Žlutá revoluce

28. července 2014, 00:00 - (boř)
28. července 2014, 00:00

Dopravní stavby V Česku by se brzy mohla začít stavět dopravní díla novým způsobem. Ten by měl především pomoci vyřešit národní problém s obrovským množstvím víceprací a nekvalitní projektovou dokumentací. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) zadal vypracování metodiky pro zadání veřejné zakázky formou „design & build“ neboli tzv. žlutým fidicem. Zakázku za necelé dva miliony korun vyhrála společnost Deloitte. Ta by měla vytvořit manuál do čtyř měsíců.

Dosud se u nás stavělo metodou „měřených kontraktů“ (červený fidic), kdy dodavatel v soutěži nacení detailní položky včetně výkazu výměr a zaplaceno dostane podle skutečně odvedených položek. Žlutý fidic přenáší část rizik na stavební firmu z investora.

Ten si zjednodušeně řečeno nadefinuje požadavky díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje.

Stavební firmy částečně i projektují, což může přinést časovou úsporu, odpadají ale i časté spory o to, kdo zavinil odklon od zadávací dokumentace. Cena díla je pevně daná, což eliminuje i obvyklé požadavky dodavatelů na dodatečné práce a navýšení ceny díla.

Česko dosud využívalo metodu „design & build“ pouze výjimečně u dodávek technických celků na železnici. V okolních státech se tak staví už běžně. V poslední době žlutý model praktikují u velkých dopravních děl i Slováci. U nás by se mohly první projekty objevit příští rok.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít