Zlatá horečka každý rok

04. března 2013, 00:00 - Petra Pelantová
04. března 2013, 00:00

S pokračujícím tištěním peněz a budováním fiskálních útesů ponese nákup investičního zlata zisk i nadále, říká šéf investičních kovů firmy Safina

Společnost Safina patří k hlavním zpracovatelům materiálů s obsahem drahých kovů ve střední a východní Evropě. Na českém trhu působí přes dvacet let, ale proniká i na trhy do Severní Ameriky, Asie či Ruska. „K nákupu investičního fyzického zlata se lidé rozhodují hlavně kvůli ochránění hodnoty peněz proti jejich znehodnocení očekávanou inflací,“ říká šéf investičních kovů společnosti Safina Libor Křapka.

* Jak hodnotíte loňský rok z pohledu české poptávky po investičním zlatě ve srovnání s minulostí?

Dříve jsme vždy minimálně jednou za rok byli svědky takzvané zlaté horečky. Spočívala v tom, že při skokovém nárůstu jeho ceny se konaly až panické nákupy čehokoli ze zlata, a investičního především. Pro nás byl loňský rok rekordní i při celkové stagnaci trhu s investičním zlatem. Je to dáno především tím, že společnost Safina jako největší rafinerie drahých kovů v regionu střední Evropy je v odlišné situaci než ostatní prodejci. Spolupracujeme se švýcarskou ražebnou Pamp, jejíž certifikované zlato prodáváme na českém trhu výhradně my. Právě tato odlišnost nám pomohla navýšit naše prodeje v minulém roce na rekordní úroveň.

* Kolik jste loni prodali investičního zlata?

Přiblížili jsme se hranici 600 kilogramů. Kdybychom ale brali v potaz konsolidované, celosvětové prodeje investičního zlata celé skupiny, museli bychom uvádět hodnotu až pět tun. Tolik totiž prodá na asijském trhu společnost Guoda-Safina, kde má čtyřicetiprocentní podíl.

* Jsou vaši klienti výhradně Češi?

Prodáváme své slitky i cizincům žijícím na území České republiky, ale i přímo partnerům, se kterými máme navázanou spolupráci pro prodej. Jedná se především o Polsko a také pobaltské státy, jako je třeba Litva. Tam je trh s investičním zlatem v plenkách, takže cítíme příležitost na těchto trzích se prosadit a mít v budoucnu i tam vedoucí pozici. Prodej českým klientům však tvoří většinu prodaných slitků.

* Lze na nákupu zlata vydělat?

Zlato kontinuálně posiluje již dvanáct let a v některých letech to bylo i o dvacet procent ročně. Toto zhodnocení samozřejmě do budoucna žádný seriózní obchodník nemůže zaručit, ale s pokračujícím tištěním peněz a budováním fiskálních útesů je pravděpodobné, že nákup investičního zlata bude nést zisk i nadále.

* Kam podle vás může cena tohoto kovu ještě jít?

Je potřeba rozlišovat pohyb ceny v dlouhodobém horizontu, tedy pět a více let. Tam vidím možnost prolomení hranice pěti tisíc amerických dolarů za trojskou unci. V kratším horizontu, tedy rok až pět let, si myslím, že není daleko doba, kdy bude překonána hranice dvou tisíc dolarů. Řekl bych, že tato situace nastane již letos.

* Jak se budou prodeje investičního zlata na českém trhu v letošním roce vyvíjet?

Každá krize ekonomiky, kterou provází uvolňování peněz do oběhu k podpoře ekonomiky a jejího oživení, nahrává fyzickému zlatu a drahým kovům obecně. Lze říci, že čím větší jsou makroekonomické a geopolitické problémy, tím lépe se prodává investiční zlato.

* O investičním zlatu se mluví daleko více než o stříbře, nemá ale právě investiční stříbro větší potenciál?

Drahé kovy obecně mají potenciál růstu. Já osobně si myslím, že to je především platina a palladium, které jsou stejně jako stříbro využívány především v průmyslu. Při oživení ekonomiky se proto začnou také více zpracovávat, což povede k nárůstu jejich ceny. Investiční nevýhodou je jejich zatížení DPH.

* Přitvrzuje v nabídce investičního zlata konkurence?

Investiční zlato přitáhlo v poslední době výrazné množství prodejců či dealerů. Dle průzkumů se jedná až o tři tisíce subjektů, počítáme-li i fyzické osoby, které nabízejí zprostředkování. Některé subjekty, protože nemohou svým zákazníkům poskytnout žádnou jinou přidanou hodnotu k nákupu, se podbízejí cenou a inzerují takové, které následně zákazník ani nezaplatí. Nejprve totiž musí poslat peníze a teprve poté dojde k fixaci ceny. Ale když se dozvíte konečnou cenu, teprve až někam peníze pošlete, to mi nepřijde jako velmi transparentní obchod. Nehledě na to, že ve valné většině tyto subjekty nedokážou garantovat zpětný odkup investičního zlata, který je pro zákazníka zásadní. l

O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče