Ztracen v cizině

15. prosince 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
15. prosince 2014, 00:00

CzechPOINT@office nově umožňuje ověřování totožnosti v zahraničí online

Ztracený si musí připadat každý občan, který přijde o své osobní doklady v zahraničí. Je to jistě nemilá životní zkušenost, ale stává se to poměrně často. Pokud se taková věc přihodí v Evropě, lze ji řešit celkem snadno. Horší to je v případě, kdy je člověk někde daleko, kam se dopravil třeba letecky. V takové situaci se bez dokladů neobejde. V minulosti existoval způsob řešení takové situace – za pomoci našich zastupitelských úřadů. Občan se musel dostavit na nejbližší ambasádu, vyplnit příslušný formulář, který byl odeslán faxem nebo mailem na příslušný odbor ministerstva vnitra. Zde podle uvedených dat totožnost ověřili a poslali zpět na ambasádu potvrzení, ano – je to občan XY. Následně mohl být vydán náhradní doklad, který mu umožnil návrat do vlasti.

Mělo to jeden háček – dlouhé čekání. Celý proces byl totiž postaven na listinném formuláři a ověření ze strany ministerstva probíhalo pouze v pracovní dobu. Zkrátka se nejednalo o žádný online systém.

Začátkem února 2014 byla na rozhraní CzechPOINT@office spuštěna nová agenda sloužící k online ověření totožnosti občana v případě, že na zastupitelském úřadě nahlásí ztrátu příslušného dokladu. Nový způsob ověření totožnosti zrychluje celý proces prostřednictvím využití back office systému Czech POINT a referenčních údajů v základních registrech. Zdlouhavé čekání tak odpadá. Současně se zvyšuje bezpečnost celého procesu, protože k ověření žadatele je použito více údajů než dříve.

Cestu, kterou se vydalo ministerstvo zahraničí, lze označit za zcela unikátní. Nepustilo se do budování nového nákladného IT systému, ale využilo stávající systém, do kterého bylo doplněno pouze několik komponentů.

Nespornou výhodou je, že resort nemusel školit uživatele, instalovat další software ani hardware a nemusel distribuovat nové přístupové údaje. S univerzálním rozhraním CzechPOINT@office už úředníci ministerstva pracovat umějí, naučili se to v rámci jiných agend dostupných nejen jim, ale i dalším orgánům veřejné správy.

Podle statistik pomohla nová agenda za necelý rok provozu téměř dvěma tisícům občanů, kteří se dostali v zahraničí do svízelné situace. Ambasády řešily tyto životní situace v online režimu. Stát se o své občany skutečně postaral. Ověření totožnosti se tak stalo ukázkovým příkladem využití již hotového systému, který je použitelný i pro další agendy, kdy je potřeba zajistit komunikaci s centrálními systémy státní správy – prostě sdílet služby.

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel, Newps.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi…
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Technologie
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít