Gatwicku je druhé největší ve Velké Británii a šesté na světě, loni odbavilo až 35 milionů cestujících. Má jen jednu ranvej, proto je označováno za nejvytíženější na světě.
Sunday Times nedávno napsal, že BAA již oslovila několik investorů, kteří chtějí koupit letiště Gatwick a nabízejí za ně až tři miliardy liber (asi 94 miliardy korun). Podle listu jde o Hochtief AirPort, Global Infrastructure Partners, General Electric/Credit Suisse, Macquarie a Manchester Airport. Opět dva z nich jsou uváděni i mezi zájemci o letiště v Ruzyni. Je ale pravděpodobné, že BAA nebude s dubnovým verdiktem příslušné komise souhlasit a odvolá se. V této době už bude prodej Letiště Praha v plném proudu.
Podíváme-li se ale na indikované ceny letišť Chicago Midway a Gatwick (dva a až čtyři miliardy eur), vynoří se otázka, zda ti, co za menší Letiště Praha očekávají 100 miliard korun, přece jen nemají velké oči. (I když v případě Chicago Midway investoři počítají s dluhem letiště ve výši 1,2 miliardy dolarů, zato zadlužení Letiště Praha je nepatrné.) Při zajišťování zdrojů mohou zájemci o Prahu narazit na stejný problém jako v případě Chicaga.
Na druhé straně je pravda, že příležitostí investovat takzvané dlouhé peníze do podobných aktiv, jako je Letiště Praha, je na světě málo. Mohlo by to přilákat světové investory bez ohledu na to, zda úvěrová krize existuje, či nikoliv.

TABULKA
Zájemci o Prahu Potenciální investoři a jejich poradci
Investor; Poradce
Abertis; Citigroup
Aéroports de Paris/Ontario Teachers; HSBC/Patria Global Infrastructure Partners; Wood & Company
Hochtief AirPort; UniCredit/Société Générale/KB
Macquarie Group; Deloitte
Pramen: Zdroje týdeníku EURO

BOX
Letiště Praha 12,5 milionu odbavených cestujících (v roce 2007).
Odhadovaná prodejní cena: čtyři miliardy eur.

Chicago Midway 19 milionů odbavených cestujících (v roce 2007).
Odhadovaná prodejní cena: tři miliardy dolarů.

Gatwick Airport 35 milionů odbavených cestujících (v roce 2007).
Odhadovaná prodejní cena: čtyři miliardy eur.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče