Soukromníky na dálnici nechceme

 Weikert 12. dubna 2016, 12:00  -  Petr Weikert
12. dubna 2016, 12:00

V podání českých ministrů dopravy to zní jako nekonečná pohádka. Už deset let se chystají postavit dálnici za soukromé peníze formou takzvaného PPP projektu. A už deset let se jim to tak nějak nedaří. Nyní zrušil Antimonopolní úrad ministru Danu Ťokovi soutěž na poradce ke stavbě soukromého úseku D4 mezi Příbramí a Pískem. A je dobře, že se PPP na dálnici nespustilo.

Nezdařené PPP

Ne, že by šlo v zásadě o špatný nápad. Je tu ale několik věcí, které před PPP varují. Třeba Ústrední vojenská nemocnice musela stopnout dvoumiliardovou investici na přestavbu, neslavně skončila i spolupráce Zemanova kabinetu s Izraelci, kteří měli stavět D47. Příkladů by se napočítalo samozřejmě víc.

Je na čase říci, že stát PPP neumí zvládnout a proto je dobře, že žádné nové pokusy dosud nezačaly. Správnou dobu, kdy začít, pozná ministr dopravy tak, že Česko bude mít fungující zákon o zadávání veřejných zakázek, že zároveň nebude různými podněty zahlcen Antimonopolní úrad, že se bude moci stavět podle systému FIDIC (Investor nadefinuje parametry díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje) a že stát dokáže smlouvu v rámci PPP napsat rozumně, tedy nenapíše na sebe zbytečně moc odpovědnosti.

Vyřešit se také musí výběr mýtného pro soukromníky (ze zákona je příjemcem mýta stát). K tomu si můžeme připočíst vyřešení zdlouhavého vyvlastňování pozemků, hrozby Evropy kvůli špatnému posuzování vlivů stavby na životní prostředí a na konci nám vyjde nějaký rok 2379.

Naše malá diskriminace

Pouštět se do PPP bez vyřešení těchto elementárních potíží znamená neúměrné riziko. Šance, že by se taková stavba neprotáhla o měsíce a roky, případně že by stát za své chyby musel soukromníkovi platit, je dost velká.¨

Jeden z problémů se vlastně ukázal už nyní, při pouhém hledání poradce pro PPP. Antimonopolní úřad nápad ministerstva odmítl proto, že u poradce celkem logicky požadovalo zkušenosti s podobným projektem. Jenže v Česku je nikdo nemá, a tak prý došlo k diskriminaci tuzemských firem. No řekněte, rozjeli byste s klidným svědomím v takovém prostředí miliardovou investici?

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít