Zkouška víry

27. června 2016, 00:00 - Jiří Červenka
27. června 2016, 00:00

Boxster a Cayman přišly o šestiválce. Nejlevnějším porsche zbyl už jen čtyřválec

Docela nedávno jsme na tomto místě rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!

Precedens existuje

Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze sedmdesátých let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny devadesátých let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Jako u Subaru.

Základní 718 Boxster a 718 Cayman

dostaly dvoulitr naladěný na 220 kilowattů (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 litru a výkonem 257 kilowattů (350 koní). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera.

Proto je nejnovější malé porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud neleje tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.

Snaha zjevně byla

Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.

Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu absolutně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si se stavem středočeských okresek k neuvěření.

Ani praktičnost není úplně zlá.

S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu, a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.

Plus

? Dynamika blízká dřívější 911 ? Fantastické jízdní vlastnosti ? Každodenní použitelnost

Minus

? Šestiválec byl charakternější ? Reálná spotřeba není nižší než dřív ? Není kam odložit mobil

Technické údaje*

? Motor: plochý čtyřválec 2,5 l, 257 kW, 420 Nm ? 0–100 km/h: 4,4 s ? Max. rychlost: 285 km/h ? Hmotnost: 1385 kg ? Kombinovaná spotřeba: 7,3 l/100 km *Hodnoty udávané výrobcem

O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít