Ztracen v cizině

15. prosince 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
15. prosince 2014, 00:00

CzechPOINT@office nově umožňuje ověřování totožnosti v zahraničí online

Ztracený si musí připadat každý občan, který přijde o své osobní doklady v zahraničí. Je to jistě nemilá životní zkušenost, ale stává se to poměrně často. Pokud se taková věc přihodí v Evropě, lze ji řešit celkem snadno. Horší to je v případě, kdy je člověk někde daleko, kam se dopravil třeba letecky. V takové situaci se bez dokladů neobejde. V minulosti existoval způsob řešení takové situace – za pomoci našich zastupitelských úřadů. Občan se musel dostavit na nejbližší ambasádu, vyplnit příslušný formulář, který byl odeslán faxem nebo mailem na příslušný odbor ministerstva vnitra. Zde podle uvedených dat totožnost ověřili a poslali zpět na ambasádu potvrzení, ano – je to občan XY. Následně mohl být vydán náhradní doklad, který mu umožnil návrat do vlasti.

Mělo to jeden háček – dlouhé čekání. Celý proces byl totiž postaven na listinném formuláři a ověření ze strany ministerstva probíhalo pouze v pracovní dobu. Zkrátka se nejednalo o žádný online systém.

Začátkem února 2014 byla na rozhraní CzechPOINT@office spuštěna nová agenda sloužící k online ověření totožnosti občana v případě, že na zastupitelském úřadě nahlásí ztrátu příslušného dokladu. Nový způsob ověření totožnosti zrychluje celý proces prostřednictvím využití back office systému Czech POINT a referenčních údajů v základních registrech. Zdlouhavé čekání tak odpadá. Současně se zvyšuje bezpečnost celého procesu, protože k ověření žadatele je použito více údajů než dříve.

Cestu, kterou se vydalo ministerstvo zahraničí, lze označit za zcela unikátní. Nepustilo se do budování nového nákladného IT systému, ale využilo stávající systém, do kterého bylo doplněno pouze několik komponentů.

Nespornou výhodou je, že resort nemusel školit uživatele, instalovat další software ani hardware a nemusel distribuovat nové přístupové údaje. S univerzálním rozhraním CzechPOINT@office už úředníci ministerstva pracovat umějí, naučili se to v rámci jiných agend dostupných nejen jim, ale i dalším orgánům veřejné správy.

Podle statistik pomohla nová agenda za necelý rok provozu téměř dvěma tisícům občanů, kteří se dostali v zahraničí do svízelné situace. Ambasády řešily tyto životní situace v online režimu. Stát se o své občany skutečně postaral. Ověření totožnosti se tak stalo ukázkovým příkladem využití již hotového systému, který je použitelný i pro další agendy, kdy je potřeba zajistit komunikaci s centrálními systémy státní správy – prostě sdílet služby.

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel, Newps.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče