Zkratka přes Soul

09. prosince 2013, 00:00 - Jan Šindelář
09. prosince 2013, 00:00

Česká letecká doprava bude brzy v jedněch rukou. Travel Service vstoupí do ČSA

Společnost Travel Service příští rok vstoupí do léta ztrátových Českých aerolinií (ČSA). K definitivnímu převzetí 34 procent akcií dojde zřejmě v létě. Kromě všeobecného překvapení znamená oznámení aerolinek patřících do skupiny Unimex Jiřího Šimáněho razantní změnu směru v privatizaci ČSA, která se nalinkovala v minulém roce. Její podmínky totiž Travel Service vyloučily hned na začátku, když jako zájemce připouštěly pouze 50 největších aerolinií světa.

Majitelé Travel Servisu Jiří Šimáně a Roman Vik nyní podmínky lišácky obešli přes Soul. Tamní obr Korean Air od letoška vlastní 44 procent akcií ČSA a na další měl předkupní právo, které se rozhodl využít. Místo navyšování podílu v ČSA však nově nabyté akcie vzápětí prodá Jiřímu Šimáněmu. Cenu všichni zúčastnění úzkostlivě tají, dá se však spekulovat, že se nebude příliš lišit od podmínek, které měly samotné Korean Air. Ty za svůj podíl zaplatily zhruba 67 milionů korun, Travel Service by tak investice mohla přijít na něco málo přes 50 milionů.

Oznámenou transakci nikdo z oboru nerozporuje, hovoří se o výhodách pro všechny strany. „Travel Service pomůže ČSA přeprodat volné kapacity zejména v zimě, sám by časem mohl spojit své nákupní operace dohromady s ČSA. Mohlo by mu to též zvýšit renomé.

A Korean Air mohou využít destinace, kam létá Travel Service. Podle mě je to win-win-win situace,“ tvrdí analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Podobně mluví Jiří Šimáně i šéf Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

V humbuku kolem chystané akvizice přesto zaniká jedna zásadní věc. ČSA jsou ztrátovou firmou žijící z finančního polštáře, který vycpal miliardami Český Aeroholding.

Celkem si národní dopravce přišel prodejem svých dceřiných firem na téměř tři miliardy korun. Kolik v polštáři k dnešku zbývá, je tajné. Poslední známé výsledky ČSA jsou z roku 2011, kdy provozní ztráta činila 1,2 miliardy.

Ze ztráty se firma nevymanila ani loni a letos to nebude jiné. Hlavním úkolem nového managementu proto bude návrat k provoznímu zisku. Teprve pak bude možné opatrně připustit, že státní miliardy neprotekly nádržemi letadel nadarmo. Ve světovém kontextu nečekaně hladké odstátnění vlajkového dopravce je jen základní krok. Jisté je pouze jedno, soukromí majitelé ze Soulu a Prahy do čela ČSA už nepustí žádné státní trafikanty. l

V humbuku kolem chystané akvizice zaniká jedna zásadní věc: ČSA jsou ztrátovou firmou žijící z finančního polštáře.

O autorovi| Jan Šindelář, sindelar@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít