Změnit dodavatele energie v aukci se nemusí vyplatit

16. června 2014, 00:00 - Alena Adámková
16. června 2014, 00:00

Elektřinu nebo plyn pro domácnosti levněji, úspory až v řádech desítek procent. Těmito a podobnými nabídkami přitahují pozornost veřejnosti elektronické aukce dodávek energií. Levnější energie se ale paradoxně vyplatit nemusejí. Má to totiž leckdy různé „háčky“. Podle nedávno uveřejněné zprávy prodělalo na změně dodavatele energie 74 procent dotazovaných respondentů.

Aukcí, ve kterých odběratel může „vydražit“ elektřinu nebo plyn, v poslední době přibývá. Zpočátku se do nich zapojovaly podniky a orgány veřejné správy, dnes jsou nabízeny i domácnostem. Probíhají v elektronické aukční síni, kde zákazník online sleduje nabídky jednotlivých dodavatelů. Ti se předhánějí v nejnižších cenách. To je bezesporu lákavá představa, která však má svá úskalí.

Nekupujte zajíce v pytli „Stejně jako při každé jiné aukci nebo obchodování by se dražitel měl, alespoň do určité míry, orientovat v problematice, aby dokázal jednotlivé nabídky správně vyhodnotit vzhledem k aktuální situaci a možnému vývoji,“ říká mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek.

Svým rozhodnutím totiž na sebe odběratel přebírá i související riziko. To může spočívat například v tom, že cena, za niž energii nakoupí, pro něj bude platit bez možnosti změny po danou dobu (například dvou let), a to i když v tomto období bude díky vývoji na trhu ostatním zákazníkům klesat. Dalším úskalím může být fakt, že účastník elektronické aukce v jistém smyslu tzv. „kupuje zajíce v pytli“. Mění totiž svého dodavatele energie za nového, kterého vybírá pouze podle jediného hlediska – ceny. Ta ale sama o sobě nevypovídá o kvalitě a serióznosti, obchodních podmínkách a budoucí perspektivě dodavatele. Bonusy jsou pryč Každý by měl dále mít na paměti, že změnou dodavatele nevratně přichází o veškeré výhody a bonusy, které byl dlouhodobě zvyklý využívat u stávajícího dodavatele a které pak už nemusí mít k dispozici. Málokdo si navíc uvědomuje, že jejich správným využitím lze mnohdy ušetřit více než nižší cenou energie.

Příkladem může být porucha plynového spotřebiče, která znamená několikatisícové výdaje. „Zákazníci Pražské plynárenské a některých dalších tradičních dodavatelů energie však mohou mít tuto opravu zdarma nebo s citelnou finanční spoluúčastí svého dodavatele,“ připomíná Vránek. Dalším příkladem jsou různé věrnostní programy.

Pražská plynárenská vydává například svým zákazníkům zdarma zákaznickou kartu, s níž je možné čerpat slevy u více než devadesáti firem.

V neposlední řadě je třeba zvážit i možnost komunikace s dodavatelem a komfort obsluhy, který poskytuje. Je totiž velký rozdíl mezi tím, když dodavatel energie provozuje ve městě obchodní kanceláře, nebo tuto službu nenabízí.

l

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít