Žijeme v malém komunismu

27. července 2015, 00:00 - Petr Weikert
27. července 2015, 00:00

Jak plánují mladí investoři změnit životy spořivých Čechů, kteří nakupují na Slevomatu

Investoři z liberecké skupiny Miton stáli za weby, jako je Heureka, DámeJídlo, Hotel.cz nebo Slevomat. Zatímco většinu zmiňovaných projektů skupina už se ziskem prodala, aby investovala do nových, Slevomat si stále drží. Milan Zemánek, jeden z šestice mužů stojících za skupinou Miton, prozrazuje, jak bude fenomén pokračovat dál. Se Slevomatem se podle něj začne hojně jezdit na zahraniční dovolené a jeho kupony mají obsadit lokální kadeřnictví nebo solária.

* Několik projektů jste už „vychovali“ a posléze prodali, neplatí to ale o Slevomatu. Proč?

Se Slevomatem přišly podle našich čísel do přímého styku dva miliony lidí. Nakupujících je kolem osmi set tisíc. To je v českých podmínkách ohromná masa lidí, jíž se dají nabízet další služby. Pozorujeme, že trh se v posledních letech zkonsolidoval, protože po úspěchu Slevomatu se nejdříve vyrojily stovky podobných projektů, a teď už zůstalo jen těch pár nejsilnějších. Slevomat dál vévodí, udržel si důvěru lidí a my na tom chceme stavět.

* Znamená to, že Slevomat není na prodej? Jednali jste přece nedávno s Andrejem Babišem, konkrétně s jeho vydavatelstvím Mafra o prodeji vašeho podílu.

Jsme v kontaktu se všemi hráči a snažíme se udržovat dobré kontakty. S Mafrou jsme byli a stále jsme v kontaktu, ale v tomhle směru neprobíhá žádné jednání.

* Co se Slevomatem tedy plánujete?

Máme tu zahraniční expanze. Slevomat je velmi úspěšný na Slovensku, máme i minoritní podíly v obdobných projektech v Maďarsku a pobaltských republikách. Jako skupina tam sice nejsme významnými podílníky, ale jsme připraveni na případné navýšení. Hlavně se ale chceme soustředit na český trh. Budoucnost Slevomatu vidíme v nabídce lokálních služeb. Příkladem může být spolupráce s jiným naším projektem, Restu.cz, což jsou okamžité rezervace do restaurací. Budou to i segmenty zdraví a krásy, u nichž cítíme, že lokální byznys chce marketingovou podporu Slevomatu. Velmi dobře také funguje cestování. Nejde jen o pobyty v Čechách, ale i zájezdy do zahraničí, které jsou čím dál oblíbenější.

* Slevomat je v současnosti vaším nejcennějším projektem?

Určitě ano. Vidíme velké možnosti jeho růstu. Pokud bych měl hrubým odhadem říci, na kolik si ceníme svůj podíl, bude to kolem půl miliardy korun.

* Jakou má vlastně hodnotu oněch osm projektů, které vám patří?

Odhad je v téhle věci dost komplikovaný. Nevstupujeme do projektů, které by předem měly nějakou velkou hodnotu, podle níž by se dalo orientovat. Začínáme spíše sami jejich cenu časem vytvářet a potvrdíme si ji v praxi vlastně až tehdy, když jich část nebo celé prodáme. Nicméně máme svoje odhady a tabulky, podle nich suma osciluje za částkou jedné miliardy korun.

* Aktuálně jste navýšili podíl v projektu Rohlík. cz, který rozváží lidem domů nákupy. Proč jste se rozhodli to udělat?

Bylo to v rámci investorského kola, kdy do Rohlíku přistoupil nový partner, společnost Hopi. Podíl jsme navýšili, protože vidíme, jaký má ten projekt potenciál. Všechny ukazatele Rohlíku rostou, letošní odhad je 400 milionů obratu, což je na první rok provozu skvělý úspěch. Aktuálně v něm máme kolem dvanácti procent.

* Podle čeho si vybíráte projekty, do kterých jako Miton finančně vstoupíte?

Chodí nám spousta nabídek, ale musím říct, že devětadevadesát procent jich odmítáme. Když ale vidíme, že ten projekt má budoucnost, začneme se o něj zajímat a počítáme jeho ekonomickou náročnost. Ponoříme se do čísel, díváme se, jak něco podobného funguje v zahraničí nebo jak moc je ten projekt obvyklý v Česku. Jednou z důležitých věcí, které sledujeme, je, zda má potenciál být také úspěšný v zahraničí. Třeba módní web Domodi je pod různými názvy už v Itálii, Polsku, Německu, Španělsku, běží ve Francii. Naše nové projekty by měly takový náboj mít.

A také se díváme na obecný přínos pro společnost.

* Jaké dělají chyby zakladatelé startupů, které odmítáte?

Někdy je problém třeba jen takový, že pro nás je ten projekt příliš malý, úzce zaměřený, i když sám o sobě životaschopný je. My máme omezený čas a síly a chceme se soustředit na větší věci. Energie věnovaná na malý nebo velký projekt je pořád stejná. Důležití jsou také lidé, kteří s projektem přijdou. Někdy se nechtějí vzdát svého zaměstnání, věnují se zároveň jiným věcem.

* Jak dlouho ještě potrvá éra internetových startupů?

Už dnes pozorujeme, že úspěšné nové startupy vypadají trochu jinak. Nejsou čistě online a mají přesah i do reálného světa. Příkladem je třeba Rohlík.cz. Oba světy se dost sbližují a tím se otevírají nové možnosti. Zakladatelé startupů už také tolik nepospíchají s prodejem, raději více investují a rozvíjejí je. Nastává doba, kdy už má smysl něco takového dělat.

* Poslední výsledky z roku 2012 uvádějí zisk vaší skupiny 52 milionů korun. Kolik jste vydělali za loňský rok?

Nejde vycházet z účetních závěrek. Úspěšnost Mitonu hodnotíme pomocí interních kriterií, kdy si vedeme na základě valuačních vzorců vývoj hodnoty našich firem. Z tohohle pohledu se nám daří úžasně, hodnota portfolia roste a nové trendy se daří také dobře trefovat.

* Vy také investujete do drahých kovů. Je to tak?

Jsme podílníky ve společnosti Golden Gate, která je jedním z největších obchodníků se zlatem. Není to ale žádný náš budoucí směr nebo strategický záměr. Spíš to byla zajímavá příležitost k investici.

* V roce 2000 jste začínali ve čtyřech, teď je vás v týmu už šest. Jak vlastně vypadá fungování Mitonu v praxi?

S nadsázkou říkáme, že žijeme v takovém malém komunismu. Vše máme rovným dílem a zakládáme si na vzájemné důvěře a toleranci. Kdysi jsme to měli rozdělené tak, že se jeden věnoval obchodu, druhý financím a tak dále. Zjistili jsme ale, že to není ono. Dneska se každý stará o projekty, které mu jsou blízké nebo je sám vymyslel. V jejich rámci pak máme velkou autonomii. Scházíme se každé pondělí a sdílíme svoje zkušenosti. To je ohromná přidaná hodnota, každý může přinést něco ze svého projektu do toho sousedního, který má na starost někdo jiný.

Milan Zemánek (36) • Vystudoval obchodní akademii v Jablonci na Nisou a Technickou univerzitu v Liberci, obor manažerská informatika. • Je jedním za čtyř zakladatelů skupiny Miton, která byla vytvořena v roce 2000. • Na starost má mimo jiné projekt Restu.cz. Pokud bych měl hrubým odhadem říci, na kolik si ceníme svůj podíl ve Slevomatu, bude to kolem půl miliardy korun.

PROJEKTY SKUPINY MITON

Bonami Internetový obchod s bytovým designem a nábytkem plný fotografií

Skrz.cz Největší vyhledávač slev na českém internetu, rohledává slevové servery, e-shopy a akční letáky oblíbených obchodů

Twisto.cz Usnadňuje nakupování v e-shopech, platforma za zákazníky zboží předem zaplatí a lidé pak zboží splácejí

Rohlík.cz Online objednání nákupů s dovozem do 90 minut

Restu Okamžitá rezervace stolů v restauracích bez telefonování

StartupJobs Nabídky práce, brigád a novinky ze světa Startuj

Slevomat Hromadné nakupování se slevou pro zákazníky už funguje v sedmi zemích Evropy

Glami Nabízí módu a doplňky, srovnává ceny a posílá zákazníky do e-shopů módních značek

O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče