Žlutá revoluce

28. července 2014, 00:00 - (boř)
28. července 2014, 00:00

Dopravní stavby V Česku by se brzy mohla začít stavět dopravní díla novým způsobem. Ten by měl především pomoci vyřešit národní problém s obrovským množstvím víceprací a nekvalitní projektovou dokumentací. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) zadal vypracování metodiky pro zadání veřejné zakázky formou „design & build“ neboli tzv. žlutým fidicem. Zakázku za necelé dva miliony korun vyhrála společnost Deloitte. Ta by měla vytvořit manuál do čtyř měsíců.

Dosud se u nás stavělo metodou „měřených kontraktů“ (červený fidic), kdy dodavatel v soutěži nacení detailní položky včetně výkazu výměr a zaplaceno dostane podle skutečně odvedených položek. Žlutý fidic přenáší část rizik na stavební firmu z investora.

Ten si zjednodušeně řečeno nadefinuje požadavky díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje.

Stavební firmy částečně i projektují, což může přinést časovou úsporu, odpadají ale i časté spory o to, kdo zavinil odklon od zadávací dokumentace. Cena díla je pevně daná, což eliminuje i obvyklé požadavky dodavatelů na dodatečné práce a navýšení ceny díla.

Česko dosud využívalo metodu „design & build“ pouze výjimečně u dodávek technických celků na železnici. V okolních státech se tak staví už běžně. V poslední době žlutý model praktikují u velkých dopravních děl i Slováci. U nás by se mohly první projekty objevit příští rok.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče